خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات:

دین ما اجازه بددهنی و توهین نمی‌دهد/در روند ایجاد امنیت نباید از چارچوب شرع خارج شد

وزیر اطلاعات بر رعایت آموزه‌های اسلامی تاکید کرد و گفت: ایجاد امنیت باید در چارچوب شرع و اخلاقیات اسلامی باشد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در همایش طلایه‌داران تبلیغ در سمنان اظهار کرد: در روند ایجاد امنیت نباید از چارچوب شرع خارج شد چرا که حرکت در چارچوب شرع و اخلاق حسنه اسلامی همواره نتیجه مطلوبی برای جامعه به‌همراه داشته است.

او از محرم به عنوان فرصتی مناسب برای بیان معارف و آموزه‌های اسلامی و معارف اهل‌بیت (س) نام برد و افزود: زمینه و بستر پذیرش معارف الهی و اهل‌بیت (س) در ماه محرم بیش از هر زمان دیگری فراهم است.

این عضو کابینه یازدهم با بیان اینکه پیش از انقلاب اگر واعظی می‌توانست معدودی از جوانان را به پای منبر خود بکشاند از او به‌عنوان واعظی موفق نام می‌بردند تصریح کرد: به برکت انقلاب شکوه‌مند اسلامی امروز بسیاری از مردم و نسل جوان تشنه معارف اسلامی هستند و باید از این فرصت مناسب به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی از محرم به مثابه بهار کار تبلیغ نام برد و اضافه کرد: محرم بهار کار یک مبلغ، مبلغه و طلبه است و مبلغان به عنوان نگاهبانان عقیدتی، باید از آن در راستای نشر معارف و آموزه‌های دین مبین استفاده کنند.

علوی از امنیت به عنوان یک نعمت الهی و ناشناخته نام برد و تصریح کرد: امنیت در فرهنگ ناب اسلامی به عنوان یک نعمت ناشناخته و مجهول شناخته می‌شود که لازمه رشد و بالندگی جامعه اسلامی است.

وزیر اطلاعات از امنیت امروز ایران به عنوان امنیتی بی‌بدیل یاد کرد و گفت: در این شرایط جهان امروز که با ظهور تروریست‌ها و تکفیری‌ها، ناامنی نه تنها در بسیاری از کشورهای منطقه که در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی همچون فرانسه، بلژیک و حتی آمریکا و... وجود دارد، جمهوری اسلامی ایران از امنیت پایدار و ثبات کامل برخوردار است.

او با تجلیل از سربازان گمنام امام عصر (عج) تاکید کرد: امروز در شرایطی که دشمنان نظام همه توان خود را برای آسیب زدن به امنیت جمهوری اسلامی به‌کار گرفتند سربازان گمنام امام زمان (عج) با اشراف اطلاعاتی و اقدام به‌هنگام و مناسب و در سایه هم‌دلی، وحدت و هم‌زبانی همه نیروهای موثر در امنیت و از جمله سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، مدیریت سیاسی و... امنیت کامل در این کشور برقرار کردند.

علوی از «امنیت» به عنوان حق طبیعی انسان‌ها یاد کرد و گفت: امنیت نه تنها نیاز که حق طبیعی جامعه مومن و مردم انقلابی و ولایی ماست، مردمی که فداکاری‌های زیادی برای انقلاب اسلامی و قوام آن کردند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه جامعه‌ای که امنیت ندارد از اقتصاد پویا هم برخوردار نیست افزود: اهمیت امنیت پایدار در جامعه تا آنجا است که اگر جامعه‌ای از آن برخوردار نباشد حرکت آنجامعه در مسیر عبودیت نیز پویا نخواهد بود.

وی رشد فرهنگی جامعه را مستلزم بهره‌مندی آن از امنیت برشمرد و گفت: آرامش حاصل از امنیت بستری مناسب برای افزایش ایمان و معنویت در جامعه است.

وزیر اطلاعات با اذعان به اینکه احساس امنیت از خود امنیت مهم‌تر است به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این خصوص اشاره و خاطرنشان کرد: همانگونه که معظم‌له نیز فرمودند باید هم امنیت در جامعه باشد و هم مردم وجود آن را احساس کنند لذا وظیفه حاکمیت اسلامی ایجاد چنین امنیتی برای شهروندان است چرا که امنیت و احساس امنیت است که جامعه انسانی را به سمت معنویت و ایمان سوق می‌دهد.

او با بیان اینکه احساس امنیت بالا در جامعه امروز ما نتیجه تلاش سربازان گمنام امام عصر و دستگاه‌های مشارکت کننده در این بخش است اظهار کرد:‌گاه برخی‌ها می‌گویند باید رفتار و برخورد با مردم به‌گونه‌ای باشد که مردم از نیروهای امنیتی رعب و هراس داشته باشند که تصور اشتباهی است.

علوی، با بیان اینکه برخورد با مردم در جامعه اسلامی باید بر مبنای آموزه‌های قرآنی، سیره نبوی و سیره اهل‌ بیت (س) باشد افزود: پیامبر رحمت (ص) و امام علی (ع) در هیچ کجای حکومت خود در مدیریت جامعه از رعب و وحشت استفاده نکرده و آن را نهی فرمودند.

وی با بیان اینکه ایجاد رعب و وحشت برای مقابله با کفر است تصریح کرد: اصولا ارعاب و هراس و ترساندن برای مقابله با دشمن است و جامعه اسلامی باید از آرامش برخوردار باشد لذا در مواجهه نیروهای امنیتی با شهروندان جامعه اسلامی و در مواجهه با فعالان فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و... نباید همراه با رعب و هراس باشد چرا که در آرامش است که استعداد‌ها و خلاقیت‌ها شکوفا و به جامعه خیر و برکت می‌رسانند.

این عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه ایجاد امنیت باید در چارچوب شرع و اخلاقیات اسلامی باشد اظهار کرد: در روند ایجاد امنیت نباید از چارچوب شرع خارج شد چرا که حرکت در چارچوب شرع و اخلاق حسنه اسلامی همواره نتیجه مطلوبی برای جامعه به‌همراه داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلین علوی، با بیان اینکه در ایجاد امنیت باید در چارچوب اخلاق حرکت کرد گفت: باید به شخصیت و کرامت انسان‌ها که سرمایه و هدیه‌ای الهی است حرمت گذاشته شود و در چارچوب اخلاق اسلامی رفتار کرد لذا راه موفقیت جامعه هم از ارش‌های اخلاقی می‌گذرد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین تفاوت اطلاعات جمهوری اسلامی با سازمان‌ها و نهادهای مشابه خارجی در رعایت و حرکت در چارچوب شرع و اخلاق است. همچنان که دین مبین اسلام ما را در مواجهه با دشمن هم به رعایت اخلاق فرخوانده است.

این عضو کابینه تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت تبلیغ در محرم اشاره و خاطرنشان کرد: باید از این فرصت برای نهادینه کردن فرهنگ بصیرت، وحدت و همدلی، نشر فرهنگ و جامعه دینی، معرفت‌افزایی و بیان و تبیین آموزه‌های اسلامی و معارف اهل‌بیت (س) استفاده کرد.

او با اذعان به اینکه زمینه بارش رحمت الهی در محرم فراهم است ادامه داد: اگر ما معارف و سخنان اهل‌بیت (س) و آموزه‌های قرآنی را برای مردم بیان کنیم و در سخنرانی‌ها و منبر‌ها از کلام پیامبر اعظم (ص) و اهل‌بیت و حضرات معصومین (ع) استفاده کنیم مردم خود جذب آن می‌شوند.

علوی با تاکید بر ضرورت عمق‌بخشی به معارف دینی مردم، گفت: باید ما طلاب و مبلغین به‌گونه‌ای عمل کنیم که معرفت و شناخت مردم از دین عمق پیدا کند.

وی از مداحی به عنوان یک نیاز در جامعه اسلامی نام برد و تصریح کرد: با وجود اهمیت وجود مداحی در مراسم‌های مذهبی باید بدانیم که مداحی که بیشتر احساسات و عواطف را تهییج می‌کند، تنها بخشی از این مراسم است. ضمن اینکه دینداری مردم با احساسات قوام و عمق نمی‌یابد بلکه دینداری مردم با شناخت از آموزه‌های اسلامی و قرآنی و معارف پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) است که عمق پیدا می‌کند و وظیفه عمق‌بخشی به این معارف بر عهده روحانیون و علما و آشنایان به معارف پیامبر و حضرات معصومین (س) است.

او با بیان اینکه بیان معارف باید به شیوه‌ای درست، پسندیده و شیوه «معروف» بیان شود تصریح کرد: آموزه‌های اسلامی و احیای اوامر معصومین (س) تنها با روش ائمه معصومین (س) امکان‌پذیر است.

او از امامت به عنوان روش رهبری در جامعه اسلامی نام برد و گفت: در این روش امام در جلو می‌ایستد و مردم با رغبت و خواست خود بدون هرگونه اجباری با او همراهی می‌کنند لذا اگر ما نیز همین روش و شیوه در همه بخش‌ها و از جمله در تبلیغ آموزه‌های اسلامی دنبال کنیم مردم خود با رغبت به سمت معارف دینی می‌آید.

علوی بیان مهربانانه را لازمه یک دعوت الهی رسا دانست و گفت: دعوت الهی باید به روش اخلاقی و دوستانه بیان شود تا بر جان مخاطب بنشیند و بر دل او اثر کند.

وزیر اطلاعات بر لزوم رعایت وحدت و انسجام بین مسلمانان تاکید کرد و گفت: رفتار و بیان ما باید اسلامی بوده و مانع از سوءاستفاده دشمن از آن باشد.

وی با اشاره به سوءاستفاده‌های دشمن از وحدت نداشتن مسلمانان گفت: همه ما و خصوصا طلاب و مبلغان باید از هر کلمه‌ای که دال بر وهن و یا خدایی نکرده توهین به شخصیت‌های مورد احترام برادران اهل‌ سنت باشد به جد خودداری کنند.

وزیر اطلاعات با اشاره به تاکیدات مکرر رهبری انقلاب در این خصوص اظهار کرد: رهبری معظم انقلاب در جایگاه یک فقیه و مرجع مسلم تقلید اهانت به شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت را «حرام» اعلام کرده و فتوای حرمت صادر فرمودند.

علوی با بیان اینکه دین ما اجازه بددهنی و توهین نمی‌دهد افزود: اسلام از ما می‌خواهد دشمنی‌ها را تبدیل به دوستی کنیم و راه این ایجاد مودت و دوستی را هم به ما نشان می‌دهد.

وزیر اطلاعات، وحدت در جامعه ایرانی را افتخاری بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: باید از وحدت بین مردم ایران حمایت کنیم و از هرگونه انشقاق و تنزع در بین مردم کشورمان اجتناب کنیم چرا که همین وحدت است که سربلندی ایران اسلامی را به همراه دارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هیبت و صلابت جامعه اسلامی در وحدت است گفت: وحدت سبب خوشحالی دوستان انقلاب اسلامی و دوستداران اسلام ناب محمدی و نظام و رهبری است از همین رو ما طلاب و روحانیون وظیفه داریم که همگان را به این وحدت دعوت کنیم و از بیان هر کلامی که به اختلاف می‌انجامد اجتناب کنیم.

کد خبر : ۴۱۵۶۴۴