خبرگزاری کار ایران

رئیس کل دادگستری استان البرز تاکید کرد:

نقش‌موثر شوراهای حل اختلاف در کاهش پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی کشور

asdasd
کد خبر : ۴۲۴۰۱۷

رئیس کل دادگستری استان البرز با مثبت ارزیابی کردن کارکرد شوراهای حل اختلاف، بر نقش موثر این شوراها در کاهش پرونده‌های ورودی به سیستم قضایی کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا در البرز، احمد فاضلیان امروز در آیین اعطای احکام و اتیان سوگند اعضای شورای حل اختلاف استان البرز در  دادگستری استان گفت: امروز به لطف درایت و تلاش‌های انجام شده، این شورا به درختی تنومند تبدیل و موجودیت شورای حل اختلاف جزو سیاست‌های کلان نظام است.

وی در ادامه با اشاره به ورود سالانه 14 میلیون پرونده، به دستگاه قضایی کشور، با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی در افزایش ورودی‌ها نقشی ندارد، گفت: اگر شورای حل اختلاف شکل نگرفته بود، قطعا پرونده‌هایی که با صلح و ساز مختومه می‌شدند نیز به سیستم قضایی وارد شده و در حال حاضر، شاهد افزایش ورود پرونده ها به دادگاه‌ها ‌بودیم.

فاضلیان در ادامه با تبیین ارتقای جایگاه شورای حل اختلاف و اعضای آن در قانون جدید افزود: ظرفیت‌های شکل گرفته، علاوه بر قائل شدن جایگاه رفیع برای اعضا، بیانگر نقش بی‌بدیلی ست که آن‌ها در فرآیند صدور رای دارند، برای اینکه بار اصلی دادرسی بر عهده اعضاست.

وی ، با تاکید بر اینکه در روند بررسی پرونده‌های ورودی باید سرعت و دقت توأمان باشد تاکید کرد: آنچه مردم انتظار دارند رسیدگی به‌هنگام و سریع به پرونده‌های آن هاست.

رئیس دستگاه قضای استان، با مطلوب دانستن ساختار شورای حل اختلاف گفت: ساختارهای مشابهی در برخی کشورهای دنیا وجود دارد ولی آنچه اکنون در جمهوری‌اسلامی ایران شکل گرفته ویژه و منحصر به فرد است.

وی در ادامه با اشاره به آمار 11 درصدی صلح و سازش در پرونده‌های ورودی به شورای حل اختلاف استان البرز و 35 درصدی مصالحه، در پرونده‌های دارای ظرفیت صلح و سازش در البرز افزود: با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پتانسیلی که به واسطه وجود نیروهای متخصص و مجرب در شورای حل اختلاف استان وجود دارد انتظار این است که سال به سال این آمار افزایش یابد.

وی در ادامه با بیان این که شورای حل اختلاف در راستای توسعه فرهنگ صلح و سازش در کشور ایجاد شد گفت: در حال حاضر، این شورا، فرصتی را برای تحول در دستگاه قضایی و رویکرد بخش قضایی به سمت صلح و مصالحه ایجاد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز