خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در مجمع خیرین سلامت قم؛

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تقویت و ارتقای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و یادگیری حرفه توسط جوانان زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در سفر به استان قم در جمع اعضای مجمع خادمان و خیرین درمان و سلامت این استان با ابراز خرسندی از حضور در این جلسه گفت: همکاری مسئولان، خیرین و مردم در حل مشکلات بسیار موثر است و برای رفع مشکلات باید از ظرفیتهای مردمی استفاده کرد.

وی با تأکید بر لزوم گسترش استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای رفع مشکلات اظهار داشت: شرایط کشور به نحوی است که برای رفع مسائل نیاز به حمایت بیشتر است، وضعیت بودجه در کل کشور به دلیل گسترده بودن حجم اداری محدود است و این باعث شده منابع کافی برای رسیدگی به بخش های عمرانی وجود نداشته باشد، ان شاء الله در آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

رئیس قوه مقننه افزود: باید برای اداره امور خدماتی از ظرفیت مردمی بهتر استفاده شود و این‌که خیرین در بخش‌هایی مانند سلامت و درمان کمک می‌کنند باعث می‌شود انگیزه دولتی‌ها افزایش یابد.

لاریجانی با تأکید بر لزوم این‌که «باید تعداد تخت‌های بیمارستانی به استانداردهای لازم برسد»، افزود: علاوه بر جمعیت ساکن در شهر قم بخشی از مردم شهرها و روستاهای اطراف این شهرستان و زائران به بخش‌های درمانی مراجعه می‌کنند؛ بنابراین باید بخش بهداشت و درمان تقویت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از بخش‌های کهک و جعفریه قم تعداد زیادی از بیماران برای مداوا به شهر قم می‌آیند که باید بخش‌های درمانی در این مناطق را تقویت کرد، البته با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیمارستان حضرت علی بن ابی طالب (ع) در جعفریه قم احداث شده اما مردم برای دریافت خدمات پزشکی با مشکلات بیمه ای روبرو هستند که باید با هماهنگی‌های لازم این مسائل حل شود.

رئیس مجلس افزود: باید مسائل درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها در قم رفع شود و باید مطالعه‌ای در این خصوص انجام شود تا از ظرفیت مساعدت خیرین  در مناطقی که ضرورت دارد استفاده شود و در این رابطه باید از طرح آمایشی در  بخش بهداشت قم استفاده شود.

لاریجانی افزود: موضوع ساخت بیمارستان هزار تختخوابی در قم توسط سرمایه گذاری بانک پاسارگاد در حال انجام است ولی در برخی از موارد که ساخت مراکز درمانی به عهده دولت است با مشکلات بودجه‌ای و منابع برای استخدام در این مراکز مواجه هستیم.

وی افزود: باید پروژه های اقتصادی خوبی در قم ایجاد شود تا با انجام سرمایه‌گذاری زمینه اشتغالزایی فراهم شود البته باید به موضوع سنت حسنه وقف نیز توجه شود و برنامه ریزی‌ها در این راستا باشد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به لزوم احیا شدن بیشتر سنت وقف افزود: در گذشته در این شهر  بیشتر از سنت وقف استفاده می‌شد که باید این موضوع ارتقاء یابد.

لاریجانی با تأکید بر لزوم توجه به صنایع دستی گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری است البته پیشنهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر این‌که مکان‌هایی برای فرشبافی در نظر گرفته شود بسیار مناسب است و با توجه به سبقه قم در صنعت فرش باید مورد توجه قرار گیرد البته باید پذیرفت در حال حاضر فرشبافان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: باید به مسائل زندانیان کشور رسیدگی شود و نباید فراموش کرد بسیاری از آن‌ها سرپرست خانواده هستند و به دلیل اموری مانند برگشتن خوردن چک راهی زندان شده اند که در صورت کمک به آنان می‌توان به رفع مشکلات اجتماعی نیز کمک کرد. در هر صورت باید موتور تولید در قم راه بیفتد تا بسیاری از مشکلات حل شود.

رئیس مجلس با تأکید بر لزوم رونق فضای کسب و کار افزود: اگر جوانان فن و حرفه‌ای بیاموزند کار ایجاد خواهد شد. تجهیزات مراکز فنی و حرفه‌ای در قم فرسوده است و مکان‌های آموزشی در این رابطه محدود است؛ بنابراین در صورت تقویت و ارتقای مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و یادگیری حرفه توسط جوانان زمینه اشتغالزایی فراهم می‌شود که انجام این مهم در رأس مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی موثر است.

لاریجانی افزود: باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان قم از طریق استانداری مشخص شود و نباید در انجام این مهم تاخیر داشت. باید فرصت‌های شغلی برای سرمایه‌گذاری در قم  در همایشی با حضور مسئولان مشخص شود و استانداری قم در رابطه با این موضوع و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در نشست بعدی گزارش ارائه دهد تا زمینه استفاده از خط های اعتباری فراهم و موتور تولید در قم راه بیفتد.

وی با تأکید بر لزوم حل ریشه‌ای مشکلات افزود: در استان قم کارهای خوبی صورت گرفته که در صورت تکمیل زمینه برای توسعه بیشتر این استان فراهم می‌شود.

کد خبر : ۳۹۲۸۱۵