خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در باکو به ایلنا خبر داد؛

آغاز کلنگ‌زنی خط‌آهن رشت‌ - آستارا/ حل مشکل روادید ایران و آذربایجان تا شش ماه آینده

سفیر ایران در آذربایجان گفت: در سال 95 که سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل نامیده شده است ما امیدواریم که اولین اقدام عملی در 20 آوریل یا اول اردیبهشت در آستارا محقق شود که کلنگ احداث خط آهن رشت- آستارا با حضور وزرای خارجه دو کشور زده خواهد شد.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که تاکنون اقدامی برای لغو روادید میان ایران و آذربایجان صورت گرفته است، عنوان کرد:  آذربایجان با هیچ کشوری لغو روادید ندارد آنها در این رابطه دلایل خود را دارند ولی حتی با ترکیه که روابط بسیار نزدیکی دارد و سطح رفت و آمدهای دو کشور بالاست تاکنون هیچ گاه موضوع لغو روادید اتفاق نیفتاده است.

تسهیلات صدور روادید در مرزهای ایران و آذربایجان

وی افزود: با این همه در رابطه با ایران ما برای ایجاد تسهیلات در صدور روادید بین دو کشور صحبت‌هایی کردیم و به همین دلیل قرار شده است در مبادی ورودی مرزها ویزا صادر شود که در دو مرز ورودی جلفا و پلدشت این اقدام انجام شده است.

سفیر ایران در آذربایجان خاطرنشان کرد: برای دو مرز آستارا و بیله‌سوار هم مراحل اولیه طی شده و به زودی به نتیجه می‌رسیم قول‌هایی که به ما داده‌اند این است که تا شش ماه آینده مشکل روادید برای ایرانیان حل می‌شود و احتمالا در فرودگاه یا مبادی ورودی برای ایرانیان ویزا صادر خواهد شد.

تلاش برای حل مشکلات منطقه‌ای

پاک‌آیین در پاسخ به این سوال که برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ سفارت ایران در آذربایجان چه اقداماتی انجام داد، عنوان کرد: مساله قره‌باغ بزرگ‌تر از این است که بتوانیم در حد سفارت کاری انجام دهیم. این یک درگیری و مناقشه 20 ساله است  و هر دو کشور گروه صلح مینسک را برای حل و فصل این مناقشه انتخاب کرده‌اند ما هم از هر اقدامی که برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه انجام شود، حمایت می‌کنیم؛ چون معتقدیم امنیت و ثبات برای کشورهای منطقه  به خصوص همسایگانی که با ما  مرز مشترک دارند، بسیار مهم است.

وی ادامه داد: در همین راستا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران این است که مناقشه قره‌باغ راه حل نظامی ندارد و باید از طریق مذاکره و از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل شود. در این جهت هم در صورتی که طرف‌های درگیر تمایل داشته باشند، ایران از همه ظرفیت‌های خود برای حل‌وفصل این موضوع استفاده خواهد کرد.

آذربایجان در مشکل سوریه، اعتقادی راه حل نظامی ندارد

سفیر ایران در آذربایجان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نگاه دولتمردان آذربایجان به بحران سوریه چگونه است، گفت:‌ در مجموع نظرات دولت آذربایجان در ارتباط با موضوع سوریه نزدیک به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران است. همانطور که الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان هم در سفر خود به ایران اشاره کرد از نظر آذربایجان مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند و دخالت کشورهای خارجی در این زمینه مردود است. راه حل این بحران نظامی نیست.

وی یادآور شد: آذربایجان و ایران هر دو با تروریسم مخالف هستند و به دنبال مقابله با این پدیده به خصوص موضوع حضور تکفیری‌ها در منطقه هستند و در مجموع به نظر می‌رسد دیدگاه‌های دو کشور در زمینه سوریه بسیار به یکدیگر نزدیک است.

پاک‌آیین در مورد نگاه آذربایجان نسبت به نقش منطقه‌ای ایران عنوان کرد: در مجموع ایران یک کشور مهم برای آذربایجان به حساب می‌آید به لحاظ ترانزیت هم کشوری است که دروازه جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود و به خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های آزاد و از طریق ترکیه به اروپا راه دارد، لذا به لحاظ ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران برای آذربایجان بسیار دارای اهمیت است.

وی افزود: به لحاظ سیاسی تاثیرگذاری ایران در حل مناقشات منطقه و جلوگیری از وقوع جنگ‌های جدید در منطقه و استقرار صلح و ثبات در آن برای آذربایجان بسیار مورد توجه است. آذربایجان کشوری در حال توسعه است و نگاه به آینده دارد و بسیار به استقرار صلح و ثبات در منطقه که در امنیت این کشور تاثیرگذار است، علاقه‌مند است. به همین دلیل از اینکه کشور قدرتمندی مثل ایران را در کنار خود دارد، خرسند است. در حوزه تجارت هم به دلیل بحث صادرات و واردات و دارا بودن مرزهای طولانی زمینی با آذربایجان هر دو کشور برای یکدیگر دارای اهمیت هستند.  ما هم آذربایجان را دریچه‌ای به سوی قفقاز و اروپا از مسیر دریای سیاه می‌دانیم.

آغاز کلنگ‌زنی خط‌آهن رشت‌ - آستارا

سفیر ایران در آذربایجان در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در سال 95 ایران و آذربایجان همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مشخصی داشته باشند، گفت:  در سال 95 که سال اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل نامیده شده است ما امیدواریم که اولین اقدام عملی در 20 آوریل یا اول اردیبهشت در آستارا محقق شود که کلنگ احداث خط آهن رشت- آستارا با حضور وزرای خارجه دو کشور زده خواهد شد.

وی تاکید کرد: ایران و آذربایجان به علاوه روسیه بسیار تمایل دارند این خط آهن هر چه زودتر به اتمام برسد و مسیر سرمایه‌گذاری در آینده نزدیک روشن خواهد شد در سال 95 شروع و ادامه این پروژه از اقدامات مهم میان ایران و آذربایجان خواهد بود.

کد خبر : ۳۵۹۸۸۱