خبرگزاری کار ایران

نوریان در گفت‌وگو با ایلنا:

همکاری نظامی ایران و روسیه با تایید رهبری ضمانت اجرایی دارد/ وزیر دفاع منظورش را شفاف‌تر اعلام کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت‌های جنجال‌برانگیز وزیر دفاع درباره نقش مجلس در استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه و عدم نیاز به مصوبه مجلس در این رابطه، به تشریح منظور سردار دهقان پرداخت و با بیان این‌که استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه، نقض حاکمیت ملی ما نیست، گفت: امیدواریم وزیر دفاع در مصاحبه‌های بعدی نیت خود را شفاف‌تر اعلام کند.

اردشیر نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به حواشی مربوط به استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه هوایی نوژه همدان و اظهارنظر اخیر وزیر دفاع در خصوص عدم نیاز به ورود مجلس به این مسئله، با تاکید بر اهمیت همکاری‌های نظامی ایران و روسیه، گفت: باوجود این‌که سوءنیتی در صحبت‌های وزیر دفاع وجود نداشت و سردار دهقان با بیان این صحبت‌ها به‌دنبال نادیده گرفتن مجلس نبودند، به نظر می‌رسد بیان مسئله نامناسب بود که امیدواریم وزیر دفاع در مصاحبه‌های بعدی نیت خود را شفاف‌تر اعلام کند.

او گفت: قطعاً سردار دهقان نیز مستحضر هستند که به‌گفته حضرت امام (ره) مجلس در راس امور است و اصول قانون اساسی در این خصوص که حتی برای اهداف صلح‌آمیز نمی‌توانیم پایگاه‌های نظامی خود را در اختیار بیگانگان بگذاریم، تصریح دارد ولی همکاری خاصی که هم‌اکنون بین دو کشور درحال پیگیری است، مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است که با تایید مقام معظم رهبری ضمانت اجرایی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت این است که استقرار جنگنده‌های روسی در پایگاه نوژه، به هیچ عنوان نقض حاکمیت ملی ما نیست؛ بلکه نوعی همکاری نظامی است که برای اقدام موثر نظامی علیه جریان‌های تروریستی در منطقه که به نفع امنیت ملی و در جهت منافع کشور ما است و قدرت مانور کشورهای دوست و همراه جمهوری اسلامی را در مسئله مبارزه با تروریسم بالا برده که این مسئله در ذات خود به نفع امنیت ملی کشور است.

نوریان همچنین با تاکید بر همفکری و همکاری مجلس و وزارت دفاع در این مورد، گفت: وزارت دفاع در این موضوع با مجلس هم‌عقیده است و مجلس نیز علاوه بر موافقت با کلیت موضوع اعم از تقویت مبانی دفاعی کشور، بالابردن ضریب امنیتی و مانور قوی‌تر یگان‌های نظامی کشور در مسیر مبارزه با تروریسم، با وزارت دفاع همراهی می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر بیان نادرست مسئله توسط وزیر دفاع یادآور شد: متاسفانه این مسئله به شیوه نادرستی ازسوی وزیر دفاع بیان شد. درواقع منظور سردار دهقان این بود که باتوجه به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی که به تایید و امضای مقام معظم رهبری نیز رسیده، نیازی به اخذ مجوز یا مصوبه مجلس احساس نمی‌شود که این مسئله به‌درستی منتقل نشد.

کد خبر : ۴۰۳۲۰۱