خبرگزاری کار ایران

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

مهم‌ترین چالش کنونی، مقاومت پتروشیمی‌ها نسبت به بورس کالاست

بهروز خدارحمی گفت: متاسفانه بزرگ شدن بازار سرمایه متناسب با قوانین نظارتی نبوده و برخوردهای سیستمی و سلیقه ای قائم به فرد بوده این در حالی است که بازار سرمایه ما نیاز به توسعه دارد.

بهروز خدارحمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در مورد وضعیت بازار سرمایه طی شش ماه ابتدای سال 95 اظهار داشت: در گذشته بازار سرمایه ایران به قدری کوچک بود که به عنوان حیاط خلوت محسوب می‌شد و سهم چندانی در اقتصاد کشور نداشت اما طی چند سال گذشته و با تلاش‌هایی که از سوی مسئولین صورت گرفت به خصوص در 8 سال گذشته عمق و وسعت بازار سرمایه افزایش یافته و بازار از نظر حجم معاملات و تعداد مشارکت کنندگان و تعداد فعالین این حوزه رشد خوبی داشته است.

وی افزود: امروز کمتر صنعتی به واسطه بازار سرمایه تحت‌تاثیر جدی نیست، اما مهم‌ترین چالش کنونی مقاومتی است که در بخش‌های مختلف اقتصاد به خصوص پتروشیمی‌ها نسبت به بورس و به ویژه در بورس کالا وجود دارد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران خاطرنشان کرد: 10 سال گذشته وضعیت بازار مانند امروز نبود اما امروز بانک‌ها ، یا محصولات پتروشیمی و حتی بخش برق و انرژی و صنایع معدنی و سایر بخش‌ها متاثر از بازار سرمایه هستند .

وی ادامه داد: در صورتی که نتوانیم مراقبت لازم را از بازار سرمایه داشته باشیم نتایج نامیمونی را خواهیم گرفت .

خدارحمی با بیان اینکه بازار سرمایه بزرگ شده اما شفافیت داخل بازار همانند خارج از آن نیست افزود: متاسفانه مقاومت‌هایی در برابر شفافیت در بازار سرمایه وجود دارد که یک روز جلوه آن را در بخش صنایع نفت و پتروشیمی می‌بینیم و روز دیگر در بخش بازار پول.

وی تصریح کرد: مسلما افزایش نظارت بر این بازار اثرات بهتری برای سرمایه گذاران و فعالین بازار به همراه خواهد داشت .

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با بیان اینکه به نام نظارت، برخوردهای ناروایی با افراد صورت می‌گیرد افزود: متاسفانه با این نوع از برخوردها هر چه که تا امروز رشته‌ایم را تبدیل به پنبه می‌کند.

وی افزود: متاسفانه بزرگ شدن بازار سرمایه متناسب با قوانین نظارتی نبوده و برخوردهای سیستمی و سلیقه‌ای قائم به فرد است. این در حالی است که بازار سرمایه ما نیاز به توسعه جدی دارد.

وی ادامه داد: شائبه‌های دست کاری و قیمت‌سازی و شاخص‌سازی در بازار همیشه وجود داشته ضمن آنکه برخوردهای سلیقه ای نیز بازار سرمایه را به تیغی دولبه تبدیل کرده است.

خدارحمی با بیان اینکه این گونه از مسائل آرامش را از بازار سرمایه می گیرد گفت: ضروری است تا با مهیا کردن زیرساختهای قانونی ، نظارتی و سیستمی رونق را به بازار برگردانیم.

کد خبر : ۴۱۵۱۳۲