خبرگزاری کار ایران

هشدار مسئول نظام‌صنفی کشاورزی هندیجان:

کشاورزان از آتش‌زدن زمین کشاورزی، خودداری کنند

کد خبر : ۳۷۳۳۰۸

فتح‌الله الهیاری گفت: آتش زدن زمین‌های کشاورزی سبب نابودی جانوران مفید و تخریب محیط‌زیست است و این مسئله جای تأسف و نگرانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از هندیجان، مسئول نظام صنفی کشاورزی شهرستان هندیجان با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه عده‌ای در سطح شهرستان و شاید در برخی دیگر از مناطق کشور راه افتاده‌اند و بعد از برداشت محصول اقدام به آتش‌زدن کاه و کُلش و باقی‌مانده محصول می‌کنند که علاوه بر کفران نعمت‌الهی و آسیب‌زدن به زمین، موجبات تخریب محیط‌زیست را فراهم می نمایند.

وی درباره اینکه چرا زمین را آتش می‌زنند؟ گفت: این آتش زدن‌ها دو جنبه دارد، یکی اینکه برای راحتی شخم‌زدن زمین است و دومی سهل‌انگاری و یا تعمد خود کشاورز است و برخی موارد افراد متفرقه به علت عادت‌های ناپسند زمین‌های مردم را آتش می‌زنند و اگر با این‌گونه افراد برخورد نشود معضل جدی خواهد بود.

الهیاری افزود: بعد از برداشت محصول، جانداران و جانوران متعدد از این نعمت‌الهی ارتزاق می‌کنند و غذای خود را تأمین می‌کنند و نعمت‌الهی بر همه موجودات پراکنده می‌شود اما این انسان است که نافرمانی خداوند خود را می‌کند و زنجیره غذایی حیوانات را پاره کرده و این سبب کفران نعمت است و نزول عذاب‌الهی را در پی دارد. شاید خشک‌سالی‌های چند ساله می‌تواند یکی از دلایل این‌گونه رفتارهای ناپسند انسان‌ها باشد.

دبیر خانه کشاورز شهرستان هندیجان بیان کرد: کشاورزان با وجدان و منصفی هستند که هیچ‌گاه به خود یا اطرافیان اجازه نمی‌دهند زمین کشاورزی بعد از برداشت محصول آتش زده شود، چراکه این موضوع را مخالفت با خداوند و روند تغذیه دیگر جانداران می‌دانند.

وی ادامه داد: اکثر روستانشین‌های هندیجان دامدار و گله‌دار هستند لذا بعد از برداشت محصول نوبت تغذیه دام‌هایشان در این زمین‌ها است ولی اگر بیایند ببینند زمین‌ها را آتش زده‌اند پس این دامدار چه‌ کند، کجا برود دام خود را تغذیه کند و این‌گونه به روند طبیعت و اقتصاد مردم لطمه وارد می‌شود و جداً لازم است از آتش زدن زمین‌ها خودداری شود.

مسئول نظام صنفی کشاورزی هندیجان درباره معایب آتش‌زدن زمین‌های کشاورزی بیان داشت: سبب از بین بردن لایه بالایی خاک که یکی از غنی‌ترین لایه‌های خاک است و گیاه، از همان لایه بالایی تغذیه می‌کند و این لطمه بزرگی به خود گیاه است که اگر بخواهیم لایه بالایی خاک را به حالت اولیه در بیاوریم تا آماده کشاورزی شود باید سال‌ها صبر کنیم که این‌ خسران بزرگی است.

وی معایب دیگر آتش‌زدن زمین را برشمرد و اظهار داشت: موجودات‌زنده سودمند مانند کرم خاکی که برای خاک بسیار مفید است، در آتش‌زدن زمین از بین می‌روند و برگشت آن‌ها هم مشکلات خاص خود را دارد، باید مواظب کرم‌های خاکی باشیم. کرم‌های خاکی نقش مهمی در رشد گیاهان و سالم ماندن زمین‌ دارند.

الهیاری ادامه داد: آتش‌زدن موجب فقیر ماندن زمین کشاورزی برای سالیان دراز می‌شود و برای غنی‌کردن زمین باید کشاورز متحمل هزینه‌های گزاف برای خرید انواع کود شوند و این امر سبب بالا رفتن هزینه تولید، آلودگی و تخریب محیط‌زیست است و دود و آلودگی برای انسان‌ها و دیگر جانداران مُضر است.

الهیاری به کشاورزان و مردم روستاها توصیه کرد کاه و باقی‌مانده برداشت محصول سبب نگه‌داری آب در زمین می‌شود و قدرت تبخیر آب زمین‌های کشاورزی کاهش می‌یابد. کاه موجود در زمین تمام مواد عالی زمین را جذب خود کرده و به‌صورت گیاه درآمده و در درجه آخر به خود زمین برگشته و موجب تقویت خاک می‌شود.

دبیرخانه کشاورز شهرستان بندر هندیجان ادامه داد: تنها راه استفاده بهتر از کاه و باقی‌مانده برداشت محصول بدون آتش‌زدن این است که هنگام شخم، کشاورز از کود اوره استفاده کرده تا کاه را پوسیده کند و بعد خودبه‌خود به خاک برمی‌گردد و به مواد عالی مایحتاج زمین تبدیل می‌شود که این روش بهترین کار برای افزایش میزان محصول در سال بعد دارد.

انتهای پیام/
مهدی صادقی
نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز