خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل اطلاعات گیلان:

هزینه دشمنان در زمینه جاسوسی سایبری است

معاون اداره کل اطلاعات گیلان به اصطلاحاتی نظیر حمله، جنگ، تروریسم سایبری و جاسوسی سایبری اشاره کرد و گفت: ماهیت این اصطلاحات متفاوت از هم است. در کشور ما متاسفانه جاسوسی سایبری بهتر از حمله، جنگ و تروریسم سایبری نتیجه می‌دهد.

به گزارش ایلنا، معاون اداره کل اطلاعات گیلان در جلسه شورای اداری صومعه‌سرا که با موضوع تهدیدات فضای مجازی و راه‌های مقابله با آن برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: این فضا مانند رودخانه پر آب و خروشان است که می‌آید و دائما بر آب آن افزوده و خروشان‌تر می‌شود. اگر ما برای این رودخانه تدبیر بیاندیشیم، برنامه داشته باشیم و زهکشی و هدایت کنیم در صورتی که سرریز شود به فرصت تبدیل می‌شود و اگر رها کنیم و برای آن برنامه نداشته باشیم تهدید به حساب می‌آید.

وی با بیان این‌که میزان موفقیت در برنامه‌ریزی برای مقابله با فضای مجازی از جمله مباجثی است که در سطح کلان مملکت متاسفانه به نتیجه خاصی در این خصوص دست نیافته‌ایم، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه تاثیر فضای مجازی بر زندگی اداری، اجتماعی و زندگی شخصی است.

وی با تاکید بر این‌که تمامی ابعاد زندگی ما مبتنی بر فضای سایبری و فضای مجازی است، خاطرنشان کرد: این فضا به طور ناخواسته هویت، غیرت دینی، شخصی و غیرت اداری را از ما گرفته است.

معاون اداره کل اطلاعات گیلان با بیان این‌که مهم‌ترین دارایی هر سازمان در عصر حاضر اطلاعات آن است، گفت: کشوری که دارای اطلاعات است قدرتمند محسوب می‌شود نه کشوری که دارای پول است. پولدارترین کشورها، کشورهای حوزه فناوری مایکروسافت، گوگل و...هستند.

وی با بیان این‌که باید ارزش و قدر اطلاعات را دانست، اظهار کرد: متاسفانه رویه‌ای برای این مهم نداریم.

وی به اصطلاحاتی نظیر حمله، جنگ، تروریسم سایبری و جاسوسی سایبری اشاره و تصریح کرد: ماهیت این اصطلاحات متفاوت از هم است. در کشور ما متاسفانه جاسوسی سایبری بهتر از حمله، جنگ و تروریسم سایبری نتیجه می‌دهد. ما ایرانیان افرادی احساسی، رئوف و مهربانی هستیم. بیشترین ضربه از منافقین جلاد بواسطه تخلیه‌های تلفنی بوده است. هزینه تمام دشمنان در راستای جاسوسی سایبری است.

وی به خواص و اثرگذاری جنگ نرم اشاره کرد و گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت مقابله با جنگ نرم دشمن است.

این مقام مسئول علت ورود دولت‌ها به جنگ نرم را شامل تاثیر عمیق و طولانی، تاثیر گسترده، مخفیانه بودن، هزینه اندک و قربانیانی مخرب دانست و عنوان کرد: هزینه سلاح سایبری بین ۳۰۰تا ۵۰ هزار دلار است.

وی با بیان این‌که ابرازهای ارتباطی نوین مورد تهدید دارای ویژگی‌های نظیر تعاملی بودن، ظرفیت بالا، فردی شدن، ناهمزمانی، نفوذ، تمرکززدایی، تبدیل‌پذیری و اتصال‌پذیری هستند، متذکر شد: فناوری اطلاعات در کلیه حوزه‌های دفاعی، حاکمیتی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، قضائی و...نفوذ یافته است. مهم‌ترین فاکتورهای اصلی امنیت اطلاعات شامل محرمانگی، دسترس‌پذیری، صحت و یکپارچگی است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عواملی که زیرساخت‌های اطلاعاتی را در معرض آسیب و تهدید جدی قرار می‌دهند وجود ضعف امنیتی در شبکه‌های کامپیوتری و اطلاعاتی، گسترش روزافزون ویروس‌ها، افزایش حملات کامپیوتری، ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات با ارزش بر روی شبکه‌ها، عدم وجود دستورالعمل‌های لازم برای پیشگیری از نقایص امنیتی، عدم وجود سیاست‌های مشخص و مدون به منظور برخورد مناسب و به موقع با اختلالات امنیتی است.  

معاون اداره کل اطلاعات گیلان با بیان این‌که هنر این است که مردم با حفظ امنیت از بیرون به خدمات اداری دسترسی پیدا کنند، اظهار کرد: زمانی دهکده جهانی مطرح بود اما در حال حاضر در اتاق شیشه‌ای قرار داریم. در اتاق شیشه  هیچگونه حریم خصوصی وجود ندارد.

وی با اشاره به گزارشNIST عامل ناامنی سازمان‌ها را ۶۵ درصد، کارمندان دانست و ادامه داد: ۲۰ درصد ناامنی سازمان‌ها، بلایای طبیعی و ۱۵درصد هکرها هستند.

وی با تاکید بر اصلاح رویه و استفاده از استاندارد ایزو ۲۷هزار در سازمان‌ها یادآور شد: اینترنت چمدانی، دوگو، prism، TAO ،Miniflam و Flame از جمله اقدامات سایبری علیه جمهوری اسلامی است.

معاون اداره کل اطلاعات گیلان متذکر شد: اینترنت چمدانی این‌گونه بود که با استفاده از فضای مخابراتی کشور هر آن‌چه مدنظر است به خارج از کشور انتقال داده شود به گونه‌ای که سیستم مخابراتی کشور نتواند آن را کنترل کند.

وی به اجرای اینترنت چمدانی در حوادث ۸۸ اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار، یک سوم زمان آنلاین بودن کاربران در زمان کاری برای مقاصد غیرکاری است و این درحالیست که بر اساس آمار، ۸۰ درصد سازمان‌ها،  پرسنل شرکت‌ها و...از اینترنت برای مقاصد غیرکاری خصوصاً دانلود فیلم‌های غیراخلاقی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ابلاغیه هفت ماده‌ای مقام معظم رهبری در خصوص سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در ۹ بند تصریح کرد: بر اساس این ابلاغیه سندی با شش راهبرد تنظیم و به تصویب هیئت وزیران رسید که در سال ۸۹ ابلاغ شد.   

معاون اداره کل اطلاعات گیلان با بیان این‌که بر اساس بخشنامه رسمی استفاده از شبکه اجتماعی برای کار اداری جرم است، اضافه کرد: شبکه‌های اجتماعی شبکه ارتباطی نیست. در شبکه‌های اجتماعی جزئی‌ترین اطلاعات کاربران قابل دریافت و انتشار است.  

وی در پایان «پی یو» را یکی از قدرتمندترین موسسات در زمینه شبکه‌های اجتماعی خواند و اظهار کرد: یکی از محققین این موسسه در مصاحبه‌هایی گفته است ما نشان می‌دهیم که فیس‌بوک، توئیتر و...از دید سازمان‌های اطلاعاتی به عنوان کانال‌های شدیداً با ارزش برای کسب اطلاعات به حساب می‌آیند. هرچه مدت زمان عضویت و میزان استفاده از فیس‌بوک افزایش یابد هویت دینی کاربران ضعیف‌تر می‌شود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر شیوه و سبک و هویت دینی افراد نیز اثرگذار است.

کد خبر : ۴۰۱۹۶۳