خبرگزاری کار ایران

کارشناس امور تعزیه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم بازنگری و اصلاح متون تعزیه نامه شهادت حضرت علی

یک کار‌شناس امور تعزیه نسبت به بازنگری متون تعزیه نامه شهادت حضرت امیرالمٶمنین علی علیه السلام و ضرورت مطابقت آن با مستندات تاریخی تٲکید کرد.

سیدمحمدعمرانی ازدست اندرکاران دفتر مطالعات تعزیه پژوهی جنوب ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا از لامرد ضمن تحسین تعزیه داران درجنوب فارس به ویژه لامرد جهت برگزاری مراسم آیینی تعزیه که تاریخ مصور زندگی معصومین علیهم السلام را تبیین می‌کند یادآورشد: باتوجه به اینکه مجالس تعزیه داری غیر از دهه عاشورا در جنوب فارس به صورت متناوب برگزار می‌شود نسبت به تصحیح ادبی و تاریخی متون آن‌ها دقت و اقدام کمتری صورت گرفته است.

این کار‌شناس امور تعزیه اضافه کرد: ضرورت دارد در اجرای تعزیه‌ای همانند «تعزیه شهادت حضرت علی (ع)» که در این ایام و لیالی ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود نسبت به بازنگری و اصلاح متون مخدوش یا مشکوک تاریخی آن اقدام شود.

عمرانی برخی از مواردی که در تعزیه شهادت حضرت علی (ع)، ایراد اساسی متوجه آن است را از جمله «ابن ملجم مرادی به همراه حضرت امیرازجنگ نهروان بر می‌‌گردد و هم او مژده بازگشت و پیروزی حضرت امیر را به شهر کوفه ابلاغ می‌کند!»، «قطام در دیدار با ابن ملجم اظهار می‌دارد که علی پدر و برادران او را در جنگ‌های بدر و احد به قتل رسانده است!» و درصف نماز حضرت علی (ع)، فرزندان وی (حسنین) حضور ندارند و در منزل به سر می‌برند! و... عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، باعنایت به اینکه تصحیح این ایرادات تاریخی به همراه متون و دیالوگ‌های منظوم آن درستاد مراسم عاشورا و تعزیه‌داری محله بنی هاشم شهرستان لامرد از سال‌ها پیش صورت گرفته، پیشنهاد می‌شود با تعامل بیشتر با اینگونه مراکز تعزیه داری برای رفع اینگونه نقیصه‌ها و اشکالات تاریخی در تعزیه نامه‌ها اقدام لازم انجام گیرد تا در نتیجه تعزیه نامه‌ها از ایرادات تاریخی پیراسته‌تر گردیده و مخاطب این هنر دینی، تاریخ مصور صحیح تری را مشاهده کند.

کد خبر : ۳۸۴۲۶۶