خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:

اصولگرایان اوضاع به هم ریخته‌ای دارند

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۰۴

تا زمانیکه کالاهای اساسی را از خارج وارد می‌کنیم شعار استقلال، شعار تو خالی و پوچی است/اقتصاد و مدیریت کشور مشکل‌دار و بیمار است/شکاف عمیق بین نسلی وجود دارد.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه مهمترین چالش روز کشورداری، ضعف مدیریت است،باز نگری و تجدید نظر در سبک مدیریت کلان قوه مجریه را ضرورت حیاتی برای دولت آینده بر شمرد و گفت: یکی از برنامه‌های دولت بعد باید تجدید نظر در این حوزه باشد.باید به مقوله مدیریت و ساختار های آن و نهاد های تصمیم سازی و تصمیم‌گیری اهتمام جدی شود و ساختار منطقی و کارا بر نظام اجرایی کشور حاکم گردد.

به گزارش ایلنا دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان و کارشناسان عرصه کشاورزی، روسای انجمن‌های علمی کشاورزی و اساتید دانشگاه به نقش تشکل‌های غیر دولتی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت:تشکل‌های علمی و صنفی امروزه در جهان در امور توسعه و پیشرفت نقش کلیدی و تاثیر گذار دارند ولی در کشور ما متاسفانه هنوز جایگاه این تشکلها بدرستی مشخص نشده است.سازمان‌های مردم نهاد به دلیل بی مهری دولت و رویکرد محافظه کارانه خودشان در ایفای نقش رابط و تسهیل کننده با دولت کارایی و اثر بخشی بایسته را ندارند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده از سوی حاضرین در جلسه ضمن صحیح و اصولی دانستن این نگرانی‌ها،اظهار داشت: متاسفانه در سایر بخشها نیز همانند کشاورزیبا مشکلات و ندانم کاری های فراوانی مواجه هستیم.

عضو مجمع تشخیصمصلحت نظامبا بیان اینکه اقتصاد و مدیریت کشور مشکل‌دار و بیمار است،خاطر نشان کرد:چنانچه معدود مدیران و کارشناسان برجسته باقی مانده که از روند حذف فراگیر تاکنون محفوظ مانده‌اند صحنه‌های اجرایی را رها کنند وخامت اوضاع شکل بدتری پیدا می‌کند.َ

وی با اشاره به شکاف بین نسلی موجود تصریح کرد: الان فاصله نسل اول با نسل سوم انقلاب زیاد شده است،شکاف عمیق بین نسلی وجود دارد که ما نسل اولی‌ها که دغدغه دین و انقلاب داریم با مشاهده این شکاف بین نسلی که آثار زیانباری دارد نمی‌توانیم با بی عملی نظاره‌گر آن باشیم. وظیفه دینی،انقلابی و ملی داریم که هوشمندانه جوانان‌مان را در یابیم.

عارف تاکید کرد:فرصت کوتاه است.ما نسل اولی‌ها به لحاظ سنی فرصت ناچیزی داریم.نباید غفلت کنیم.سرنوشت انقلاب شکوهمند اسلامی به تعامل سازنده و آشتی بین نسلی در حوزه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی نتیحه بخش گره خورده است. نمی‌دانم اگر این روند انفصالی ادامه پیدا کند سرنوشت انقلاب به چه سمت و سویی خواهد رفت.

وی در ادامه به مشکلات کشور اشاره کرد و گفت:گرفتاریمان فقط این 8 سال اخیر نیست البته در این 8 سال مشکلات کشور به اوج خود رسیده است.آن سعه صدری که باید در برابر مخالفین وجود داشته باشد در گذشته هم وجود نداشت.متاسفانه بخشی از اصلاح طلبان این صبر و بردباری را در برابر مخالفین از خود نشان نمی‌دادند. اگر دولت های گذشته عملکرد خود را بصورت جدی نقد می کردند.شاید راهگشای امروز ما بود و مطمئنا با چالشها و مشکلات کمتری رو برو بودیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان نسبت به سرنوشت کشور و بخصوص جوانان بی تفاوت بود،شرایط فعلی کشور را نگران کننده دانست و گفت: اتفاقاتی که بویژه طی 4 سال اخیر افتاد قشر نخبه و تاثیر گذار جامعه را بی انگیزه کرده است.یک راه این است که بی تفاوت باشیم و به دنبال کار خود برویم.اما وفتی احساس می کنیم در برابر مردم و انقلاب مسول هستیم نمی توان کنار بکشیم.

