خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی:

مرمت فاز نخست حمام ایلخانی تسوج به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۴۰۸۰۴

دوره اولیه حمام ایلخانی مربوط به قرن هشتم هجری است كه جزئی از ابواب البرسلطان ابوسعید ایلخانی به شمار می‌رفته است.

ایلنا- تبریز: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از پایان فاز نخست مرمت حمام تاریخی دوره ایلخانی شهر تسوج خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تراب محمدی در گفتگو با خبرنگاران افزود: دوره اولیه این حمام مربوط به قرن هشتم هجری است كه جزئی از ابواب البر سلطان ابوسعید ایلخانی به شمار می‌رفته است.

وی با بیان اینكه در دوره صفوی و قاجاریه مرمت و الحاقاتی روی این بنا انجام شده است، یادآور شد: این مجموعه علاوه بر حمام تاریخی شامل مسجد جامع، گنبد قنات، میدان و باغ بوده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی حمام را دارای قنات جداگانه‌ای خواند و گفت: بخش‌های پایین دست حمام سنگی و در گنبدها از آجر استفاده شده كه پوشش بیرونی گنبدها نیز سنگی است.

وی گفت: حمام تسوج همچون دیگر حمام‌های تاریخی شامل بخش‌های ورودی، دالان و دهلیز، بینه و سكوهای سربینه، میان در، سرویس بهداشتی، حجامت خانه، گرمخانه، موتورخانه و خزینه بوده و آب انباری نیز در دوره قاجار به آن الحاق شده است.

محمدی با اشاره به اینكه این حمام به همراه مسجد جامع، گنبد قنات و بازار عناصر اصلی میدان شهر را تشكیل می‌دادند، تصریح كرد: این میدان تاریخی با طرح‌ها و نقشه‌های تهیه شده از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان یكی از قدیمی‌ترین میدان‌های تاریخی ایران احیا خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: با وسعت دادن به این مجموعه تاریخی، میدان كاربری اصلی خود یعنی محل و بازاری برای فروش خشكبار منطقه را باز خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مرمت گنبدهای حمام، بینه و سربینه، طاق گهواره‌ای قنات، نمای جنوبی حمام و فضاهای شرقی حمام را ازجمله اقدامات مرمتی انجام گرفته در فاز نخست حمام تاریخی تسوج خواند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز