خبرگزاری کار ایران

یادداشت علی لاریجانی در فضای مجازی؛

تاریخ، شمشیر دولبه

رییس مجلس شورای اسلامی متنی در کانال رسمی تلگرام، صفحه رسمی اینستاگرام و سایت شخصی خود منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی با انتشار متنی در کانال رسمی تلگرام خود

تاریخ شمشیر دو لبه

اومبرتو اکو فیلسوف و نویسنده ایتالیایی در کتاب «فاشیسم ابدی» مطلبی تحت عنوان ارتجاع در دنیای پست‌مدرن دارد که جالب است:

از یاد نبریم که دنیای اسلام، مردانی چون ابن‌سینا به جهان داد که در بخارا نزدیک افغانستان فعلی به دنیا آمد و مسلمان‌هایی مثل ابن رشد، کندی، ابن‌باجه، ابن‌طفیل، ابن خلدون به دنیا عرضه کردند که ابن خلدون را غربی‌ها پدر علوم اجتماعی می‌دانند.»

عرب‌های مسلمان اسپانیا، دانش‌هایی چون جغرافیا، نجوم، ریاضیات یا پزشکی را در دوره‌ای که جهان مسحیت در خواب غفلت به سر می‌برد، گسترش دادند، به یاد داشته باشیم زمانی که ما یهودی‌ها را در گتو شکنجه کرده بودیم، اعراب مسلمان اسپانیا در حق مسیحیان و یهودیان تسامح و روا داری داشتند.

صلاح‌الدین ایوبی هنگامی که قدس را برای دومین بار فتح کرد، نسبت به مسیحیان بسیار مهربان‌تر و دل‌رحم‌تر بود تا مسیحیان که در غلبه مجدد بر قدس با مسلمانان رفتار کردند.

تاریخ شمشیر دولبه است، رهبران ترک دشمنان خود را به صلابه می‌کشیدند، اما رهبران ارتدکس بیزانس، چشمان جانشینان خطرناک خود را از حدقه بیرون می‌آوردند و کاتولیک‌ها «برونو» را سوزاندند و فرانسوی‌ها کشتار «سن بارتلمی» را به راه انداختند. آیا باید نتیجه بگیریم که آن‌ها وحشی هستند؟

دزدان دریایی عرب به بنی‌آدم رحم نکردند ولی دریانورد‌های امپراتوری بریتانیا، با جواز مهر خورده ملکه اسپانیایی را در جزیره کارائیب به خاک و خون کشیدند.

بن‌لادن و صدام برای تمدن غرب دشمنان وحشتناکی بودند، اما در دل تمدن غرب هم مردانی مثل هیتلر و استالین پرورده شدند.

نه واقعیت این است که مسئله شاخصه‌های داوری را نباید در دل تاریخ بجوییم، بلکه آن را باید در روزگار خود بیابیم.

 

کد خبر : ۳۶۰۴۲۵