خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت رز تحریر یزد در میزگرد ایلنا: /۲ /

تسهیلات با نرخ کنونی تولیدکننده را نابود می‌کند/ بستن واردات اشتباه است، رقابت سالم شکل بگیرد

صنعتکار گفت: کل مصرف خودکار در کشور حدود 550 الی 600 میلیون عدد است و در سال گذشته مستقیماً از هند ماهانه حدود 7 میلیون عدد و از چین و امارات نیز چندین برابر این رقم خودکار وارد شده است.

محمودرضاصنعتکار، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت رز تحریر یزد، نیز  گفت: اولین مشکل تولید در کشور، خود دولت است. در حال حاضر مهم‌ترین ضربه برای تولیدکننده، دریافت تسهیلات است. تسهیلات با نرخ‌های کنونی تولیدکننده را نابود کرده است. بسیاری از واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی بدهکار بانکی هستند.

صنعت‌کار گفت: بنده تا سال 1391 واردکننده بودم ولی از سال 1391 و بعد از فرمایشات رهبری مبنی بر حمایت از کار و سرمایه ایرانی به تولید در داخل کشور روی آوردم.

وی اظهار داشت: شرکت بنده در حال حاضر ظرفیت تولید حدود500 میلیون خودکار در سال را دارد، اما عملاً کمتر از 10% خودکار تولید می کنیم و ظرفیت ما بالفعل نشده است.

مدیرعامل شرکت رز تحریر یزد گفت: قاچاق خودکار به این صورت نیست که خارج از گمرک اتفاق بیفتد. تعرفه گمرکی خودکار قبلاً 25  درصد و روان‌نویس 8 درصد بود و بعضی تاجران خودکار را به اسم روان نویس و ارزش پایه خودکار وارداتی را نیز کمتر از مبلغ واقعی ثبت می‌‌کردند و در نتیجه حقوق کمتری پرداخت می‌کردند که این خود نوعی قاچاق کالاست و برای تولیدکننده غیر قابل رقابت بود ولی خوشخبختانه با پیگیری این شرکت و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه‌ها یکسان سازی شد ولی هنوز ارزش واقعی اعلام نمی شود.

صنعتکار اظهار داشت: کل مصرف خودکار در کشور حدود 550 الی 600 میلیون عدد است و در سال گذشته مستقیماً از هند ماهانه حدود 7 میلیون عدد و از چین و امارات نیز چندین برابر این رقم خودکار وارد شده است.

3

این تولیدکننده نوشت افزار گفت: ما در حال حاضر صادرات نداریم اما در نمایشگاه فرانکفورت جهت راهیابی به بازارهای اروپایی و سایر کشورها حضوری فعال خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: اولویت تولیدکننده و دولت در راستای اهداف عالیه نظام اقتصادی کشور، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان داخلی با عنایت به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، جلوگیری از خروج ارز از کشور جهت ارتقای نظام مالی کشور مصوب 01/02/1394 و همچنین پیشگیری از رقابت ناسالم ناشی از واردات کالاها و محصولات مشابه خارجی و اشتغالزایی باید اول نیاز بازار داخلی تامین شود و سپس مازاد تولید صادر شود.

مدیرعامل شرکت رز تحریر یزد افزود: به هر حال بستن واردات اشتباه محض است زیرا باید رقابت سالم صورت پذیرد و اگر مسئولین و مدیران ارشد با توجه به مصوبه هیئت دولت مبنی بر ممنوعیت خرید کالاهای مشابه تولید داخل خودشان از نوشت افزار تولیدی استفاده کنند، سازمان‌های زیرمجموعه نیز این کار را نیز انجام می‌دهند، اما این مصوبه اجرایی نمی‌شود و متاسفانه شاهدیم که برخی از کارپردازان وزارت خانه‌ها و نهادهای دولتی نوشت افزار وارداتی می‌خرند که این امر ضعف مدیریتی است.

وی افزود: در حال حاضر بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و در راستای اقتصاد مقاومتی، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد، گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاشند تا با انجام اصلاحاتی جلوی قاچاق به کشور را بگیرند. 

صنعتکار گفت: یکی از راه‌های مهار قاچاق اجرای دقیق استاندارد در مبادی ورودی کالا، بازرسی، نظارت و کنترل مستمر در راستای استاندارد بودن نوشت افزار در سطح عرضه توسط نهادهای ذیربط از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان ملی استاندارد و سایر نهادهای مرتبط است که متاسفانه در این رابطه کوتاهی زیادی می‌شود و همین امر اجحاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده بوده و خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی نیز است.

صنعتکار با بیان اینکه هنوز برای برخی از اقلام نوشت افزار استانداردی جهت واردات وجود ندارد، افزود: ما بر آن شدیم تشکل تخصصی برای حل مشکلات صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار راه‌اندازی کرده و این انجمن به عنوان عالیترین مرجع صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور آماده همکاری با دستگاه‌ها و نهادهای متولی امر در رابطه با صنف نوشت‌افزار از جمله استاندارد، قاچاق، ساماندهی بازار است.

کد خبر : ۴۱۵۷۹۰