خبرگزاری کار ایران

خانه چه وقت مهم می‌شود/ داستان‌هایی که از پستوها، زیرزمین‌ها و حیاط‌ها بیرون زدند

خانه جایگاه خاطره و رویاى آدمى و مکانی برای نگهداری خاطراتمان است درحالی‌که همیشه پویا است و ما را از گذشته به آینده وصل می‌کند. این‌بار نقاشان سراغ خانه رفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه اولین و کوچکترین سازه یک جامعه است برخلاف دیگر مکان‌های اجتماعی در تمامی جوامع از گذشته تاکنون، هرگاه نام «خانه» مطرح می‌شود برای انسان یادآور آرامش، امنیت، مهر و محبت است. مکانی که در آن رویاها و خیال‌پردازی‌های کودکی شکل می‌گیرد.

بهنام کامرانی این روزها در گالری ایرانشهر نمایشگاهی با عنوان «خانه» برگزار کرده و قصد دارد با نمایش آثاری از هنرمندان مختلف جنبه‌هاى مختلفى از سکونت‌گاه را نشان دهد، جنبه‌هایى با رسانه‌هاى مختلف، که محملى هستند براى دیدار و اندیشه در موضوع ِ خانه.

او با بیان اینکه خانه در شهرهای بزرگی مانند تهران به موضوع حادی تبدیل شده، اظهار کرد: خانه می‌تواند مرجع مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناختی، روانشناسی و ... باشد که بحث آن‌ها در رابطه به انسان و اجتماعی است که در آن زندگی می‌کند.

کیوریتور نمایشگاه «خانه» درباره موضوع رویاپردازی و خیال در خانه توضیح داد: در عین حال که خانه یک موضوع دم‌دستی است و بسیاری از هنرمندان درباره آن آثاری را تولید کرده‌اند اما هیچ‌وقت نگاهی این چنین به خانه نداشته‌اند. خانه از این منظر می‌تواند نیز موضوع جذابی باشد.

کامرانی با تاکید براینکه خانه در واقع یک کالبد و منبعی برای رویاپردازی است، گفت: بسیاری از نظریه‌پردازان معتقدند معضلات شهرهای بزرگ به دلیل نبود خانه در این شهرهاست. یک آپارتمان نمی‌تواند ویژگی‌های خانه ازجمله پستو، زیرزمین و حیاط را به ما منتقل کند چراکه این مکان‌ها در آپارتمان وجود ندارد.

او تصریح کرد: بچه‌های امروز نمی‌توانند از این طریق وارد رویاپردازی شوند و در واقع برای خلوت خود جایی داشته باشند از طرفی خانه محیطی است که همه ما در همه مواقع به آن برمی‌گردیم اما امروزه ما شاهد مهاجرت‌ها، خانه‌بدوش‌ها و بی‌خانمانان هستیم و بسیاری از پدیده‌های دیگر اجتماع امروز که می‌تواند وجود خانه را مبهم کند.

این هنرمند درباره چیدمان نمایشگاه نیز توضیح داد: سعی کردم سراغ هنرمندانی بروم که هر کدام از منظر و نگاه خود موضوع خانه را بررسی کرده بودند و با توجه به این موضوع تلاش کردم در این نمایشگاه با دیزاین مختصری؛ چیدمان داشته باشم از همین رو در میانه گالری نیز چیدمانی از یک بخش از خانه طراحی شد.

کامرانی با بیان اینکه شناخت مناسبی از کسانی که درباره موضوع خانه اثر ارائه کرده‌اند دارد، گفت: باتوجه به شناختم از هنرمندان خواستم در این زمینه آثارشان را ارائه دهند البته از گالری طراحان آزاد نیز کمک گرفتم و با بازکردن دایره هنرمندان این آثار را در کنار هم گردآوری کردم، تمامی کسانی که در این نمایشگاه شرکت‌کرده‌اند در سال‌های گذشته درباره این موضوع نمایشگاه داشتند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه چرا وقتی یک نمایشگاه گروهی برگزار می‌شود زمینه و موضوع آثار ارائه شده در نمایشگاه یک خط و سیر مشخصی ندارد، گفت: قوانین مشخصی برای کیوریتوری وجود دارد اما کیوریتورها بسیار متنوع کار می‌کنند و معتقدم کیوریتوری وابسته به شرایط است.

این کیوریتور در پایان تاکید کرد: شخصا برایم مهم است که وقتی می‌خواهم نمایشگاهی بگذارم آن را زمینه‌مند کنم تا وقتی مخاطب در آن نمایشگاه حاضر می‌شود بتواند آثار را یا عمیق‌تر دیده یا نگاه تازه‌ای به آثار داشته باشد.

در نمایشگاه «این خانه» آثاری در مدیای نقاشی و عکس از هنرمندانی چون فرید امین‌الاسلام، علیرضا چلیپا، واحد خاکدان، مهدی حسینی، وحید دانایی فر، کامبیز صبری و.... به کیوریتوری بهنام کامرانی گردآوری شده است.

این نمایشگاه تا ششم مهرماه در گالری ایرانشهر واقع در خیابان نجات‌الهی، خیابان سپند، پلاک ۶۷ ادامه دارد.

کد خبر : ۴۱۲۸۲۷