خبرگزاری کار ایران

نکوداشت محمدحسین مبین پدر معنوی جذامیان ایران فردا برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۱۰۲۷

ازسوی جمعیت خیریه قلب­‌های سبز و با حمایت بیش از 10 نهاد دولتی و خصوصی آیین نکوداشت محمدحسین مبین پدر جذامیان ایران فردا در تبریز برگزار می‌شود.

ایلنا- تبریز: آیین نکوداشت محمدحسین مبین پدر جذامیان ایران فردا در تبریز برگزار می‌شود.

رییس هیئت مدیره جمعیت خیریه قلب های سبز در گفتگو با خبرنگار ایلنا، هدف از برگزاری این مراسم را تجلیل از نیم قرن خدمات صادقانه محمدحسین مبین در خدمت به جذامیان که ایشان را به پدر معنوی این جامعه تبدیل کرده و همچنین نکوداشت کمک‌های وی در کمک به کودکان سرطانی و بی‌بضاعت و همکاری با این تشکل خیریه عنوان کرد و گفت: در کنار این تشکل غیردولتی و خیریه نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی ازجمله استانداری آذربایجان شرقی، فرمانداری تبریز، شهرداری تبریز، دانشکاه علوم پزشکی، صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، دامپزشکی استان، شرکت آیسودا، جمعی از هنرمندان و پزشکان در برگزاری این همایش همکاری دارند.

نامور سخنرانی استاندار آذربایجان شرقی، محمد حسین فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، علی اکبر ترابی استاد جامعه شناس، کریم مشروطه چی از شعرای معاصر را ازجمله برنامه‌های این همایش خواند و گفت: رونمایی از دو تندیس محمد حسین مبین، همچنین کتاب زندگینامه وی که تحت عنوان خدمت و صداقت توسط این انجمن تدوین شده است را از دیگزر برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

وی رونمایی از تمبر یادبود مبین و اهدای نشان شهر توسط شهردار تبریز به وی را از دیگر برنامه‌های این آیین ذکر کرد و گفت: در این آیین همچنین موسیقی سنتی با استفاده از اشعار ایشان که از کتاب جذاملی سارا وی تهیه شده است، اجرا خواهد شد.

استاد محمد حسین مبین افتخار پزشکی ایران؛ نویسنده شاعر و پزشک توانای معاصر آذربایجان، در سال 1306 شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب پا به عرصه هستی گذاشت. تحصیلات ابتدایی را در دبستان معرفت تبریز و کلاس شش و دوره دبیرستان را در کرمان به پایان رساند. بعد از شش سال اقامت در کرمان به تبریز مراجعت و با اخذ دیپلم طبیعی از دبستان فردوسی در سال 1328 وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال 1334 به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد.

وی پس از طی خدمت نظام وظیفه در سال 1337 به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی، اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد. و پس از یک سال فعالیت در امر بیماریابی در سال 1338 به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به ادامه فعالیت پرداخت.

در سال 1341 با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتقال و افریقایی، نیجریه و مالی شد. پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و به عنوان رئیس آسایشگاه باباباغی مشغول به خدمت شد.

در سال 1348 با ادغام سازمان بهداری و دانشگاه تبریز به دانشگاه منتقل و با اغتنام فرصت با اخذ تخصص در رشته بیماریهای پوست و آمیزشی از دانشگاه تبریز توفیق یافت. در بخش پوست دانشکده پزشکی بیمارستان بابک(هفتم تیر) به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات علمی – پزشکی خود ادامه داد. استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سالهای دراز خدمت خود همواره در فکر آنها بوده و از مساعدت آنها فروگذار نکرده است بطوریکه از بهمن سال 1353 به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است. چنانکه هر جا بحثی از جذام و جذامی به میان میاید نام این انساندوست قرین صحبت می‌شود.
مبین نه تنها در انجمن حمایت از جذامیان بلکه در بقیه مجامع خیریه نیز از آن جمله: کمیته امداد امام، انجمن خیریه نوبر تبریز، هیئت حمایت از مستمندان و هیئا عیادت از بیماران فعالانه حضور داشته و همکاری می‌كند.

وی در سال 1355 به عضویت هیئت تحریریه مجله پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز انتخاب و هم اکنون نیز به این همکاری ادامه می‌دهد.

استاد مبین در آبان ماه 1367 به افتخار بازنشستگی نائل آمد، معذالک خدمات خود را به عنوان رئیس مرکز بررسی و تحقیق بیماریهای پوست آذربایجان شرقی و بیمارستان جذامیان باباباغی تبریز کماکان ادامه می‌دهد. بیمارستان جذامی باباباغی در سایه تلاش خستگی ناپذیر وی پیشرفت قابل توجهی در بعد کمی و کیفی یافته و عزلتگاه متروک جذامیان به مرکز فعال تحقیق و بررسی جذام و درمان نگهداری جذامیان تبدیل شده است.

در زمینه تعلیم و آموزش بیماریهای پوست به مرکز مجهز علمی و عملی مبدل شده و دانشجویان پزشکی، پرستاری، کارشناسان و کاردانان علوم آزمایشگاهی و دانشجویان علوم انسانی و پیراپزشکی از امکانات آموزشی این مرکز استفاده کرده و عده زیادی از دانشجویان پزشکی پایان نامه‌های تحصیلی خود را با راهنمایی و همکاری ایشان تدوین و تهیه می‌کنند.

وی تنها در سال 1378 به عنوان یکی از ده پزشک پیشکسوت کشور انتخاب شده است. دکتر مبین استحقاق آنرا دارد که به پاس سالها انسانیت و یکرنگی به عنوان یک چهره ماندگار در خاطره نسل ها حک شود.
مبین، علاوه بر خدمات روزمره در امر جذام و حمایت از جذامیان به خاطر عشق و علاقه خاصی که به شعر و ادب ایران و آذربایجان دارد در وادی ادبیات نیز سهم وتلاش درخور و قابل تأمل دارد.

وی در شعر "شمشک" تخلص کرده و آثار بسیاری در زمینه‌های مختلف ادبی خصوصا" ادبیات آذربایجان و کودکان دارد که برخی از این آثار چاپ و برخی دیگر نیز در نشریات مختلف کشور منتشر شده است از قبیل:

1 – به یاد شهریار (سوگواره و سوگ نامه‌ها)

2 – سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی

3 – شیطان در شعر شهریار (گامی در راستای شهریار شناسی)

4 – غنچه های خونین (قانلی چیچکلر)

5 – عاشیقلار (مقدمه ای بر کتاب آذربایجان عاشیقلاری)

6 – قاپیمیز آچیلیرگونشه ساری (مقدمه ای بر کتاب شعر ذوالفقار کمالی)

7 – آچیل چتریم آچیل (اوشاقلار ادبیاتی"1")

8 – گل باهاریم گل (اوشاقلارادبیاتی "2")

9 – قوش یوواسی (اوشاقلار ادبیاتی "3")

10 – تبریز گنجه نهفته در بسته تاریخ و اشعار و قطعات منظوم دیگر از قبیل: حماسه خونین انقلاب اسلامی، سارای جذامی، آی بالام باغدا ناوار؟، رسامین قلمینده طبیعت جانلانیر و...

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز