خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست هیات‌‌های ایران و هند:

ایران به دنبال روابط جامع اقتصادی با هندوستان است

رییس‌ جمهور با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود برای همکاری میان ایران و هندوستان، بر تلاش مسئولان دو کشور برای تحقق روابطی راهبردی و جامع میان تهران – دهلی نو تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، با اشاره به نقش سفر نخست وزیر هندوستان به تهران در تعمیق همکاری‌های دو کشور در حوزه های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی، گفت: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران روابط با هندوستان به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه و اقتصادی نوظهور در جهان، از اهمیت خاصی برخوردار است.

رییس‌ جمهور بنیان‌ها و اشتراکات تاریخی و فرهنگی، ادبیات و معماری را پایه و اساس روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیاری از واژگان فارسی در زبان هندی وجود دارد و فراگیری زبان و ادبیات فارسی، یکی از زبان‌های مورد علاقه مردم هند است.

روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال استحکام هر چه بیشتر روابط با هندوستان است و این سفر می‌تواند پایه‌های جدیدی را در روابط دو کشور بنیانگذاری کند، افزود: امروز پس از برجام و عبور از تحریم‌ها، شرایط جدیدی برای توسعه همه جانبه مناسبات ایران و هندوستان مهیا شده که باید به بهترین شکل از آنها استفاده کنیم.

رییس‌ جمهور گسترش روابط و همکاری‌های بانکی میان دو کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: ایران و هندوستان می‌توانند در زمینه روابط تجاری و در راستای تسهیل و توسعه همکاریها از ظرفیت های اتاق پایاپای تجاری آسیا (ACU) نیز بهره بگیرند.

روحانی با اشاره به اینکه بندر چابهار می‌تواند هاب ترانزیت شمال و جنوب و مرکز همکاری‌های چند جانبه در منطقه شود، گفت: از طریق بند چابهار می‌توان بسیاری از کالاها را از کشورهای منطقه به آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا منتقل کرد و جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در بندر چابهار و همچنین مشارکت در احداث راه‌آهن چابهار به زاهدان که پس از آن به مشهد متصل خواهد شد، استقبال می کند.

رییس‌ جمهور با اشاره به امکان همکاری و مشارکت ایران و هندوستان در زمینه صنایع آلومینیوم، فولاد و پتروشیمی در منطقه چابهار ادامه داد: ایران و هندوستان فضا و فرصت‌های بسیاری برای همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر دارند که می‌توانند از آن به نفع دو کشور و منطقه استفاده کنند.

روحانی با اشاره به فرصت‌های مناسب همکاری در بخش‌های مختلف از جمله همکاری‌ در زمینه‌های بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، آی‌تی و فضایی میان ایران و هندوستان، افزود: پارک‌های علم و فناوری ایران آماده ارایه فضاهای مناسب به شرکت‌های هندی برای انجام تحقیقات و پروژه‌های مشترک علمی و تحقیقاتی است.

رییس‌ جمهور همچنین همکاری‌ در زمینه انرژی را از دیگر زمینه‌های توسعه روابط ایران و هندوستان برشمرد و خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند منبع مطمئنی برای تأمین نیاز هند به نفع و گاز باشد.

روحانی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در میادین مشترک گازی ایران، خاطر نشان کرد: هندوستان هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در میادین مشترک گازی از جمله میدان گازی فرزادB، اقدام و مذاکره کند.

رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهتمام دارد تا روابط خارجی خود را با هندوستان، از حالت تجاری خارج کرده و به روابط جامع اقتصادی میان دو کشور، تبدیل کند، افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی که در گذشته محدود بوده است باید گسترش پیدا کند.

روحانی افزود: صادرات ایران به هند باید با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان متنوع شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در هند، از جمله احداث پالایشگاه مشارکت کند.

روحانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های معدنی در ایران و هند و بهره‌برداری مشترک از این معادن برای استفاده در صنایع فولاد و آلومینیوم در چابهار تأکید کرد.

رییس‌ جمهور توسعه راه‌آهن در ایران را یکی از پروژه‌های مهم دولت یازدهم برشمرد و اظهار داشت: با اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و در نهایت به مشهد و شبکه ریلی کشور، می‌توان کالا را از چابهار به کشورهای آسیای میانه منتقل کرد که در زمینه احداث این خط آهن، ایران و هندوستان می‌توانند سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشند.

روحانی افزود: در زمینه توسعه بندر چابهار و راه‌آهن این منطقه می‌توانیم از تکنولوژی و سرمایه‌گذاری دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی نیز استفاده کنیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به قرار گرفتن ایران در مرکزیت بازاری ۴۰۰ میلیون نفری و نیز وجود بازاری بزرگ در هند، بر توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه تولید و صادرات محصولات مختلف، تأکید کرد.

روحانی روابط پولی و مالی مستمر و بسیار قوی را از ضرورت‌های توسعه روابط و انجام حرکت‌های بزرگ اقتصادی میان ایران و هندوستان برشمرد و افزود: بانک‌های جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش روابط با بانک‌های بزرگ هند در سطح دوجانبه و نظام مالی بین‌المللی هستند.

