خبرگزاری کار ایران

آژانس خبری دوغان؛

چندین تن دیگر در رابطه با کودتا در ترکیه بازداشت شدند

پلیس ترکیه در حمله‌هایی چندین تن را در رابطه با کودتای نافرجام در این کشور بازداشت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، به گزارش آژانس خبری دوغان، پلیس ترکیه با حمله به بیش از ۱۰۰ مکان در استانبول در ساعات اولیه امروز – پنجشنبه – چندین تن را در رابطه با تحقیقات در مورد کودتای نافرجام ماه گذشته بازداشت کرد.

پلیس بخش جرایم اقتصادی این عملیات را در راستای ریشه‌کنی گروه‌های مرتبط با جنبش‌ها به رهبری «فتح الله گولن»،‌رهبر مخالف مذهبی ترکیه که در آمریکا ساکن است، انجام داده است. ترکیه اعلام کرده است که وی رهبری این کودتا را بر عهده داشته است.

«بینالی یلدریم»، نخست‌وزیر ترکیه، روز چهارشنبه گفت که ۴۰ هزار و ۲۹ نفر از زمان کودتا تا کنون در این رابطه بازداشت شده‌اند و بیش از نیمی نیز به طور رسمی در انتظار متهم شدن هستند.

وی همچنین در یک مصاحبه زنده با تلویزون گفت چهار هزار و ۲۶۲ شرکت و موسسه که با گولن ارتباط داشتند،‌بسته شده‌اند. ترکیه در تلاش برای تصفیه سیاسی ارتش،‌ پلیس، نهادهای عمومی و قضایی،‌۷۹ هزار و ۹۰۰ نفر را از وظایف عمومی خود برکنار کرده است.

بخشی از ارتش در تلاش بود تا در تاریخ ۱۵ جولای کنترل قدرت را به دست بگیرد که این اقدام منجر به کشته شدن،‌۲۴۰ نفر و زخمی شدن دو هزار تن دیگر شد. بر اساس گزارش‌های رسمی ۱۰۰ تن از کسانی که از کودتا حمایت کرده بودند نیز در این رابطه کشته شده‌اند.  

کد خبر : ۴۰۱۹۳۱