خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا خبر داد:

برنامه ریزی برای خرید ۲۵۰ واگن مسافری

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، میانگین عمر ناوگان ریلی این شرکت را ۴۰ سال اعلام کرد و گفت: با توجه ضرورت نوسازی ناوگان ریلی، شرکت رجا خرید ۲۵۰ دستگاه واگن مسافری را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد رجبی افزود:  با توجه ضرورت نوسازی ناوگان ریلی، شرکت رجا خرید ۲۵۰ دستگاه واگن مسافری را در دستور کار خود قرار داده است و این شرکت در تلاش است با خرید واگن های جدید میانگین عمر واگن های خود را به حدود ۲۰ سال کاهش دهد.

وی با بیان اینکه درمناقصه عمومی که در سطح بین المللی برگزار شده چند شرکت اروپایی برای تامین ناوگان ریلی رجا اعلام آمادگی کرده اند، اظهارداشت: امیدواریم با تکنولوژی و استانداردهای قابل قبول بین المللی، ناوگان مورد نیاز رجا با تشکیل کنسرسیومی با شرکت های ایرانی با استفاده از ظرفیت های تولید کنندگان داخلی در کشور تولید شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا یادآورشد: فرآیند امضای قرارداد و تولید این واگن ها در داخل کشور حداقل به سه سال زمان نیاز دارد، لذا این شرکت درصدد است بخشی از نیاز های خود را با خرید واگن های دست دوم تامین کند؛ هرچند که فروشنده واگن های دست دوم در دنیا بسیار محدود است و برای خرید نیز باید شرایط اقلیمی کشور مورد توجه جدی قرار گیرد.

رجبی با بیان اینکه انتخاب واگن های دست دوم مناسب، کار بسیار سختی است گفت: بیشتر کشورهای جهان از جمله آلمان با بازسازی واگن های مسافری خود به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر از این واگن‌ها استفاده می کنند؛ این مساله سبب شده واگن های دست دوم مناسب در بازار بسیار کم باشد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا درباره وضعیت کنونی ناوگان مسافری رجا گفت: در اوج سفر نزدیک به ۸۳۰ واگن مسافری رجا در سطح کشور در مسیرهای مختلف سیر می کنند و اکنون سهم رجا از بازار حمل ونقل ریلی کشور به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: با این حال همسو با کاهش عمر ناوگان ریلی، در صورتی که از این شرکت ۳۰۰ واگن از رده خارج شوند تعداد واگن های رجا به ۵۰۰ دستگاه کاهش می یابد و برای جبران این مساله به دنبال خرید واگن های دست دوم هستیم، ضمن اینکه به واردات لکوموتیو و واگن های باری نیز توجه داریم.

وی با بیان اینکه در مجموع شرکت های حمل ونقل ریلی به ۲ هزار دستگاه واگن نیاز دارند و سازندگان داخلی به دلایلی نمی توانند پاسخگوی این نیاز باشند، گفت: به همین دلیل درصدیم بخشی از نیازهای خود را از داخل و بخشی را نیز از خارج تامین کنیم.

رجبی بر ضرورت اصلاح ساختارهای شرکت رجا تاکید کرد و گفت: شرکت رجا یک بنگاه اقتصادی است و برای سودهی باید اصلاح ساختارهای آن در دستور کار قرار گیرد؛ هیات مدیره جدید این شرکت در تلاش است با خذف برخی از هزینه های غیر ضرور، به این اهداف دست پیدا کند.

این مقام مسئول در شرکت حمل و نقل ریلی رجا به برنامه شرکت رجا برای افزایش قیمت بلیت اشاره کرد و افزود: افزایش قیمت بلیت در برنامه شرکت رجا نیست؛ بهای اجاره یک دستگاه لکوموتیو روزانه ۷۲ میلیون ریال است، با این حال با توجه به گرانی واگن های مسافری و لکوموتیو درصددیم با کاهش هزینه ها، شرکت را اداره کنیم.

وی گفت: شرکت رجا کوچک نمی شود بلکه با اصلاح ساختارها و تبدیل آن به یک شرکت هلدینگ کمپانی، شاید نیروی انسانی آن به ۲.۵ برابر افزایش یابد تا بتواند طبق استانداردهای جهانی خدمات مناسبی را در مسیرهای مختلف به هموطنان ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه در زمان واگذاری شرکت رجا به بخش خصوصی برخی از امور آن انجام نشده است، گفت: هفته گذشته دولت تدبیر و امید در این خصوص تصمیم گیری کرد و ما منتظر ابلاغیه دولت در این زمینه هستیم تا بتوانیم با رفع برخی از محدویت های موجود، ساختارهای مالی شرکت رجا را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: تامین واگن های جدید همراه با بازسازی برخی از واگن ها و توسعه کمی و کیفی ناوگان به منظور بهبود خدمات از برنامه های مهم شرکت رجاست تا با همراهی سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان رجا به عنوان یک شرکت برتر ریلی در کشور باقی بماند.

رجبی، کمبود نقدینگی، تسهیلات بالای ۲۸ درصدی و نیز چهار تا پنج درصد جریمه دیرکرد تسهیلات را یکی از مشکلات مهم شرکت های داخلی اعلام کرد و گفت: به همین منظور شرکت رجا درصدد است با جذب سرمایه گذاران و سرمایه گذاری به روش های مختلف از جمله بی.او.تی، نسبت به بازسازی ناوگان خود اقدام کند و سرمایه گذاران در مدت ۶ و یا هفت سال، شاهد بازگشت سرمایه های خود باشند.

کد خبر : ۴۱۵۵۶۸