خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن خوشنویسان در گفت‌وگو با ایلنا؛

قزوین برای چهارمین سال میعادگاه خوشنویسان می‌شود

عضو انجمن خوشنویسان با بیان اینکه اهدای جوایز از سوی مسولان فرهنگی نادیده گرفته شده و نسبت به آن بی‌عنایت هستند، گفت: کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس توانسته‌اند نقاشی‌خط را جذب کنند. مسولان فرهنگی باید توجه بیشتری به فرهنگ داشته باشند تا دستاوردهای فرهنگی‌مان را حفظ کنیم و بهترین آثارمان را در داخل کشور ببینیم نه آنطرف مرزها.

یدالله کابلی خوانساری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره چهارمین دوسالانه خوشنویسی اظهارداشت: دوسالانه خوشنویسی همایشی است که به دلیل قابلیت‌های کمی و کیفی که در سیاست‌گذاری آن وجود دارد، هنرمندان جوان و برتر در آن شرکت می‌کنند و در حقیقت نقطه عطف و عامل رشد این دوسالانه حضور همین افراد است.

او افزود: بی‌ینال خوشنویسی برجسته‌ترین رویداد فرهنگی هنری خوشنویسی‌ست که در سال‌های گذشته برگزار شده و نسبت به برخی از همایش‌ها و جشنواره‌ها صورت جدی‌تری پیدا کرده، همچنین به دلیل حضور کلیه دفاتر انجمن‌های خوشنویسی در سراسر کشور برتری بیشتری نسبت به سایر فعالیت‌های کشور دارد.

او با بیان اینکه یکی از مسایل مهم در رویدادهای هنری در تمام دنیا موضوع جوایز است، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در رونقِ جشنواره‌های هنری، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند؛ اهدای جوایز است که متاسفانه از سوی مسولان فرهنگی در کشور ما نادیده گرفته شده و نسبت به آن بی‌عنایت هستند؛ اما هنرمندان با وجود اینکه از کمترین مشوق‌های مالی برخوردار هستند همچنان رونق را در این دوسالانه ایجاد می‌کنند.

کابلی درباره انتخاب قزوین برای برگزاری این دوسالانه گفت: جامعه خوشنویسی استان قزوین در دهه گذشته بسیار فعال بوده، بخشی از این فعالیت به دلیل این است که این شهر میراث‌دار میرعماد حسنی و عبدالمجید طالقانی است.

او با اشاره به حضور هنرمندان بزرگ خوشنویسی در چهار استان خراسان، قزوین، آذربایجان شرقی و فارس ادامه داد: در سال‌های آتی در صورتی که انجمن‌های خوشنویسی در دیگر شهرها فعالیت‌های مثبتی داشته همچنین تعامل و همکاری مثبتی از مسولان فرهنگی هنری آن استان‌ها را شاهد باشیم آنچنان که مسولان استان قزوین در این زمینه ما را یاری کردند و چندین سال است که بی‌ینال خوشنویسی در این شهر برگزار می‌شود، می‌توانیم این دوسالانه را در شهرهای دیگر به صورت گردشی برگزار کنیم.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه نقاشی‌خط در اولین جشنواره جهان اسلام حضور داشت آیا در دوسالانه خوشنویسی بخشی برای این هنر در نظر گرفته شده یا خیر، اظهار کرد: نقاشی‌خط به عنوان یک فعالیت جانبی و گرایشی در انجمن خوشنویسان مطرح بوده و اگرچه در جشنواره جهان اسلام در کنار خوشنویسی حضور داشت و با استقبال هنرمندان مواجه شد اما از آنجا که خارج از شاخه‌های اصیل خوشنویسی است زیرمجموعه انجمن خوشنویسی محسوب نمی‌شود.

کابلی خاطرنشان کرد: اگرچه امروز نقاشی‌خط مرزهای کشور را پشت‌سر گذاشته و در خارج از ایران بسیار طرفدار دارد اما با موارد موردنظر این دوسالانه مغایرت دارد.

او در پایان تاکید کرد: کشورهای اروپایی و حوزه خلیج‌فارس توانسته‌اند نقاشی‌خط را به سمت کشورهایشان جذب کنند. مسولان فرهنگی باید توجه بیشتری به فرهنگ داشته باشند تا دستاوردهای فرهنگی‌مان را حفظ کنیم و بهترین آثارمان را در داخل کشور ببینیم نه آنطرف مرزها.

کد خبر : ۴۰۲۷۱۲