خبرگزاری کار ایران

بازگشت ایران به بازارهای نفت؛

آمریکا و ایران طرح سعودی‌ها را خراب می‌کنند

عربستان دیگر تولید کننده تعیین کننده در بازار نفت نیست و در حال حاضر، استخراج کنندگان نفت آمریکایی و ایران این نقش را بازی می‌کنند و آماده پر کردن خلأ جایگاه متزلزل عرضه نفت در بازارهای جهانی‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فوربس، عربستان سعودی «طرح عظیم» فروش سهام شرکت دولتی آرامکو به بخش عمومی جهت تامین مالی چشم‌انداز آینده کشور در سال ۲۰۳۰ را در دستور کار دارد و قرار است از این طریق وابستگی اقتصادش را به نفت کاهش دهد. 

موفقیت عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو که قرار است بزرگترین عرضه عمومی در طول تاریخ باشد، به شدت به وضعیت نفت و تعادل بازار بستگی دارد. هرچه قیمت نفت بالاتر باشد، این عرصه سهام به سهامداران با قیمت بالاتر، راحت تر خواهد بود.

خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان سعودی به یک روزنامه آلمانی در ماه ژانویه گفته بود که زمان‌بندی عرضه سهام آرامکو به شاخص‌های بیرونی متعددی بستگی دارد که این شامل شرایط تعادل بازار، چشم‌انداز قیمت نفت و آمادگی بازار سهام داخلی است. 

مشکل اینجاست که پادشاهی عربستان دیگر یک تولیدکننده تعیین‌کننده در بازار نفت نیست و در حال حاضر، استخراج‌کنندگان نفت آمریکایی این نقش را بازی می‌کنند و آماده پر کردن خلأ جایگاه متزلزل عرضه به محض بالارفتن قیمت نفت از طریق بازگرداندن سکوهای نفتی به مسیر هستند.

در عین حال بازگشت ایران به بازارهای نفت را نیز داریم که نزدیکی اعضای اوپک را برای عربستان مانند روزهای خوب گذشته غیرممکن کرده است. 

از این بدتر اینکه ایران آماده پر کردن خلأ های بازار نفت به محض بالا رفتن قیمت نفت است. هفته گذشته ایران هر بشکه نفت خام سبک خود را به قیمت ۴۳.۱۹ دلار فروخت که به معنی افت قیمت نسبت به هفته قبل از آن است.

اینکه قیمت نفت در دوشنبه کاهش پیدا کرده خبر بدی برای بازار نفت است و برنامه عرضه عمومی سهام آرامکو است.

کد خبر : ۳۹۴۶۴۲