خبرگزاری کار ایران

قائم مقام امور معدنی خانه صنعت؛معدن و تجارت جوانان:

ما را مجبور به خام فروشی می کنند

ما مطابق ماده 90 می‌توانیم مواد استخراجی را فرآوری کنیم اما برای گرفتن مجوز فرآوری 2 سال زمان می‌برد و در واقع ما را مجبور به خام‌فروشی می‌کنند که این امر خلاف گفته های رهبر انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری هیات مدیره خانه صنعت، معدن، تجارت جوانان ایران اعضای این تشکل به تشریح برنامه‌های خود جهت تحقق اقتصاد مقاومتی پرداختند.

حیدری قائم مقام بخش معدن با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی گفت: مهم‌ترین راه جهت تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخل و رفع موانع موجود است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: متاسفانه اکنون تمام اولویت ما به سرمایه‌گذاران خارجی معطوف شده است در حالی که هیچ سعی و تلاشی از سوی سازمان ها و نهادهای مربوطه برای حفظ سرمایه‌گذاران داخلی انجام نمی‌شود. در حالی که به سرمایه‌گذار خارجی 50 درصد آفر می‌دهند هرگز سرمایه‌گذاران ایرانی را هیچ زمان مانند خارجی‌ها حمایت نکردند و حتی حاضر نشدند 10 درصد از آورده آنها را تضمین کنند.

حیدری افزود: شخصی که در بخش معدن سرمایه‌گذاری می کند در واقع پول خود را در بیابان قرار می‌دهد اما مشکلات آنها آنچنان است که از این سرمایه‌گذاری پشیمان می‌شوند به طور مثال ما مطابق ماده 90 می‌توانیم مواد استخراجی را فرآوری کنیم اما برای گرفتن مجوز فرآوری 2 سال زمان می‌برد و در واقع ما را مجبور به خام‌فروشی می‌کنند که این امر خلاف گفته های رهبر انقلاب است.

وی افزود: به طور مصداقی اگر ما بخواهیم نام ببریم معادنی در استان تهران وجود دارد که با 5 سال پورتفوی مثبت اکنون آنها را یک سال متوقف کرده‌اند و دلیل آن را نیز اعلام نمی‌کنند. این در حالی است که سرمایه‌گذار خارجی در بخش معدن را نسبت به آورده‌اش تضمین می‌کنند اما معدن کار داخلی را تعطیل می‌کنند.

حیدری ادامه داد: معدن سنگ آهکی که در استان تهران وجود دارد و سالیانه 700 هزار تن استخراج دارد به خاطر اختلاف با صاحب معدن آن را یک سال تعطیل کرده‌اند. سازمان صنایع و معادن استان به جایی که بی‌طرف باشد و سعی در حل اختلاف داشته باشد دستور به تعطیلی یکساله می‌دهد. این در صورتی است که بهره‌بردار پارتی داشته باشد در غیر این صورت پروانه را به طور باطل می‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت معادن استان تهران گفت: در حال حاضر 200معدن در تهران وجود دارد که با یک‌سوم ظرفیت کار می‌کنند و 30 درصد آنها تعطیل هستند.

حیدری با اشاره به مشکلات بروکراسی اداری گفت: الان مشکل ما این است که کارهای اداری و زمان آن بسیار طولانی است به طور مثال ما برای گرفتن سوخت سه جا باید ثبت‌نام کنیم و از سه جای مختلف  بازرس می‌آید نکته جالب اینکه هیچ کدام از آنها همدیگر را قبول نمی‌کنند الان مشکل ما این است که نمی‌توانیم تولید کنیم در صورتی که بازار از اواسط سال گذشته وضعیت خوبی پیدا کرده است.

وی در پایان افزود: اگر فکری به حال حذف کارها و نامه نگاری‌های مازاد اداری نشود مشکلات معادن ما بیشتر می‌شود و امیدواریم در سال جاری مشکلات ما به حداقل برسد.

قانون بهبود فضای کسب و کار فقط در حد شورای گفتگو است

سیدعلی صدری دیگر عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن و تجارت جوانان ایران با اشاره به اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار در عمل اقدامی را برای حل مشکلات واحدهای تولیدی انجام نداده است، اظهارداشت: این قانون فقط در چارچوب شورای گفت‌وگوی است و آیین‌نامه جدیدی برای آن تدوین نشده است.

وی با تأکید بر اینکه با وجود وضع قوانین و مقررات بسیار هر روز مشکلات تولیدکنندگان افزوده می‌شود، افزود: یک تولیدکننده برای صدور یک مجوز باید بروکراسی پیچیده‌ای را طی کند در حالی که قرار بود انجام فعالیت‌های تولیدی آسان‌تر شود.

وی با تأکید بر اینکه با وجود وضع قوانین و مقررات بسیار هر روز مشکلات تولیدکنندگان افزوده می‌شود، افزود: یک تولیدکننده برای صدور یک مجوز باید بروکراسی پیچیده‌ای را طی کند در حالی که قرار بود انجام فعالیت‌های تولیدی آسان‌تر شود.

وی تصریح کرد: می‌گویند یارانه بخش صنعت را پرداخت کرده‌اند اما هر کسی که رفته این منابع را دریافت کرده بیاید بگوید چه میزان توانسته است از دولت یارانه بگیرد.

کد خبر : ۳۵۹۳۱۰