خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش یک اصلاح طلب به تهدید استاندار جدید خراسان جنوبی

در روزهای گذشته استاندار خراسان جنوبی برخی از مدیران و فرمانداران این استان را تغییر داد که این تغییرات با واکنش برخی محافل تندرو روبه رو شد. مخالفان تغییرات معتقد بودند که نمایندگان مجلس ششم مشاور استاندار برای این تغییرات بوده‌اند.

مهدی آیتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به انتقادها علیه استاندار جدید خراسان جنوبی در زمان دولت آقای خاتمی و فعالیت مجلس ششم از استان خراسان منفک شد و تعامل و برنامه‌ریزی مجلس و دولت اصلاحات بعد از چهل سال توانست یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های توسعه منطقه را اجرایی کند.

نماینده مردم بیرجند در مجلس ششم افزود: اسنادِ آرشیوی نشان می‌دهد از سال ۴۱ تا ۸۱ مجالس قبل و بعد انقلاب طرح تقسیم استان خراسان را روی میز داشتند و همیشه با تشنج سیاسی در منطقه موکول به مجلس بعدی می‌شد، اما در آن سال هماهنگی بین مجلس و دولت اصلاح‌طلب باعث شد این پروژه ملی به نتیجه برسد و یکی از مسائل توسعه‌ای استان بود.

او به فاصله ۷۵۰ کیلومتری بیرجند تا نهبندان و مساحت یک پنجمی خراسان بزرگ اشاره و تصریح کرد: تقسیم خراسان به سه استان باعث شد روند توسعه شتاب بیشتری بگیرد؛ با این حال بعد از تاسیس استان توجه لازم به مسائل سیاسی استان نشده است و با اینکه به مسائل استانی و عمرانی به سمت توسعه رفت اما چه در سال‌های آخر دولت اصلاحات که آقای خاتمی برای تاسیس به استان خراسان شمالی سفر کردند و چه در سال‌های احمدی‌نژاد و چه در سه سال گذشته دولت روحانی استانداران بسته بندی شده وغیر بومی به خراسان جنوبی آمدند.

این فعال اصلاح‌طلب استان خرسان جنوبی تاکید کرد: همه دولت‌ها با انتصاب افراد غیربومی به استان بی‌مهری کردند و مدیران استان جمعی افراد غیر بومی و نا‌آشنا به فرهنگ مردم و سیاست منطقه بودند و عدم اطلاع این مدیران از مسائل بومی استان باعث می‌شد این مدیریت غیر بومی به لایه‌های پایین مدیریتی نیز سرایت کند و عزل‌و‌نصب‌ها بر اساس روابط خانوادگی و ارتباط فردی انجام می‌شد.

آیتی تصریح کرد: اگر عملکرد مدیران مختلف را در همین ده دوازه سال که استان تقسیم شده بررسی کنید موارد متعددی از سوءمدیریت‌هایی می‌بینید و با مدیران غیر کار‌شناس که بر اساس روابط خانوادگی عزل‌ونصب شدند، مواجه خواهید شد.

او افزود: وقتی یک استان جدید تاسیس می‌شود، پست‌های خالی برای استخدام پیش بینی‌ می‌شود. چه خوب بود که پست‌ها را با مدیران بومی پر می‌شد نه اینکه فردی غیر بومی مسئولیت بگیرد و بعد از چند سال از منطقه برود؛ چنانچه استاندار پیشین خراسان جنوبی بودند، سه سال استاندار پروازی بود و حتی خانواده‌‌اش در بیرجند ساکن نشدند. ایشان یک‌سوم ساعات موظف در بیرجند بود و بیشتر زمان خود را در تهران و کرج که محل سکونت خانواده وی است می‌گذراند و دائم به دنبال استانداری البرز بود تا در کنار خانواده خود باشد. آقای رحمانی فضلی هم دوست داشت که ایشان را به استانداری البرز ببرد.

آیتی از اقدامات قاطع پرویزی استاندار جدید خراسان جنوبی دفاع کرد و گفت: استاندار جدید، که متاسفانه او هم غیربومی است، می‌خواهد از نیروهای بومی استفاده کند و نسبت به ظرفیت‌های توانمند و شایسته استان احقاق حق کند و این کاری را به صورت انقلابی انجام داده است که این گام مثبت به مذاق برخی ائمه جمعه و مقام‌های نظامی که حق دخالت در مسائل استانداری ندارند، خوش نیامده است. با این حال بعضی صحبت‌هایی که علیه ایشان شده است شبیه تهدید است و استاندار حق پیگرد قانونی این صحبت‌ها را دارد و نه نماینده و نه فرمانده‌هان نظامی و نه نمایندگان مجلس حق دخالت در عزل و نصب استانداران و تهدید مقام‌های دولتی را ندارند.

آیتی از استاندار جدید خواست از تهدیدهای بیهوده نترسد و اگر قول داده از نیروهای شایسته بومی استفاده کند به این وعده خود جامه عمل بپوشاند.

کد خبر : ۳۹۲۱۲۵