خبرگزاری کار ایران

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی:

ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی در حریم گسل‌ها/ وجود 30 قطعه گسل در تهران

بیت اللهی گفت: براساس نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده تهران بلندمرتبه‌سازی و ساخت مراکز حساس در حریم گسل‌ها ممنوع می‌شود.

به گزارش خبرنگارایلنا، بیت‌اللهی در نشست خبری ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی شهر تهران با بیان اینکه این ابلاغیه به دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی ارائه شده است گفت: 10 سال پیش با همت سازمان مدیریت بحران و مرکز تحقیقات و کارگروه زلزله اقدام به تهیه نقشه‌های گسلی شد.

وی با بیان اینکه با تهیه این نقشه‌ها می‌توان در ساخت و ساز مجاورت گسل‌ها دقت بیشتری انجام داد گفت: از این پس می‌توان فهمید که ساخت و ساز بر روی گسل قرار دارد یا نه.

وی تاکید کرد: این اقدام و تهیه نقشه‌ها 12 سال بلاتکلیف مانده بود که خوشبختانه هفته گذشته به شورای عالی معماری و شهرسازی ابلاغ شد.

بیت‌اللهی با بیان اینکه با ابلاغ این نقشه‌ها ساختمان‌هایی که روی حریم گسل قرار دارند مشخص می‌شود گفت: از این پس بلندمرتبه‌سازی و ساخت مراکز حساس و مهم در مجاورت گسل ها ممنوع خواهد شد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: مراکز حساس نزدیک به گسل‌ها شناسایی و در اولین فرصت مقاوم‌سازی خواهند شد.

بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حدود 30 قطعه گسل با طول مختلف وجود دارد گفت: این گسل‌ها بیشتر از 100 کیلومتر طول دارند.

وی با اشاره به گسل‌های فعال در تهران گفت: گسل کهریزک، گسل نیاوران، گسل جنوب و شمال ری از گسل‌های فعال تهران هستند که حریم این گسل‌ها با هم متفاوت است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه شناسایی گسل‌های ناشناخته و جدید در دستور کار ما قرار دارد گفت: برخی از گسل‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند که این گسل‌ها در برخی از مناطق به صورت تصادفی شناسایی می‌شوند اما اقداماتی در جهت شناسایی گسل‌های جدید در دستور کار قرار داده‌ایم.

کد خبر : ۳۸۴۲۵۵