خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی ملکان:

ملکانی‌ها 900 میلیارد ریال کشمش صادر کردند

asdasd
کد خبر : ۳۹۷۳۱

7درصد محصول کشمش کشور، در ملکان تولید می­شود که از این نظر این شهرستان مقام نخست استان آذربایجان شرقی و سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

ایلنا- ملکان:مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملکان گفت: هفت درصد کشمش کشور در این شهرستان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسینعلی فتحی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه بر این اساس این شهرستان مقام نخست استان آذربایجان شرقی و سوم کشوری را به خود اختصاص داده است، گفت: هفت کارخانه سبزه پاک کنی در این شهرستان مشغول فرآوری و بسته‌بندی محصول کشمش و در صورت محاسبه دقیق، میزان صادرات ملکان در مدت یک سال از مرز40 هزار تن فراتر می رود.

وی اضافه کرد: در سال جاری، بیش از 18 هزار تن انواع کشمش از این شهرستان به کشورهای امارات متحده عربی، کویت، قطر، آلمان، رومانی، بلغارستان، آذربایجان، ارمنستان، اکراین و روسیه صادر شده که ارزش ریالی آن بالغ بر 900 میلیارد ریال بوده است.

مدیر جهادکشاورزی ملکان با اشاره به اهمیت بسته بندی در افزایش بازار پسندی محصول در بازار، بخصوص بازارهای خارجی گفت: با توجه به رقابت شدیدکشورهای تولید کننده کشمش، تولیدکنندگان وصادرکنندگان باید توجه ویژه به نوع بسته بندی و رعایت استانداردهای بین الملی را در روند تولید و فرآوری و حمل و نقل محصول داشته تا امکان ارزش آوری بیشتر از قبال صادرات محصول کیفی محقق شود.

فتحی اضافه کرد: ملکان، با تولید بیش از 240 هزار تن انگور در سال جاری رتبه اول تولید این محصول را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود، بیش از40 هزار تن کشمش تیزآبی وکالیفرنی دراین شهرستان فراوری وبسته بندی، و تا پایان سال علاوه بر عرضه در بازارهای داخلی، بازارهای خارجی کشورهای حاشیه خلیج فارس واروپایی را نیز پوشش دهد.

وی با بیان اینکه بازارهای مصرف کشورهای اروپایی، آسیای میانه و روسیه بیشتر کشمش تیزآبی را مورد پسند قرارداده و کشمش کالیفرنی نیز اغلب به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود افزود: توسعه تعامل تولید کنندگان وصادرکنندگان، میزان و نحوه فرآوری کشمش در مراکز سبزه‌پاک‌کنی این شهرستان را تعیین و نحوه فرآوری به تقاضای بازار بستگی دارد.

مدیر جهادکشاورزی ملکان گفت: صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، مدیریت، آموزش نیروی متخصص، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی و اشتغالزایی از مهمترین عوامل در پروسه تولید کشمش به شمار آمده، ولی تمامی این عوامل در صورتی اثر بخش خواهند بود که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد. بسته بندی کشمش در بازار جهانی می ‌تواند ضمن معرفی نام، خواص، مشخصات، قیمت، طریقه مصرف و نگهداری صحیح بوده و محافظت آن را تا زمان مصرف به عهده داشته باشد.

گفتنی است انگور، بیش ازیک پنجم سطح زیرکشت کل باغات و یک سوم تولید محصولات باغی استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده و در سال جاری تولید انگور با 170درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته، به 383 هزار تن رسیده و با توسعه استفاده از کودهای زیستی و روش‌های غیرشیمیایی در مبارزه با آفات از نظر کیفی نیز ارزش این محصول تولیدی از رشد قابل توجهی برخوردار شده است. ملکان با برخورداری از 11هزارهکتار باغ انگور از عمده تولیدکنندگان کشمش در استان محسوب می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز