خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور:

امیدواریم نتیجه اجلاس سازمان همکاری‌ اسلامی یکپارچگی دنیای اسلام باشد

رییس‌ جمهور ایران، روابط تهران و آستانه را دوستانه، دیرینه و مثبت ارزیابی کرد و بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده دو کشور برای توسعه و تحکیم بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های همه جانبه ایران و قزاقستان تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و در نشست هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان، با اشاره به این که مذاکرات رؤسای جمهور دو کشور، در زمینه مسایل مورد علاقه موجب گسترش روابط شده است، گفت: این سفر نقطه عطفی در ارتقاء سطح روابط و گسترش رایزنی‌های دو کشور خواهد بود.

رییس‌ جمهور با بیان این که ایران و قزاقستان در بسیاری از مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وحدت نظر دارند، خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تقویت روابط با قزاقستان استوار است و تهران در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

روحانی همچنین از تلاش‌های قزاقستان در زمینه موضوع هسته‌ای و میزبانی این کشور برای مذاکرات ایران و ۱+۵ تشکر کرد.

رییس‌ جمهور با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و خدمات بانکی و کارگزاری میان دو کشور اظهارداشت: توسعه حمل و نقل و اتصال راه‌آهن دو کشور موضوعی بسیار حائز اهمیت در ترانزیت منطقه‌ای و توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و قزاقستان خواهد بود.

روحانی با بیان این که باید روابط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور را تسهیل و از آنان پشتیبانی کنیم، امضای ۵۴ توافق و تفاهم‌نامه میان بخش خصوصی ایران و قزاقستان را نوید دهنده حرکت در روابط تجاری توسعه‌یافته دو کشور برشمرد و افزود: در جریان این سفر بخش خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان در مجموع ۶۶ سند را به امضا می‌رسانند که این تحولی در روابط اقتصادی ایران و قزاقستان خواهد بود.

رییس‌ جمهور، توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی، امنیت غذایی، معدن، انرژی، بهداشت و درمان و همکاری‌های علمی، فناوری، دانشگاهی و تبادل استاد و دانشجو را مورد تأکید قرار داد و افزود: باید از استعدادها و فرصت‌های گسترده موجود میان دو کشور به بهترین شکل استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: باید با همکاری و تلاش بیشتر شرایط را برای تجارت آزاد میان دو کشور و منطقه اوراسیا تسهیل کنیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به اهمیت دریای خزر، بر هماهنگی و تلاش دو کشور در زمینه محیط زیست، حمل و نقل، کشتیرانی و رژیم حقوقی آن تأکید کرد.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در عمده مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی حامی و پشتیبان یکدیگر هستند و در این راستا باید همکاری‌های خود را در سازمان‌های منطقه‌ای تقویت کنیم.

رییس‌ جمهور همچنین با بیان این که معتقدیم تنها راه حل‌ سیاسی پایان دهنده بحران‌های متعدد در منطقه خواهد بود، گفت: ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان برای دو کشور و منطقه بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم باید در این کشور دولت وحدت ملی تقویت شده و روند مبارزه با تروریسم با شتاب بیشتری تداوم یابد.

روحانی با اشاره به مشکلات و معضلاتی که تروریسم در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: راه حل نهایی در سوریه را تنها از طریق گفتگوهای سیاسی می‌دانیم و معتقدیم همه گروه‌ها و طوایف سوریه باید در آینده این کشور سهم داشته باشند و نقش ایفا کنند.

رییس‌ جمهور با بیان این که تفکر افراطی و اختلاف در دنیای اسلام خطری بزرگ به شمار می‌رود، گفت: باید در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و ریشه‌کن کردن اختلافات در جهان اسلام همکاری‌های بیشتری داشته باشیم و از این منظر اجلاس سازمان همکاریهای اسلامی در ترکیه بسیار حائز اهمیت خواهد بود و امیدواریم نتیجه این اجلاس و ندایی که از آن به گوش جهان می‌رسد، وحدت و یکپارچگی دنیای اسلام باشد.

"نورسلطان نظربایف" رییس جمهور قزاقستان نیز در این نشست با تقدیر از میهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل موضوع هسته‌ای را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: این اتفاق یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای ملت ایران بود و موجب ارتقاء جایگاه این کشور در منطقه و جهان شد.

رییس جمهور قزاقستان، سفر دکتر روحانی به آستانه در سال ۲۰۱۴ را بسیار مثبت و دارای نتایج ارزنده ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که رایزنی های رؤسای جمهور و مسئولان دو کشور بتواند به ارتقاء سطح روابط و تحکیم مناسبات همه‌جانبه ایران و قزاقستان کمک کند.

رییس‌ جمهور قزاقستان با اشاره به امضای توافق‌نامه‌های همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان، بر گسترش همکاری‌ها و روابط دو کشور تأکید کرد.

نظربایف همچنین با تأکید بر لزوم همکاری ایران و قزاقستان در راستای حل و فصل مسایل منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و حفظ وحدت در جهان اسلام گفت: ما باید از ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم دشمنان، اسلام و تروریسم را در کنار هم به جهان معرفی کنند و ایران به عنوان یک کشور بزرگ با تمدنی کهن می‌تواند نقشی تأثیرگذار در این راستا داشته باشد.

رییس‌ جمهور قزاقستان با بیان این که دوستی و توسعه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران برای ما حائز اهمیت فراوان است، گفت: ایران و قزاقستان باید در آینده بیش از پیش حامی و پشتیبان یکدیگر باشند و روابط دو کشور در سطح بالایی قرار داشته باشد.

وی با اعلام حمایت قزاقستان ازعضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و اتحادیه اوراسیا، اظهار امیدواری کرد که در اجلاس آینده سران کشورهای حاشیه دریای خزر، شاهد نتایج مثبت و ارزنده‌ای در راستای منافع کشورهای ساحلی خزر باشیم.

کد خبر : ۳۶۰۶۶۷