خبرگزاری کار ایران

در دیدار با معاون وزیر خارجه مطرح شد؛

سفر وزیر تجارت نیوزیلند به ایران در ماه آینده

ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در ولینگتون با 'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر امور خارجه ایران که برای برگزاری پنجمین اجلاس کمیسیون همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند به ولینگتون سفر کرده است، در این دیدار از سفر ماه آینده وزیر تجارت نیوزیلند به همراه بخش خصوصی به ایران استقبال کرد.

وی آمادگی طرف ایرانی و اتاق بازرگانی کشورمان را برای بهره برداری از این سفر در جهت توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی فیمابین اعلام کرد .

در دیدار که 'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ولینگتون نیز حضور داشت،معاون وزیر خارجه کشورمان با وزیر تجارت نیوزیلند راه های متنوع کردن روابط اقتصادی فیمابین و ایجاد پیوندهای پایدار و عمیق بین بنگاه های اقتصادی دو کشور را مورد تبادل نظر قرار دادند.

حل مشکل ارتباط بانکی ایران و نیوزیلند و سرمایه گذاری مشترک شرکت های دو کشور از دیگر مسائل مطرح در این دیدار بود و مقرر شد در سفر وزیر تجارت نیوزیلند به ایران با وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی کشورمان مورد پیگیری قرار گیرد.

رحیم پور در این دیدار با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران، جایگاه ویژه کشورمان را برای دسترسی به کشورهای محصور در خشکی در اطراف ایران تشریح کرد و آمادگی تهران را برای ترانزیت کالاهای نیوزیلندی به این منطقه با استفاده از بنادر، راه آهن و جاده های کشورمان اعلام کرد.

'مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند نیز ضمن تاکید بر اهمیت ایران از نظر اقتصادی، ابراز امیدواری کرد سفرش به ایران به همراه بخش خصوصی در ماه آینده موجب توسعه هرچه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور شود و به تنوع در مناسبات اقتصادی بیانجامد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه امروز همچنین در ولینگتون با نمایندگان چهار بانک بین المللی مهم نیوزیلند و 'جف لانگلی' معاون خاورمیانه، آفریقا و اروپای وزارت خارجه این کشور به طور جداگانه دیدار کرد.

پنجمین اجلاس کمیسیون همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران و نیوزیلند نیز روز چهارشنبه به ریاست معاونین وزارت خارجه دو کشور در ولینگتون برگزار شد.

رحیم پور این سفر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه ای را از قزاقستان با شرکت در پانزدهمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ های شانگهای آغاز و سپس در مانیل با مقام های بلندپایه فیلیپین رایزنی کرد.

وی پس از آن عازم شهرهای کانبرا و سیدنی در استرالیا شد و با 'جولی بیشاپ' وزیر امور خارجه این کشور و همتای استرالیایی به طور جداگانه دیدار و مذاکره و در چند نشست دیگر شرکت کرد و شب گذشته وارد نیوزیلند شد.

کد خبر : ۴۲۷۳۸۰