خبرگزاری کار ایران

ترزا می:

اسکاتلند در رابطه با برگزیت حق وتو ندارد

نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد که اسکاتلند در رابطه با برگزیت حق وتو ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «ترزا می»، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که به نگرانی‌های اسکاتلند در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توجه خواهد کرد اما اسکاتلند حق وتویی در رابطه با مذاکرات بریتانیا برای خروج از اتحادیه نخواهد داشت.

«نیکلا استرجن»، وزیر اول اسکاتلند روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که اسکاتلند می‌خواهد تا جزئیات بیشتری در رابطه با چگونگی طرح‌های دولت بریتانیا برای خروج از اتحادیه در اختیار داشته باشد تا از این طریق مانع «برگزیت سنگین و سختی» شود که ممکن است عمیقا اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

استرجن در پی رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا،‌ اعلام کرده بود که اسکاتلند ممکن است یک همه‌پرسی استقلال دیگری برگزار کند، این موضوع ممکن است باعث فروپاشی این اقتصاد بزرگ شود چرا که در تلاش خواهد بود تا به تنهایی در اتحادیه اروپایی مقاومت کند.

می به بی‌بی‌سی گفت: «‌در حالی که ما این مذاکرات را تحت نظر داریم،‌ به طور شفاف می‌گویم که می‌خواهیم تا کاملا دولت اسکاتلند را در این مذاکرات درگیر و با موضع بریتانیا هماهنگ کنیم.»

می در پاسخ به پرسشی درباره رای وتو در رابطه با برگزیت، گفت: «بریتانیا موضعی در رابطه با مذاکرات دارد و ما به عنوان دولت بریتانیا،‌ مذاکرات اتحادیه اروپا را به گفت‌و‌گو خواهیم گذاشت.»

وی افزود که دولت بریتانیا در رابطه با نگرانی‌های اسکاتلند و دیگر بخش‌های بریتانیا، مواضع آن‌ها را را بررسی خواهد کرد. کشور‌های دیگر بریتانیا شامل اسکاتلند،‌ ولز و شمال ایرلند می‌شود.

پارلمان بریتانیا می‌تواند این فرایند را پیچیده یا آهسته کند و روند‌های کنونی نیز در رابطه با چگونگی انجام این امور رویه‌های مشخص و از پیش تعیین شده‌ای دارند.

می همچنین افزود: «دو پرسشی که شما می‌توانید در رابطه با دومین همه‌پرسی استقلال بپرسید این است: آیا ممکن است چنین همه‌پرسی‌ای انجام گیرد؟ آیا این یک مسئله مربوط به فرایند است؟»

وی همچنین افزود که فکر می‌کنم که پرسش واقعی باید این باشد که  «آیا همه‌پرسی دیگری باید در اسکاتلند باشد؟»‌ اما خیر، همه‌پرسی دومی نباید در اسکاتلند برگزار شود.

 

 

کد خبر : ۴۱۵۴۵۲