خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ارشاد در واکنش به لغو ادامه‌دار کنسرت‌ها:

لغو کنسرت مشاهیر برای نظام خوشایند نیست/ هزینه برای نظام به‌وجود نیاوریم

نوش آبادی گفت: لغو کنسرت اشخاصی مثل کیهان کلهر و شهرام ناظری به هیچ وجه نه برای ارشاد و نه مسئولان ارشد دولتی و کشوری خوشایند نیست/ نیازی نیست با لغو کنسرت در یک شهرستان که تعداد مشخصی مخاطب دارد؛ هزینه سنگین برای دولت و نظام بوجود آوریم/ وقتی مشکلات اساسی در سطح بین‌المللی را با مذاکره حل می‌کنیم جای تعجب است در داخل مذاکره مسائل را حل نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در دومین نشست خبری خود در سال 95؛ در واکنش به لغو متوالی چندین کنسرت در برخی شهرها اظهار داشت: اتفاقاتی مثل لغو کنسرت آنهم کنسرت اشخاصی مثل کیهان کلهر و شهرام ناظری که وزنه موسیقی فاخر کشور هستند به هیچ وجه نه برای وزارت ارشاد و نه برای مسئولان ارشد دولتی و کشوری خوشایند نیست. وزارت ارشاد طبیعتا مدافع مجوزهای صادره خود هست و این یک اصل است که مجوز اجرای برنامه‌های هنری از سوی وزارت ارشاد صادر می‌شود. این مجوزها هم برای اجرا صادر می‌شود نه برای لغو شدن. اگر قرار است مجوزها لغو شود؛ صادر نشدن آنها بهتر است. باید ساختار تصمیم‌گیری مشخصی وجود داشته باشد تا با تعامل با سایر نهادهای درگیر این مسئله یکبار و برای همیشه حل شود.

نوش‌آبادی اضافه کرد: باید به قانون احترام بگذارید نه اینکه با برداشت و سلیقه شخصی برنامه‌های هنری را کنسل کنیم. وقتی بعد از دریافت مجوز از سوی ارشاد شورای تامین استان و فرمانداری شهر و تمام نهادهای امنیتی و انتظامی آمادگی خود را برای برگزاری برنامه اعلام می‌کنند؛ لغو شدن اجرا در آخرین ساعات بسیار سوال‌برانگیز و ناخوشایند است. نباید هنرمندان را قربانی جدل‌های سیاسی و جناحی کنیم. همچنین به نظر ما نیازی نیست تا با لغو کنسرت در یک شهرستان که طبعا تنها تعداد مشخصی مخاطب دارد؛ هزینه سنگین برای دولت و نظام بوجود آوریم. این مسئله اصلا به صلاح کشور نیست. ما با در نظر گرفتن اصل مدارا نظرات دیگران را می‌پذیریم اما اینکه وسعت دخالت‌ها مدام بیشتر و بیشتر شود و بدون در نظر گرفتن قانون فضای بدبینی و اضطراب در سطح جامعه پخش کند؛ درست نیست.

سخنگوی وزارت ارشاد سپس با بیان اینکه وقتی مشکلات اساسی در سطح بین‌المللی را با مذاکره حل می‌کنیم جای تعجب است در داخل کشور مذاکره مسائل را حل نمی‌کند؛ گفت: البته نهادها نیز با استناد به وظایف قانونی خود اقداماتی انجام می‌دهند و بسیاری از مسائل پیش آمده ناشی از نگاه سیاسی و بی‌توجهی به مجوزهاست. البته گاهی اوقات ناهماهنگی‌ها نیز مشکلاتی بوجود می‌آورد. وزیر شخصا با بالاترین مقامات قضایی مکاتباتی انجام داده و همچنین با بهبود تعامل با نیروی انتظامی درصدد هستیم که این مسئله به حداقل برسد.

او درباره سرانجام شیوه‌نامه اجرایی کنسرت‌ها گفت: شیوه‌نامه اجرایی کنسرت‌ها اشکالات فراوانی داشت و تقریبا یکطرفه تنظیم شده بود. باتوجه به نظر وزارت ارشاد؛ کارشناسی بیشتری صورت گرفت و جمع‌بندی نهایی با جلسات متعدد که با نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی برگزار شد؛ صورت می‌گیرد تا شرایط بهتری برای کاهش مداخله فراقانونی در برگزاری کنسرت‌ها بوجود آید. البته تا الان هم نیروی انتظامی در حوزه اجرا هماهنگی‌های خوبی با ما داشته که برای بهتر شدن آن تلاش می‌کنیم همچنین باید شاخص‌ها در تعریف کنسرت و موسیقی فاخر مشخص شود که همه به آن پایبند باشند.

نوش‌آبادی سپس با اشاره به دستگیری چند نفر از فعالان حوزه مد از سوی مراجع انتظامی و قضایی گفت: نفس فعالیت در عرصه مد به خودی خود در کشور ممنوعیتی ندارد اما این عرصه باید ساماندهی شود تا ملاحظات عرفی و اخلاقی جامعه رعایت شود. در واقع همان سبک و سیاق مدلینگ غربی نمی‌تواند در جامعه ما نیز برقرار شود متاسفانه در برخی از فرم‌های فعالیت که این مدل‌ها انجام می‌دادند هنجارهای اجتماعی شکسته شده و بسیاری از قوانین عرفی ما زیر پا گذاشته می‌شد. این مسئله باید ساماندهی شود تا موسسات مشغول با ضوابط مشخص در عرصه مد فعالیت کنند.

کد خبر : ۳۷۳۶۹۰