خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از هیات امنایی اداره شدن ستاد مرکزی وزارت بهداشت؛

ابهام در سرنوشت یک وزارتخانه

تلاش های انجام شده برای اداره هیات امنایی ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ سرنوشت این وزارتخانه را در ابهام فرو برده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قریب به ۳ ماه است که با تصویب ماده واحده تسری بند (ب) ماده ‌۲۰ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به کارکنان ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از سوی وزیر بهداشت در اسفند ماه ۹۲ پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در شهریور ۹۳ تصویب شد؛ زمزمه اداره هیات امنایی ستاد مرکزی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به گوش می‌رسد. 

با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت و درمان به عنوان یک وظیفه حاکمیتی و با توجه به اینکه چنین تجربه‌ای در سطح هیچ وزارتخانه‌ای در کشور تاکنون وجود نداشته است، اتخاذ چنین تصمیمی در این سطح با چند سوال اساسی روبه رو می‌شود؛ اینکه آیا به‌طور کلی چنین اتفاقی تاکنون در سیستم‌های بهداشت و درمان دنیا وجود داشته است؟ با این تصمیم ساختار وزارت بهداشت چگونه تغییر خواهد کرد؟ رییس هیات امنا چه کسی خواهد بود و چه اختیاراتی خواهد داشت؟ و اصولا این وزارتخانه بعد از اینکه به شکل هیات امنایی اداره شود به چه نهادی پاسخگو خواهد بود؟

در این راستا نظر دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان را پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید: 

اداره هیات امنایی وزارت بهداشت ساختار سلامت کشور را بر هم می‌زند

عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ در رابطه با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص هیات امنایی اداره کردن ستاد مرکزی وزارت بهداشت گفت: مشخص نیست؛ این تصمیم بر چه اساسی گرفته شده است؟ باید پرسید که آیا تاکنون در کشور‌های دیگر این اقدام صورت گرفته، چون این مساله تنها در دانشگاه‌ها تجربه شده است و اینکه آیا ممکن است؛ یک وزارتخانه به این صورت اداره شود؟

وی ادامه داد: سخت‌ترین حوزه‌ها و اساس هر کشوری وزارت بهداشت و آموزش و پرورش است و به نحوی از وظایف دولت است که تعلیم وتربیت و سلامت مردم را تامین کند.

فتاحی گفت: اینکه با هیات امنایی اداره شدن وزارت بهداشت رییس هیات امنا که قطعا وزیر خواهد بود؛ چقدر قدرت پیدا کند و چه کسی در کشور در نهایت در حوزه سلامت تصمیم گیرنده است؟ سوالاتی است که مورد ابهام است. 

وی افزود: به نظر من؛ طرح این مسائل برمی‌گردد به اینکه بودجه لازم به وزارت بهداشت داده نشده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ترس من از این است که با این تصمیمات ساختار کنونی سلامت کشور دچار فروپاشی شود، گفت: جای نگرانی دارد؛ وزارت بهداشت و درمان با تمام مسائلی که دارد؛ اعم از خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی شهر‌های بزرگ و دانشجوهای داخل و خارج کشور و دغدغه‌های دیگر تحت نظر هیات امنا قرار بگیرد. 

وی در ادامه تصریح کرد: به نظر من؛ باید در این زمینه به وزیر بهداشت و درمان تذکر داده شود و این مساله تنها زمانی قابل قبول است که وزیر بهداشت در این زمینه توضیح دهد که کشورهایی که در حوزه بهداشت و درمان پیشرو هستند؛ بر مبنای این مدل اداره می شوند، در غیر اینصورت این بازی‌ها تنها به دلیل این است که طرح تحول را زمین بگذارند و هرج و مرج ایجاد شود و زیر میزی در بیمارستانها افزایش پیدا کند. 

وزارت بهداشت یک واحد نیست که هیات امنایی اداره شود

رستمیان؛ نماینده دیگر مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت نیز در این زمینه اظهار کرد: وزارت بهداشت یک واحد نیست که هیات امنایی آن را اداره کنند؛ اداره هیات امنایی برای دانشگاه‌ها است تا بتوانند فرایند کاری خود را تسریع کنند. 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که وزارت بهداشت به دلیل نقش حاکمیتی خود از حساسیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به هیچ عنوان محلی برای آزمون و خطا نیست، بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به نبود سابقه موفق از هیات امنایی شدن در نهاد‌هایی نظیر وزارت بهداشت با ورود کار‌شناسان و نهاد‌های زیربط، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص هیات امنایی اداره شدن این وزارتخانه بررسی و مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد تا شاهد به خطر افتادن سلامت و بهداشت مردم با تصمیمات شتاب زده و بدعت گذاری‌های عجیب نباشیم.

کد خبر : ۳۶۳۵۱۳