خبرگزاری کار ایران

فیلمبردار صاحب سبک ایران از همکاران خود گله‌مند است؛

امیر معقولی: نباید مرا له کنند و راحت کنار بگذارند

معقولی می‌گوید: خیلی‌ها از سبک من در فیلم‌ها و سریال‌ها استفاده می‌کنند و به عبارتی بدل من شده‌اند. گرچه مخالف این مقوله نیستم اما نباید من را له کنند و راحت کنار بگذارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر معقولی، تصویربردار؛ کارگردان و مدیرتولید سینما و تلویزیون است. او ازجمله تصویربردارانی‌ست که با ورودش به تلویزیون بدعت‌گذار فرم جدیدی از تصویربرداری بود یعنی نشان دادن فضاهای اعوجاج بوسیله لنزهایی خاص که تا آن زمان کمتر در سریال‌ها دیده می‌شد. اما این روزها همان رویه تکراری در کنار گذاشتن چنین استعدادهایی و استفاده از بدل به‌جای اصل باب شده و همین امر باعث کم‌کاری این تصویربردار صاحب سبک شده است.

تصویربردار سریال پایتخت درباره علت کم‌کاری این روزهایش به خبرنگار ما گفت: علت کم‌کاری من دو بخش دارد: یکی به من ربط دارد و یکی به بیرون از من. آن چیزی که به من مربوط است میزان آمادگی و به‌روز بودن است که کاملا آماده‌ام. اما در بیرون کسی باید مرا دعوت به همکاری کند. بعد از یک تله‌فیلم در شیراز کسی مرا دعوت به همکاری نکرده پس باید علت را از خودشان جویا شد.

وی ادامه داد: استاندارد نیروی کارآمد در سینما و تلویزیون داشتن توان فنی بالا و به‌روز و تعادل شخصیتی است که من هردوی این موارد را دارا هستم. البته ما مصرفی هستیم. پروسه مصرف انجام شده چون بدل را ساخته‌اند و حالا نیازی به ما ندارند.

وی درباره سبک‌های دوربین رودست به شیوه خاص خود گفت: استفاده از دوربین روی دست ساختار و قاعده خاص خودش را دارد. قبلا خیلی پیچیده بود اما الان کمی ساده‌تر و منطقی‌تر شده. اما بعضی از تصویربردارها سعی دارند بیشتر جذابیت بصری خلق کنند تا اینکه در خدمت قصه و فیلم باشند. خیلی‌ها هم این سبک را از من یاد گرفتند و حالا در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف استفاده می‌کنند و به عبارتی بدل من شده‌اند. گرچه مخالف این مقوله نیستم چون معتقدم رقابت ایجاد می‌کند اما نباید من را له کنند و راحت کنار بگذارند. همه باهم کار کنند تا حق کسی ضایع نشود.

مدیرتولید لامپ صد درباره علت نساختن فیلم سینمایی گفت: وقتی بخواهم فیلم بسازم مجبورم خودم کارگردانی کنم؛ خودم فیلمبرداری کنم و حتی کار تولید را هم خودم انجام بدهم. از پس آن برمی‌آیم ولی واقعا دوست ندارم به این شکل کار کنم.

وی در پایان گفت: مشغول تصویربرداری مستند گزارشی برای سعید آقاخانی به همراه علیرضا غفارمنش هستم. این مستند درباره گذشته آدم‌های عادی کوچه و بازار است. در چندماهه اخیر نیز فیلم کوتاهی ساختم که اکنون در مرحله اتالوناژ قرار دارد. این فیلم دیالوگ ندارد و با تکنیک خاصی تصویربرداری شده است.

کد خبر : ۴۰۷۲۷۴