خبرگزاری کار ایران

در جریان سفر به دمشق انجام شد؛

دیدار عضو مجلس خبرگان با نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، آیت الله محسن اراکی دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب که در رأس هیئتی به سوریه سفر کرده است صبح روز سه شنبه به وقت محلی با عماد محمد دیب خمیس نخست وزیر سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

آیت الله اراکی با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: اکنون دولت و ملت سوریه در حال مبارزه با تروریست‌ها هستند که به زودی پیروزی بر این دشمنان محقق خواهد شد؛ اما بعد از پیروزی مرحله بسیار مهمی آغاز خواهد شد و ملت ، دولت و علمای سوریه باید با فراهم کردن شرایط لازم  به نشر  و گسترش صحیح اسلام بپردازند .

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب با اشاره به اینکه علما در این مرحله وظیفه بسیار خطیری بر عهده‌دارند، گفت: سوریه در زمینه گسترش اسلام صحیح و وحدت اسلامی می‌تواند اقدامات اساسی انجام دهد و در این بخش به الگویی برای جهان اسلام تبدیل شود.

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به دیدار روز گذشته‌اش با وزیر اوقاف سوریه افزود: ما در این دیدار چندین پیشنهاد برای گسترش وحدت اسلامی در سوریه ارائه کردیم که پیشنهاد اول ما راه‌اندازی دارالتقریب در دمشق بود و پیشنهاد دیگر ما راه‌اندازی حلقه‌های گفت‌و‌گو میان علمای مذاهب مختلف اسلامی سوریه که می‌تواند نقش بسیار مهمی در زمینه تقریب ایفا کند.

دبیر‌کل مجمع جهانی تقریب در ادامه این دیدار به معرفی کمیته مساعی حمیده و مجمع جهانی تقریب و ارکان آن پرداخت و گفت: در حال حاضر مجمع جهانی تقریب در تعدادی از  کشورهای اسلامی نمایندگی دارد.

عماد محمد دیب خمیس نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار ضمن تشکر از همه حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت سوریه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط بهترین حامی و پشتیبان سوریه بود و از این لحاظ کمال تشکر را از جمهوری اسلامی ایران و بویژه رهبر جمهوری اسلامی ایران دارم.

وی در ادامه ضمن استقبال از پیشنهادات آیت الله اراکی گفت: از طرح‌های پیشنهادی تا اجرایی شدن آن حمایت کامل خواهد کرد زیرا این طرح‌ها در تقویت یکدلی میان مذاهب اسلامی در سوریه تأثیر گذار خواهد بود.

نخست وزیر سوریه با بیان اینکه همواره دولت سوریه و ملت سوریه حامی اسلام معتدل بودند، افزود: علمای سوریه از علمای تقریبی هستند.

در ادامه این نشست منوچهر متکی معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب نیز طی سخنانی با اشاره به بحران سوریه اظهار داشت: در سال ۲۰۰۸ در سفری که به سوریه داشتم در فرودگاه دمشق از من سوال شد اگر جنگی در سوریه اتفاق بیافتد موضع جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود؟ من در جواب گفتم دولت و ملت ایران در کنار دولت و ملت سوریه خواهند بود.

وی افزود: از پنج سال قبل دشمنان دولت و ملت سوریه چنین فتنه بزرگی را بر این کشور تحمیل کردند اما مردم و جوانان ما در سنگر مقاومت در کنار سوریه حضور پیدا کردند و امروز بسیار خوشحالیم که در مقاومت مردم سوریه شریک هستیم.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب در ادامه خاطر نشان کرد: امروز کسانی که در خط مقدم علیه مقاومت می‌جنگند دچار انحراف و اعوجاج فکری شده‌اند حتی اگر اینها در سوریه و عراق نابود شوند فردا در جایی دیگر سر بلند می‌کنند لذا لازم است که با انحرافات فکری آنها با فکر و اندیشه صحیح مقابله شود و مجمع جهانی تقریب نیز چنین رسالتی بر عهده دارد که فکر صحیح را جایگزین فکر غلط و  انحرافی کند.

دیدار آیت الله اراکی در دیدار با وزیر امور خارجه سوریه:

به گزارش ایلنا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه سفرش به سوریه عصر روز سه شنبه با ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

آیت الله اراکی در ابتدای این دیدار به پیشنهادهای هیئت مجمع جهانی تقریب در سفر به سوریه و همکاری مجمع تقریب با وزارت اوقاف این کشور در زمینه راه‌اندازی دارالتقریب و برگزاری سلسله نشست‌هایی با حضور علمای دو کشور و همچنین راه‌اندازی فقه مقاومة و فقه وحدة در سوریه اشاره کرد و گفت:  ما در مسیر ایجاد وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی در‌صدد ایجاد ارتباطات گسترده میان علمای مذاهب اسلامی هستیم.

وی افزود: سوریه دارای ظرفیت عظیم علمی، دینی و اجتماعی است که با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها می‌توان خدمت بسیار بزرگی به جهان اسلام کرد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با تأکید بر اینکه سوریه یکی از مراکز فرهنگ و تمدن است، اظهار داشت: روابط جمهوری اسلامی ایران با سوریه همواره حسنه بوده و امیدواریم این روابط حسنه همواره تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه جهان اسلام امروز با هجمه گسترده‌ای علیه ارزش‌های خود مواجه است، گفت: مشکلات کنونی جهان اسلام از شرق آن یعنی اندونزی تا غرب آن یعنی موریتانی ناشی از تند‌روی است و علمای سوریه می‌توانند کمک بسیار زیادی برای بر طرف کردن این مشکلات داشته باشند.

آیت الله اراکی اظهار داشت: امروز در کنار فرماندهان نظامی که در عرصه نبرد میدانی با تروریست‌ها فعالیت می‌کنند، نیازمند فرماندهان فرهنگی و فکری هستیم تا بتوانیم در عرصه نبرد فکری نیز با دشمنان مقابله کنیم که در این زمینه نقش علما بسیار برجسته و خطیر است.

وی افزود: سوریه می‌تواند میدان پیروزی در نبرد با جریان‌های انحرافی و تند‌رو در جهان اسلام باشد که در این راه نیازمند حمایت‌های دولت سوریه نیز است.

"ولید المعلم" وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن خیر مقدم به آیت الله اراکی و هیئت همراه اظهار داشت: مشکل کنونی سوریه اختلاف بین مذاهب اسلامی نیست زیرا همواره در طول تاریخ مذاهب مختلف اسلامی با صلح و آشتی در کنار یکدیگر زندگی کردند و همواره دین پرستی و عشق به وطن در میان سوری‌ها وجود داشته است.

 وی افزود: مشکلات کنونی سوریه از سوی دشمنان این کشور از جمله رژیم صهیونیستی طراحی شده است و دشمن با دستمایه قرار دادن برخی اختلافات مذهبی دست به کشتار در سوریه زده است؛ اما کسانی که اختلاف میان مذاهب اسلامی را در سوریه دنبال می‌کنند، شکست خواهند خورد.

وی با بیان اینکه خطر بزرگ برای سوریه و منطقه تفکر وهابیت است، اظهار داشت: همان کسانی که القاعده را ساختند امروز نیز النصره و داعش را ایجاد و از آن حمایت می‌کنند.

کد خبر : ۳۹۴۸۴۹