خبرگزاری کار ایران

تحلیل هافینگتون‌پست از انتخابات ایران؛

قدرت میانه‌روها در ایران، اشتباه ترامپ در نگاه به توافق هسته‌ای را نشان می‌دهد

هافینگتون پست در گزارشی نوشت که رای مردم به میانه‌روها در انتخابات مجلس ایران نشان داد دونالد ترامپ در «فاجعه» خواندن توافق هسته ای با ایران اشتباه بوده است.

به گزارش ایلنا، در تحلیلی از یک کارشناس سیاست خارجی در روزنامه هافینگتون پست آمده است، انتخابات دور دوم مجلس در ایران نشان داد ترامپ نباید برای کنار گذاشتن توافق هسته ای با ایران زیاد عجله کند.

تحلیلگر روزنامه هافینگتون ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران و "فاجعه" خواندن این توافقنامه اظهار داشت: در حالی که ترامپ اولویت شماره یک خود را در صورت پیروزی در رقابت انتخاباتی، لغو توافق با ایران خوانده است باید اذعان داشت که حامیان سیاست‌های اوباما در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران در انتخابات دور دوم مجلس ایران از تندروهای مخالف این سیاست‌ها پیش افتادند.

این گزارش ضمن اشاره به ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در این انتخابات اظهار می‌دارد که میانه‌ها در ایران لزوما در استانداردهای غرب حامی غرب و لیبرالیسم محسوب نمی‌شوند و از طرفی اختیارات مجلس بسیار اندک است، با این وجود این انتخابات به نوعی رفراندوم برای تصمیم‌های رییس جمهور ایران در قبال توافق هسته‌ای با غرب محسوب می‌شد.

نویسنده تاکید می‌کند در میان انتخاب بین تندروها و میانه‌روها، ایرانی‌ها به میانه رو ها رای دادند و این به معنای رای به تعامل گسترده‌تر ایران با جهان در آینده محسوب می‌شود و این درست همان چیزی است که اوباما در اواخر سال 2014 در ذهن داشت چراکه اوباما  توافق هسته‌ای با ایران را به عنوان فرصتی برای گشایش در روابط با ایران و رابطه کاربردی‌تر بین ایران و آمریکا تصور می‌کند.

در پایان این گزارش به تطابق نتایج حاصل از انتخابات مجلس ایران با توافق هسته‌ای اشاره شده و می‌گوید: قدرت گرفتن میانه‌رو ها در ایران ثابت می‌کند که خیلی زود است اگر ترامپ دست به لغو توافق با ایران بزند. 

نویسنده ضمن پذیرش این اصل که نباید در یک چهارم آغازین بازی اعلام پیروزی کرد می‌نویسد که با این وجود خیلی نابخردانه است اگر در ابتدای بازی شکست را بپذیریم.

کد خبر : ۳۷۳۲۰۴