خبرگزاری کار ایران

بامداد امروز اتفاق افتاد؛

تجمع کارگران میادین میوه و تره‌بار در اعتراض به«طرح دست‌چین»

به دنبال تصمیم جدید مدیریت سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران مبنی بر اجرای «طرح دست‌چین» از بامداد امروز (اول خردادماه) جمعی از غرفه‌داران و کارگران در مقابل دفتر این سازمان در منطقه خانی آباد تهران تجمع کردند.

براساس اطلاعاتی که توسط تعدادی از افراد حاضر در این تجمع صنفی در اختیار خبرنگار ایلنا قرار گرفته است، طبق دستورالعمل جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار از این پس تعداد افراد شاغل در هر غرفه نباید از سه نفر (متصدی غرفه، صندوق‌دار و کارگر فروشنده) بیشتر باشد.

از قرار معلوم این تصمیم در راستای آنچه که مشتری‌مداری عنوان شده است اتخاذ و نخستین‌بار از واپسین روزهای سال گذشته اعلام می‌شود و در نهایت از حدود 10 روز پیش اجرای آن به صورت جدی به شعب مختلف میادین میوه و تره‌بار پایتخت ابلاغ می‌شود.

این در حالی است که به گفته منابع ایلنا در حال حاضر در برخی از شعب میادین میوه و تره‌بار به دلیل حجم بار عرضه شده و نیز شمار بالای مراجعه مشتریان تا نزدیک به 10 نفر مشغول کارند.

در این زمینه تعدادی از معترضان حاضر در اجتماع صنفی صبح امروز سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌گویند: کاهش نیروی انسانی باعث اخلال در اداره روزانه غرفه‌ها می‌شود و بصورت مشخص این اقدام با افت درآمد روزانه آنها ارتباط مستقیم دارد چرا که طبق دستورالعمل جدید از این پس خود مشتریان باید نسبت به برداشتن میوه و تره‌بار مورد نیاز خود اقدام کنند.

به گفته یکی از آنان در حال حاضر بیشتر کارگرانی که در غرفه‌های میادین میوه و تره‌بار مشغول کارند تا نزدیک به 15 سال سابقه کاری دارند و معلوم نیست که در نتیجه این تعدیل چه وضعی مواجه شوند.

او با بیان اینکه اجرای «طرح دست چین» که مقدمات اجرای آن از تقریبا یک ماه پیش آغاز شده است در متن قراردادهای مربوط به واگذاری غرفه‌ها ذکر نشده است و اصرار برای اجرای آن به زیان مشترک غرفه‌داران و کارگران است.

به گفته یکی دیگر از معترضین بخش زیادی از مشکلات ما  غرفه داران به یک سویه بودن قراردادهای واگذاری غرفه‌ها مربوط می‌شود که در آنها منافع متصدیان غرفه و کارگران شاغل در غرفه دیده نشده است.

طبق اظهارات وی  سازمان میادین میوه وتره بار شهرداری تهران با عناوین مختلفی همچون رعایت نشدن موازین بهداشتی هزینه‌سنگینی که معادل 10 تا 20 درصد کل قرارداد است به عنوان جریمه از حساب آنها کسر می‌کند.

وی در تشریح در بخش دیگری از مشکلات صنفی خود وهمکارانش با اشاره به وضعیت بیمه تامین اجتماعی کارگران شاغل در غرفه های میوه وتره بار اظهار داشت: سازمان میوه و تره بار هیچ کمکی  مالی به غرفه داران برای پرداخت  بیمه کارگران  شاغل در غرفه نمی کند این در حالیست که طبق قانون باید بخشی از حق بیمه کارگران شاغل در غرفه ای میادین سطح شهر را سازمان میوه تره بار پرداخت کند.

یادآوری می‌شود به دلیل تجمع غرفه‌داران  و برخی کارگران غرفه‌های عرضه میوه و تره‌بار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، بسیاری از غرفه‌های عرضه محصولات کشاورزی به حالت نیمه تعطیل درآمده و غرفه‌داران به همراه خدمه غرفه‌ حاضر به ارائه خدمات در روز جاری به مشتریان نبوده‌اند.

3

2

1

4

5

کد خبر : ۳۷۲۸۶۰