خبرگزاری کار ایران

اوحدی در گفت‌وگو با ایلنا:

آخرین اخبار از ثبت‌نام و صدور ویزای اربعین، تاریخ اعزام و برگشت زائران، وضعیت مرزها و بیمه

رییس سازمان حج و زیارت جزییاتی از تمهیدات در نظر گرفته برای زائران اربعین امسال اعلام کرد.

سعید اوحدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تمهیدات در نظر گرفته برای اربعین امسال توضیح داد و اظهار کرد: از سال گذشته ستاد مرکزی ساماندهی سفر اربعین در وزارت کشور و با مسئولیت وزیر کشور تشکیل شد و بعد از اربعین سال گذشته جلسات منظمی با حضور اعضای ستاد برگزار شد. براساس جمع‌بندی‌هایی که انجام شد؛ امسال ۱۱ کمیته در ستاد مرکزی تشکیل شد که مسئولیت کمیته فرهنگی به عهده بعثه مقام معظم رهبری و ساماندهی اعزام به عهده سازمان حج و زیارت گذاشته شد.

نواقص سامانه سماح برطرف شد/قابلیت ثبت‌نام همزمان 1/5 میلیون نفر

وی با اشاره به اینکه کمیته ساماندهی اعزام زائران، وظیفه سنگینی را عهده‌دار است، گفت: براساس تجربیاتی که از سال گذشته داشتیم؛ نواقص سامانه ملی اربعین امام حسین(ع) را برطرف کردیم، از طرفی قابلیت‌های بیشتری را طراحی کردیم که پاسخگوی زائران باشد. در همین راستا یک تفاهم نامه‌ای با فاوا امضا شد و بستر این سامانه را وزارت ارتباطات (سازمان فاوا) عهده‌دار شد. قابلیت سامانه به حدی است که اگر ۱/۵ میلیون زائر وارد سامانه شود، سامانه قابلیت پاسخگویی به این جمعیت را دارد.

تاریخ اعزام، برگشت و مرز ورود و خروج زائران باید ثبت شود

رییس سازمان حج و زیارت با بیان این مطلب که افراد می‌توانند از منازل و محل کار به راحتی وارد سامانه شوند، افزود: با وارد کردن شماره ملی و اطلاعات لازم، سامانه کد رهگیری به افراد می‌دهد که براساس آن بقیه مراحل اجرایی اعزام را انجام می‌دهند. این سامانه اطلاعات لیست دفاتر مجاز کارگذاری حج وزیارت را اعلام می‌کند و زائر می‌تواند؛ نزدیک‌ترین دفتر و در نهایت تاریخ مراجعه به دفتر را برای ارائه مدارک و گذرنامه مشخص  کند. زائران اربعین باید تاریخ اعزام، برگشت و مرز ورود و خروج خود را قید کند.

اوحدی اصافه کرد: اگر زائر یک تاریخ پیشنهادی به سامانه می‌دهد و در آن روز  مثلا مرز چذابه دارای ترافیک و ازدحام جمعیت باشد، سامانه به صورت هوشمند تاریخ دیگری را در همان مرز انتخاب می‌کند. سامانه به تردد ناجا وصل است و زائر تاریخی که مشخص می‌کند، فقط می‌تواند؛ در همان روز ورود و خروج کند. از ورود زائران خارج از روزی که مشخص کرده‌اند، جلوگیری به عمل می‌آید که این اقدام به دلیل ایجاد نظم در مرز است.

بیمه زائران اربعین اجباری است/فردا مبلغ دقیق مشخص می‌شود

وی با تاکید بر اینکه در سامانه سماح، بیمه به صورت اجباری طراحی شده‌است، گفت: در این راستا با شرکت بیمه ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که یک رقم معقول و منطقی و قابل پرداخت برای همه سطوح جامعه است و تا فردا مبلغ دقیق مشخص خواهد شد و در صورتی که فرد خود را بیمه نکند، ادامه مسیر برای صدور وزیر متوقف خواهد شد.