رییس‌ جمهور همچنین گسترش روابط علمی، فرهنگی و دانشگاهی، میان ایران و هندوستان را حائز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: باید برای تسهیل ارتباط بیشتر دانشجویان، اساتید و متخصصان دو کشور با یکدیگر، تلاش کرده و کرسی‌های آموزش زبان های ایران و هندوستان در دانشگاه‌های دو کشور برقرار شده و توسعه یابد.

روحانی همچنین توسعه گردشگری و ارتباط مردم ایران و هندوستان را در ایجاد روابط نزدیک‌تر فرهنگی میان دو کشور مؤثر دانست و افزود: ایران و هندوستان فرهنگ بسیار نزدیکی بهم دارند و می‌توانند با همکاری بیشتر با یکدیگر، اسلام رحمانی را که معتقد به همزیستی مسالمت‌آمیز است، در جهان تبلیغ و ترویج کنند.

رییس‌ جمهور همکاری‌های منطقه‌ای ایران و هندوستان در راستای ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه را مورد تأکید قرارداد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از حل و فصل مشکلات از طریق سیاسی میان کشورهای منطقه استقبال کرده و خواستار گسترش صلح و ثبات میان کشورهای منطقه است.

روحانی، تروریسم و افراطی‌گری را مشکل همه کشورهای منطقه و به ضرر آنها برشمرد و بر همکاری و رایزنی بیشتر ایران و هندوستان برای گسترش صلح و ثبات در منطقه، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان یافته در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق و یمن، تأکید کرد.

رییس‌ جمهور ضمن ابراز امیدواری از توسعه همه جانبه مناسبات ایران و هندوستان افزود: دولت یازدهم مصمم است که با هندوستان در تمامی پروژه‌های مهمی که به نفع مردم دو کشور است، مشارکت داشته باشد.

"نارندرا دامورداس مودی" نخست وزیر هندوستان نیز در این نشست ضمن تقدیر از استقبال و میهمان‌نوازی گرم جمهوری اسلامی ایران از هیأت عالی‌رتبه کشورش و با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، خواستار توسعه مناسبات همه جانبه و ایجاد روابط راهبردی میان ایران و هندوستان شد.

نخست وزیر هندوستان با بیان اینکه امروز ظرفیت‌ها و فرصت‌های متعددی برای گشودن فصلی نوین در روابط دو کشور وجود دارد، بر توسعه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک تأکید کرد.

دامورداس مودی، اتصال راه‌آهن چابهار – زاهدان به مشهد و پس از آن به آسیای مرکزی را، در گسترش روابط تجاری میان ایران و هندوستان و کشورهای منطقه تأثیرگذار دانست و بر همکاری و مشارکت دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

نخست وزیر هندوستان با اشاره به اینکه نسل جوان، مستعد و متخصص در ایران می‌تواند کمک شایانی برای توسعه همکاری‌های فناورانه میان ایران و هندوستان باشد، گفت: شرکت‌های هندی که علاقمند به سرمایه‌گذاری صنعتی در چابهار هستند، می‌توانند در حوزه تکنولوژی، اطلاعات و فناوری نانو هم با استفاده از نسل جوان ایران، فعالیت‌ها و مشارکت خوبی با طرف‌های ایرانی داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت گسترش توریسم و ارتباط مردم دو کشور، گفت: آینده چابهار با صنعت توریسم پیوسته است و چابهار می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های دو کشور در بخش گردشگری باشد.

نخست وزیر هند همچنین همکاری‌های دو کشور را در زمینه فناوری‌های فضایی مورد تأکید قرار داد.

دامورداس مودی با اشاره به توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه تولید کالا در چابهار ، خاطر نشان کرد: روابط اقتصادی ایران و هندوستان، امروز از تناسب لازم برخوردار نیست که باید با سرمایه‌گذاری‌های مشترک پس از رفع تحریم‌ها، طی ۵ سال، به دو برابر افزایش یابد.

نخست وزیر هندوستان، توسعه همکاری‌های علمی، دانشگاهی و روابط دانشجویان و اساتید دو کشور را در گسترش مناسبات ایران و هندوستان، حائز اهمیت برشمرد و اظهار داشت: گسترش کرسی‌های آموزش زبان فارسی و هندی در دانشگاه‌های دو کشور به روند توسعه مناسبات و همکاری‌های مشترک میان تهران – دهلی‌نو سرعت بیشتری خواهد بخشید.

ناریندرا دامورداس مودی با اشاره به برگزاری کنفرانسی در هند با هدف تبیین اسلام حقیقی جدای از تروریسم، گفت: هندوستان آماده همکاری با ایران در راستای ترویج و بیان اسلام حقیقی و مبارزه با تروریسم است.

نخست وزیر هندوستان با اشاره به ضرورت روابط دوستانه میان کشورهای منطقه افزود: هندوستان تروریسم را در هر نقطه از جهان محکوم و آن را رد می‌کند.

کد خبر : ۳۷۳۷۷۲