خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از آذر منصوری؛

میزان موفقیت اصلاح‌طلبان به افزایش مشارکت رای‌دهندگان بستگی دارد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حرب اتحاد ملت در یادداشتی به اهمیت دور دوم انتخابات پرداخت و تاکید کرد که مهمترین کار اصلاح‌طلبان تا فرصت باقیمانده به دهم اردیبهشت تلاش حداکثری برای پیروزی کاندیداهای باقیمانده لیست امید ( گام دوم )است.

به گزارش ایلنا، متن یادداشت آذر منصوری به شرح زیر است:

انتخابات هفتم اسفند ۹۴ تکلیف بیشتر کرسی‌های مجلس آینده را روشن کرد اما در  بیش از ۶۰ کرسی، آرای کاندیداها به حد نصاب لازم برای نمایندگی نرسید و به دور دوم کشیده شد. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که توانستند در دور اول اکثریت مجلس را از آن خود کنند، در این مرحله در ۵۹ کرسی امکان رقابت دارند و در صورت به‌کار گیری سازوکاری که در دور اول به موفقیت انجامید، می‌توانند امیدوار باشند که با انتخاب این تعداد از کاندیداهای ائتلاف به اکثریت مطمئن‌تری در مجلس دهم دست خواهند یافت.

نگرانی که در این مرحله وجود دارد، بر اساس تجربه‌ای  که از انتخابات گذشته وجود دارد، کاهش درصد مشارکت مردم است. از آنجا که میزان موفقیت اصلاح‌طلبان بستگیِ مستقیم به افزایش مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات دارد، این نگرانی، نگرانی واقع‌بینانه‌ای است. بنابر این در این دور از انتخابات نیز این جریان سیاسی در کنار حفظ ائتلاف و انسجام نیاز به مشارکت حداکثری مردم در حوزه‌های انتخابیه دارد.

از سوی دیگر ضروری است ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حوزه‌هایی که تکلیف نمایندگان آن روشن شده به یاری شهرستان‌ها و استان‌هایی بشتابند که نیاز به سازوکار مشارکت حداکثری مردم و نیز اتحاد و انسجام دارند.

به بیان دیگر مهمترین دستور کار شوراهای اصلاح‌طلبان تا فرصت باقیمانده به دهم اردیبهشت تلاش حداکثری برای پیروزی کاندیداهای باقیمانده لیست امید ( گام دوم )است.

تعداد کرسی‌های باقیمانده نزدیک به ۱/۴ نمایندگان مجلس دهم است؛ قاعدتا این تعداد، بر وزن فراکسیون‌های موجود در پارلمان دهم ایران اثرگذار خواهد بود و هر جریانی که پیروز این مرحله باشد، نقش‌آفرینی بیشتری در مجلس آینده خواهد داشت.

دهم اردیبهشت ماه ۹۴ تداوم امیدی است که گام دوم را کامل می‌کند، بنابر این ائتلاف امید در صورتی تبدیل به فراکسیونی قدرتمند خواهد شد که بتواند سهم خود را از کرسی‌های باقیمانده در مرحله دوم رقابت کسب کند.

بر اساس نتایج موجود در بین کاندیداهایی که به دور دوم راه یافته‌اند هشت زن نیز امکان رقابت دارند؛ تجربه مرحله اول نشان داد که در این انتخابات علیرغم رد صلاحیت و حذف بی‌سابقه زنان در مرحله بررسی صلاحیت‌ها در بیشتر حوزه‌هایی که کاندیدای زن حضور داشته، تعداد  زنانی  که گوی سبقت را از مردان ربودند و به مجلس دهم  راه یافتند، تعداد قابل توجهی در مقایسه با دوره‌های گذشته است.

 این تغییر نگاه خود جای تحلیل و آسیب‌شناسی  و مقال مجزا  دارد، اما بر اساس نتیجه دور اول، می‌توان استدلال کرد که زنان کاندیدا شانس رای آوری بالایی دارند و چنانکه اصلاح‌طلبان به این موضوع توجه کنند  زنان  راه یافته به دور دوم شانس پیروزی محتمل تری خواهند داشت.

از طرف دیگر در طول ده دوره مجلس شورای اسلامی بیشترین تعداد زنان نماینده ۱۴ نفر بوده است و این پیروزی می‌تواند رکورد تعداد نمایندگان زن را ارتقا بخشد.

فارغ از اینکه این افزایش رکورد چه ثمراتی برای بهبود شاخص شکاف جنسیتی در  کشور به دنبال دارد، افزایش درصد حضور زنان در مجلس دهم مقدمه امیدبخشی برای طرح بیشتر  مطالبات زنان ایران در نهاد قانونگذاری کشور به دنبال خواهد داشت.

کد خبر : ۳۶۴۷۳۲