خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری دبیر جشنواره فیلم بی‌کلام مطرح شد:

ایران چهارمین کشور برگزارکننده جشنواره فیلم بی‌کلام است

850 فیلم در بخش ملی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که 750 اثر فیلم کوتاه و 100 اثر هم از فیلم‌های نیمه بلند هستند که در چهار بخش مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی تقسیم بندی شده‌اند.

 به گزارش ایلنا،علیرضا قاسمی (دبیر و بنیانگذار جشنواره بی‌کلام) روز دوشنبه (23 فروردین) در نشست رسانه‌ای گفت: در ایران جشنواره‌های بسیاری با عنوان‌های مختلف و درباره فیلم کوتاه و بلند ساخته می‌شود اما همواره جای جشنواره‌ای برای فیلم‌های بی‌کلام خالی بود، بنابراین تصمیم گرفتیم این جشنواره را که ابتدا یک پروژه کوتاه دانشگاهی بود را گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه تنها در سه کشور ایتالیا، امریکا و استرالیا جشنواره فیلم‌های بی کلام برگزار می‌شود، افزود: در ابتدا انتشار فراخوان جشنواره در بخش ملی و مخصوصاً بین الملل اصلاً احساس نمی‌کردیم که با این حجم زیاد آثار، آن هم با کیفیت بالا مواجه شویم.

دبیر نخستین جشنواره فیلم بدون کلام تهران ادامه داد: 850 فیلم در بخش ملی به دبیرخانه جشنواره رسیده است که 750 اثر فیلم کوتاه و 100 اثر هم از فیلم‌های نیمه بلند هستند که در چهار بخش مستند، داستانی، انیمیشن و تجربی تقسیم بندی شده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه هیات انتخاب را محمد حدادی، مرتضی گلکار، نجاران و کاوه قهرمان تشکیل می‌دادند، گفت: با توجه به حجم زیاد آثار رسیده، این هیات با تأخیر یک ماه نهایتاً 45 اثر را برای بخش مسابقه انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره از 11 تا 18 اردیبهشت  در تالار فارابی دانشکده هنر برگزار خواهد شد و در روز پایانی نیز مراسم اختتامیه را خواهیم داشت.

دبیر نخستین جشنواره فیلم بدون کلام تهران در معرفی میزان جوایز این جشنواره نیز توضیح داد: 11 جایزه در بخش ملی خواهیم داشت که 4 جایزه به بهترین‌ها در 4 بخش مستند، داستانی، تجربی و انیمیشن است. همچنین 4 جایزه به بهترین کارگردان، تدوین، تصویر و فیلمنامه و در نهایت سه جایزه هم به بهترین صدا، فیلم و جایزه ویژه هیات داوران اهدا خواهد شد.

قاسمی ازجمله برنامه‌های جنبی جشنواره را برگزاری نمایشگاه کتاب‌هایی با موضوع سینما عنوان کرد و افزود: قصد داشتیم در این دوره از جشنواره مراسم تجلیل از بهترین‌های صدا در سینمای ایران را برگزار کنیم که به دلیل هماهنگ نشدن برنامه این مراسم برگزار نخواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره کل هزینه جشنواره، گفت: تا به حال تمامی هزینه جشنواره 200 میلیون ریال است که 100 میلیون ریال آن هم توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پرداخت شده که جای تشکر فراوان دارد.

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اعمال سانسورهای برخی فیلم‌ها، توضیح داد: از میان تمامی آثار رسیده در بخش بین الملل، تنها 10 اثر قابلیت شرکت در جشنواره را داشت که به دلیل مشکلات سانسوری از جشنواره کنار گذشته شده و باقی آثار هیچ بخش سانسوری ندارند.

دبیر نخستین جشنواره فیلم بدون کلام تهران ادامه داد: در راستای آشنایی بیشتر مخاطبین با جریان فیلمسازی صامت در تاریخ سینما، دبیرخانه جشنواره بین المللی در صدد است هر ساله به مدت یک هفته پیش از شروع ایام برگزاری جشنواره (رقابتی)، هفته فیلم صامت را با نمایش آثار درخشان صامت تاریخ سینما برگزار کند.

وی افزود: تمرکز اکران‌های این دوره، علاوه بر آثار ویکتور شوستروم، بر آثار کارگردانانی چون یاسوهیرو اوزو، فریتس لانگ، موریس اشتیلر، کارل تئودور درایر، رابرت وینه، کارل هاینتس مارتین است. همچنین در این رویداد فرهنگی هنری، فیلم‌های کوتاه سینمای آوانگارد و تجربی نیز به نمایش درخواهد آمد.

قاسمی خاطرنشان کرد: این برنامه از روز گذشته (یکشنبه) 22 فروردین آغاز و تا پنجشنبه 26 فروردین به مدت پنج روز در سه سانس از ساعت 13 الی 19 پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

امین صامتی دبیر بخش بین الملل جشنواره فیلم بی کلام تهران، گفت: در این بخش یکهزار و 466 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده که بیشترین آثار از کشور آمریکا 171 فیلم، هند 76 اثر، انگلستان 72 فیلم، ترکیه 69 اثر و فرانسه و ایتالیا نیز هر کدام 66 اثر تعلق دارد.

وی در تقسیم بندی فیلم‌ها در بخش‌های مختلف نیز توضیح داد: از میان این آثار 702 فیلم داستانی، 530 اثر تجربی، 330 فیلم انیمیشن و 128 اثر نیز مستند هستند که البته برخی آثار در دو بخش حضور دارند.

صامتی ادامه داد: از میان این آثار نهایتاً 70 فیلم به بخش مسابقه راه یافته‌اند که فرانسه با 9 فیلم، اسپانیا 8 اثر و آلمان و انگلیس هر کدام با 5 اثر بیشترین فیلم‌ها را در بخش رقابتی دارند.

دبیر بخش بین الملل جشنواره فیلم بی‌کلام تهران درباره جوایز  این بخش نیز گفت: در این بخش 8 تندیش اهدا می‌شود که چهار تندیس در بخش‌های مستند، داستانی، تجربی و انیمیشن است و چهار تند یس دیگر در بخش تصویر، تدوین، کارگردانی و جایزه ویژه اهدا خواهد شد.

وی  اظهار داشت: هایده صفی یاری، محمود کلاری، کامران شیردل، فاطمه معتمد آریا و دیاناپولان نایب رئیس بخش مطالعات فیلم دانشگاه نیویورک 5 داور بخش بین الملل جشنواره هستند.

کد خبر : ۳۶۰۶۴۹