قابلیت مشخص شدن پارکینگ برای خودروهای شخصی در سامانه

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از طرفی دیگر سامانه این قابلیت را دارد که اگر فردی بخواهد با خودروی شخصی به سه مرز چذابه، مهران شلمچه برود، می‌تواند؛ شماره خودرو را به سامانه بدهد و محل پارک خودرو مشخص می‌شود؛ این درحالیست که در سال‌های گذشته این افراد دچار سردرگمی می‌شدند.

مرز چذابه به عنوان مرز تردد افاغنه در نظر گرفته شده‌است

اوحدی با بیان این مطلب که اگر فردی می‌خواهد به زائران خدمت کنند، گزینه"خدام زائر" در سامانه در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: سامانه درگاهی برای اتباع داخل کشور در نظر گرفته است که سال‌های گذشته این درگاه وجود نداشت و امسال مرز چذابه به عنوان مرز تردد افاغنه در نظر گرفته شده است؛ از سوی دیگر نیز با نیروی انتظامی و وزارت کشور هماهنگی لازم انجام شده که از افاغنه چه مدارکی باید خواسته شود؛ اتباع می‌تواند با مراجعه به سایت سماح نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

امکان یافتن اشیا و افراد گمشده در کربلا و نجف

وی با اشاره به اینکه در سامانه سماح برای افراد و اشیا گمشده قابلیت‌هایی در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل نداشتن آمار دقیق از وضعیت تعداد زائران، آمار زائران در ورودی و خروجی‌های هر مرز  را نداشتیم و ما بعضا در مرزها روزهایی شاهد اسراف و یا مواجه با کمبودهایی بودیم. این سامانه اطلاعات لازم را در اختیار کمیته‌های پشتیبانی و موکب‌ها قرار می‌دهد و به نوعی یک ابزار مدیریت هم محسوب می‌شود.

رییس سازمان حج و زیات همچنین درباره افراد و اشیا گمشده توضیح داد و گفت: مشخصات زائر بر روی سامانه ثبت شده است و ستاد گمشدگان در نجف و کربلا همین اطلاعات را بر روی سامانه دارد و بلافاصله آخرین وضعیت از طریق سامانه اعلام می‌شود و یا اگر اشیا زائران گمشده می‌توانند در سامانه اعلام کنند و در صورت پیدا شدن به آنها از طریق تلفن همراهشان اعلام می‌شود.

زائران فقط از طریق سامانه ثبت نام کنند

وی در ادامه اظهار کرد: توصیه ما به زائران این است که حتما باید از طریق سامانه مذکور ثبت‌نام کنند که این اقدام به منزله محدودیت زائران نیست؛ بلکه به منظور تسهیل در سفر است. ما در مرزهای کشور در  حوزه‌های پشتیبانی و درمانی مشکلی نداریم، اما اگر از طریق سماح ثبت‌نام نشود، ما نمی‌دانیم باید چه میزان خدمات ارائه کنیم. از سوی دیگر تاکید می‌کنیم که زمان تردد از مرزها ثبت می‌شود و غیر از آن زمان امکان تردد وجود ندارد.

ثبت نام از 16 مرداد/اول شهریور صدور ویزا در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز

اوحدی افزود: براساس جدول زمانبندی ما در کمیته، ۱۶ مرداد، شروع ثبت‌نام است و پیشنهاد ما به کمیته کنسولی این است که اول شهریور ماه سال جاری صدور ویزا در تهران، مشهد، کرمانشاه و اهواز انجام شود. همچنین اول مهرماه پیشنهاد می‌کنیم که در ۲۰ مرکز کشور که سال گذشته ۱۶ مرکز بود، روادید صادر شود تا زائران بدون مشکلی نسبت به اخذ روادید در نزدیک‌ترین استان خود اقدام کنند.

رییس سازمان حج و زیارت درباره امنیت زائران اربعین گفت:  طی یکی دو سال گذشته شاهد حماسه حضور مردم در پیاده‌روی اربعین  بودیم و در این راستا دولت و مردم عراق به خوبی امنیت لازم را برقرار کردند و امیدواریم امسال با پیروزی‌های ارزشمندی که ارتش عراق در جبهه‌های مختلف داشته، امسال شاهد امنیت بهتری باشیم.

کد خبر : ۳۹۶۱۱۶