عارف در پاسخ به سوالی درباره نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز تصمیم قطعی برای ورود به عرصه انتخابات نگرفتم و در حال مشورت با نخبگان و نمایندگان اقشار مختلف هستم.شرایط آینده و فضای سیاسی پیشروی انتخابات در تصمیم گیری نهایی‌ام تاثیر گذار است. ورودم با هدف کسب پیروزی وکمک به عادی سازی اوضاع کشورر خواهد بود.اگر شرایط آن مهیا باشد حضور پیدا می کنم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی اصلاح طلبان و اصولگرایان گفت: مشکل اصلاح طلبان این است که دیر تصمیم می گیرند.اصولگریان هم در درون خودشان دچار تشتت و چند دستگی هستند و در انتخابات مجلس نتوانستند به وحدت برسند و چند پاره شدند و در این انتخابات هم تاکنون اوضاع به هم ریخته ای دارند و این مشکل هر دو جناح است و باید برای رفع آن،بزرگان و تاثیرگذاران هر دو جناح به موقع چاره اندیشی کنند.

معاون اول دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه خود را در اردوگاه اصلاح طلبی تعریف می‌کنم،خاطرنشان کرد:کدام انسانی می تواند بگوید اصلاح طلب نیست و به اصول هم معتقد نیست.گرفتاری برخی سیاسیون ما این است که بعضا خود بزرگ بین شده اند و خودبزرگ بینی سرآغاز سقوط است.

عارف در واکنش به اظهار نظر یکی از حاضرین در جلسه که او را امیرکبیر نامید و خواستار حضورش در عرصه انتخابات شد،تاکید کرد: من امیرکبیر نیستم و عضو کوچکی از جامعه بزرگ و ارزشمند ایران هستم که به خدمتگزاریش در هر سنگر افتخار می کنم. نباید دنبال قدیس سازی از اشخاص بود و نگاه منجی گرایانه به آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در مباحث مدیریتی خود را مقید به یک گروه خاص برای کار کردن نمی‌کنم،تاکید کرد:شرایط پیش رو بسیار مشکل است ولی به نظرم می توان با تدبیر و عقلانیت روند فعلی را متوقف کرد. و در مرحله بعدی مسیر درست تری را در پیش گرفت.

عارف در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و با بیان اینکه پشت هر پیشرفتی یک سری مشکلاتی وجود دارد،اظهار داشت:شخصا اعتقاد دارم در کشور باید اولویت اول بخش کشاورزی باشد چون میخواهیم مستقل بمانیم تا زمانیکه گندم و کالاهای اساسی را از خارج وارد می کنیم شعار استقلال شعار تو خالی و پوچی است.هر وقت توانستیم کالاهای استراتژیک خودمان را در داخل تولید کنیم و به خودکفایی پایدار به معنی واقعی برسیم آنوقت می توان استقلال را حفظ کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مهمترین مساله بخش کشاورزی مدیریت و آب است،گفت:هیچ راهی جز روش نوین آبیاری را نمی‌توان دنبال کرد. عدم استفاده از فن آوری‌های نوین مهمترین چالش امروز کشور ماست.اکنون کشاورزی به روش سنتی و به با بهره وری نازل اداره می‌شود و در این بخش حاکمیت علم و فن آوری وجود ندارد.

عارف با طرح این پرسش که چرا عده ای مخالف فن آوری‌های نوین در بخش کشاورزی هستند؟یادآور شد: در دهه 70 هم عده‌ای مخالف ورود فناوری اطلاعات به بخشهای اداری کشور بودند چون گمان می کردند ورود فناوری اطلاعات باعث بیکاری آنها می‌شود این ترس هم اکنون در بخش کشاورزی وجود دارد و برخی بر این باورند اگر به سمت فن آوری پیش رفته در این بخش برویم اشتغال ما افت خواهد داشت که قطعا اینگونه نخواهد بود و اشتغال جدید ایجاد می شود و بهرهوری بالاتر،درآمد کشاورزان زحمت کش کشور را بالا می برد.

وی در ادامه به بحث واردات اشاره کرد و با بیان اینکه واردات برای برخی مسئولین ساده ترین راه است،گفت:در دولت اصلاحات در برابر واردات بی رویه ایستادگی شد به همین دلیل در سال 83 در تولید گندم خودکفا شدیم.

معاون اول دولت اصلاحات در پایان هدفمند کردن یارانه ها را یک طرح اساسی و ضروری برای توزیع عادلانه تر ثروت و کاهش فاصله دهک های جمعیتی دانست و اجرای دقیق قانون بخصوص پرداخت سهم 30 درصد تولید را از محل منابع این طرح برای رونق تولید و تشویق تولیدکنندگان ضروری اعلام کرد و گفت:اجرای دقیق و جدی قانون می تواند همزمان با دستیابی به نتایج ارزنده،از تورم بی رویه هم جلوگیری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز