خبرگزاری کار ایران

هفت سال از درگذشت سیف‌الله داد گذشت

سیف‌ الله داد؛ معاون سینمایی دولت اصلاحات 6 مرداد سال 88 درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرداد هر سال یادآور درگذشت یکی از تاثیرگذارترین مدیران سینمایی و فرهنگی کشور است.  6 مرداد سالروز درگذشت سیف‌الله داد است. مردی که از وی به‌عنوان مدیر سینمایی ایران در طلایی‌ترین عصر آن یاد می‌شود.

سیف‌الله داد سال 1344 در خرمشهر به دنیا آمد و در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه شیراز تحصیل کرد و بعد از انقلاب اسلامی در سال 62 به‌عنوان عضو شورای بررسی فیلمنامه و فیلم شبکه یک فعالیت می‌کرد. بعدها با حضور در بنیاد سینمایی فارابی تاثیر زیادی بر سینما گذاشت و از سال 74تا 76 به‌عنوان  رئیس هیات مدیره خانه سینما فعالیت  کرد. با پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات سال 76؛ داد به سازمان سینمایی آمد و از سال 76 تا 79 به‌عنوان معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرد.

در این دوران تعامل خوبی بین سینماگران و مدیران فرهنگی  برقرار بود و  سینماگران از این دوران به‌عنوان دوران طلایی سینمای ایران یاد می‌کنند. فیلم‌های همچون آژانس شیشه‌ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، هیوا به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور، بوی کافور عطر یاس به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا، عروس آتش به کارگردانی خسرو سینایی، سگ‌کشی به کارگردانی بهرام بیضایی و رنگ خدا و باران به کارگردانی مجید مجیدی ازجمله آثار درخوری‌ست که طی سال‌های 76 الی 79 و در دوران مدیریت سیف‌الله داد ساخته شد و به نمایش درآمد.

داد علاوه بر مدیریت فرهنگی به‌عنوان کارگردان نیز آثاری ساخت که هریک به نوبه خود در سینمای ایران ماندگار شدند. کارگردانی فیلم‌هایی چون بازمانده که به‌عنوان اولین فیلم جدی سینمای ایران درباره فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود و هنوز هم در روز قدس از شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش می‌شود، کانی‌ مانگا(1365) که یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بعداز انقلاب است ازجمله کارهای سیف‌الله داد است.

داد همچنین مجری طرح فیلم از کرخه تا راین بود و تدوین فیلم‌هایی همچون بچه‌های طلاق به کارگردانی تهمینه میلانی، ابلیس به کارگردانی احمدرضا درویش، در مسلخ عشق به کارگردانی کمال تبریزی، عملیات کرکوک به کارگردانی جمال شورجه و هور در آتش به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد را برعهده داشت.

این فیلمساز و مدیر سینمایی 6 مرداد 1388 و بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان بر اثر سکته قلبی در بیمارستان مهر درگذشت. سالن اصلی خانه سینما به پاس تلاش‌های سیف‌الله داد در سینما به نام وی نامگذاری شد.

سیف الله داد

کد خبر : ۳۹۵۰۰۹