خبرگزاری کار ایران

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی:

استفاده غیر مجاز از آب، بخش‌هایی از قزوین را به کویر تبدیل کرده‌است

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی گفت: استفاده غیر مجاز از آب، بخش‌هایی از استان را تبدیل به کویر کرده است. اگر برای این مشکلات چاره‌ای نیندیشیم دیری نمی‌پاید که پدیده ریزگردها در استان‌های قزوین، تهران و البرز نیز اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایلنا ، داوود محمدی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل سازمان محیط زیست استان قزوین  گفت: مشکلات محیط زیستی در استان مردم را رنج می‌دهد؛‌ یکی از این مشکلات کمبود آب شرب و آب کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته آب شرب از سد طالقان برای 14 شهر و 200 روستا تأمین شده است اما مشکل آب کشاورزی همچنان وجود دارد و استفاده غیر مجاز از آب، بخش‌هایی از استان را تبدیل به کویر کرده است. اگر برای این مشکلات چاره‌ای نیندیشیم دیری نمی‌پاید که پدیده ریزگردها در استان‌های قزوین، تهران و البرز هم اتفاق خواهد افتاد.

وی گفت: آلایندگی در حوزه صنایع به ویژه نیروگاه شهید رجایی و کارخانه سیمان آبیک بسیار جدی است؛ البته برای از بین رفتن این آلاینده‌ها تا کنون تدابیری اندیشیده شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به همکاری شهرداری،‌ محیط زیست و سازمان منابع طبیعی آبیک اشاره کرد که با 400 هکتار جنگل‌کاری، قدم‌هایی را برای صیانت از محیط زیست برداشته‌اند. جلوگیری از ادامه استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شهید رجایی نیز از جمله اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از آلایندگی این نیروگاه است.

نماینده مردم قزوین هم‌چنین یادآور شد: مناطق بسیاری در کوهین و الموت وجود دارد که شکار ممنوع است؛‌ بهتر است این مناطق با حمایت سازمان محیط زیست به مناطق حفاظت شده تبدیل شوند تا با جذابیت گونه‌های گیاهی و جانوری قابلیت پذیرش گردشگر را داشته باشند.

در ادامه سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لزوم جدیت مدیرکل سازمان محیط زیست در جهت صیانت از محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: طبق سیاست‌های مقام معظم رهبری برخی مسائل مانند جرم انگاری و تخریب و آلودگی محیط زیست و نیز استفاده از اقتصاد کم کربن و سبز از جمله مواردی است که از کانال مجلس قابل پیگیری خواهد بود.

وی تصریح کرد: سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید نگاه محیط زیستی داشته باشند و برای هر طرحی که قرار است اجرا کنند ابتدا ارزیابی محیطی داشته و از ابتدا با روش و اصول سازگار با محیط زیست فعالیت‌های خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به تشکل‌های مردم نهاد اظهار کرد: تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی با همه توان به صیانت از محیط زیست کمک می‌کنند اما سازمان باید بکوشد با برنامه‌ریزی درست تمامی پتانسیل این تشکل‌ها را در جهت اهداف حفاظت از محیط زیست به کار گیرند.

کد خبر : ۳۹۵۴۹۳