خبرگزاری کار ایران

فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر افتتاح شد

افتتاحیه نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر صبح امروز (5 اردیبهشت) در موزه‌ هنرهای معاصر با حضور بهرام جمالی، فرزاد طالبی و مسئولان هنرمندان جشنواره برگزار شد و مدیرکل دفتر موسیقی زنگ افتتاحیه این فستیوال را به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای این مراسم احسان تارخ (مدیر اجرایی فستیوال) گفت: یکسال و نیم از ارائه ایده این فستیوال گذشته و امیدواریم بتوانیم از این آزمون خودساخته سربلند بیرون بیاییم.

او ادامه داد: از دو روز پیش بخش علمی و پژوهشی فستیوال در خانه هنرمندان آغاز شد و امروز نیز افتتاحیه فستیوال برگزار می‌شود و به مدت یک هفته شاهد اجراهای صحنه‌ای، بداهه پردازی و موسیقی تجربی باشیم.

تارخ همچنین افزود: در این فستیوال 17 هنرمند بین‌المللی حضور پیدا کردند که تاکنون 11 نفر آنها به تهران رسیدند و 6 نفر دیگر تا فردا می‌رسند.

پس از تارخ، نوید گوهری (مدیر هنری نخستین فستیوال موسیقی معاصر) در ابتدای سخنان خود گفت: انسان معاصر بر لبه زمان ایستاده است؛ دیروزش گذشته و فردایش آینده است. یکی از هنرمندان در حوزه هنرهای تجسمی می‌گوید هر اتفاقی که برای انسان می‌افتد ناشی از کنش خودش است.

او ادامه داد: در دنیای معاصر ما با مسائل مختلف اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی و غیره مواجهیم و در این بین مرز میان هنرهای مختلف برداشته شده و پیام‌هایی به این واسطه ارسال شود.

او در پایان با تشکر از نهادهای حامی فستیوال بیان کرد: امیدواریم که در سال‌های آینده نیز این فستیوال به کار خود ادامه دهد و منظم برگزار شود.

فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) در ادامه این افتتاحیه عنوان کرد: خوشحالیم یک فستیوال را بخش غیردولتی از صفر تا 100 برگزار می‌کند و تاکنون نیز واکنش‌ها به این فستیوال بسیار خوب بوده است. خوشبختانه در موسیقی معاصر مرزها و قالب‌ها بسته نشده و گفت‌وگو و نقد در آن جریان دارد. امکان نقد و گفت‌وگو نیاز امروز ماست.

او ادامه داد: اینکه گروهی از علاقه‌مندان متخصص طرحی را سامان دادند جای تقدیر دارد. زمانی هر حمایتی که توانستیم انجام دادیم اما حساس بودیم که کمک مالی صورت نگیرد چراکه این فستیوال متعلق به جوانانی است که طرح آن را دادند و ما نیز باید فضا را برایشان آماده می‌کردیم.

او در پایان ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان خارجی گفت: امیدوارم فستیوال موسیقی معاصر در سال‌های آینده نیز منظم‌تر به کار خود ادامه دهد.

بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) آخرین سخنان این افتتاحیه بود که گفت: این شیوه افتتاحیه همانند موسیقی معاصر مرزهای مرسوم و کلاسیک را می‌شکند. اینکه تعدادی از جوانان حاضر شدند مسئولیت چنین کار بزرگی را بپذیرند باعث افتخار ماست و امیدواریم که در ادامه نیز موفق باشند.

وی با اشاره به تشکیل کانون موسیقی معاصر توضیح داد: این کانون می‌تواند بسیار جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد و باید امیدوار باشیم که این کانون با حمایت وزارت ارشاد، موزه هنرهای معاصر، دفتر موسیقی و بنیاد رودکی بتواند فعالیت تاثیرگذار خود را ادامه دهد.

در پایان سخنرانی‌ها فرزاد طالبی زنگ افتتاحیه این فستیوال را به صدا درآورد.

اجراهای صحنه‌ای و بداهه‌نوازی از ساعت 12 امروز در خانه هنرمندان و موزه هنرهای معاصر با اجرای کوارتت زهی ترانس مدرن و رزوتیک نات زه آغاز می‌شود.

کد خبر : ۳۶۴۳۶۶