خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت چاپ:

تکلیف صادرات چاپی مشخص نیست

به گفته‌ی بابک عابدین سیایت حمایتی لازم دست‌کم در زمینه‌ی صنعت چاپ آن هم به روشی که به کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابت با رقیبان خارجی منجر شود را شاهد نیستیم.

بابک عابدین (رئیس هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت چاپ) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی آخرین وضعیت تحویل ماشین‌آلات چاپی خریداری شده در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی، گفت: ماشین‌آلات وارد شده به کشور همگی نصب و راه‌اندازی شده و کار خود را شروع کرده‌اند.

عابدین گفت: حدود 6 ماشین چاپ و چندین ماشین پس از چاپ (صحافی، جعبه ساز و ...) از کشورهای روسیه، چین، آلمان و ... خریداری شده بود که در  اختیار مالکان قرار قرار گرفته است. همچنین در جریان نمایشگاه؛ لیبل تعدادی سفارش جدید در حوزه‌ی ماشین‌آلات لیبل و بسته‌بندی نیز ارائه شد که با توجه به نیاز به تولید ویژه برای هر سفارش تا اواخر 6 ماه اول سال به کشور می‌رسند.

این فعال صنعت چاپ در توضیح انتظارات از حوزه‌ی صادرات چاپ برای سال 95، بیان کرد: صادرات صنعت چاپ برای سال 95، در سایه‌ای از ابهام قرار دارد چراکه امسال هم با عملکرد دولت نسبت به افزایش تعرفه‌ی مواد اولیه روبرو هستیم. به ویژه افزایش تعرفه‌ی کاغذ و مقوای گلاسه تاثیر قابل توجهی بر میزان اثربخشی صنعت چاپ در اقتصاد و میزان گردش مالی کشور خواهد داشت. درواقع علی‌رغم همه‌ی صحبت‌ها مبنی بر حمایت از صادرات غیرنفتی هنوز سیاست حمایتی لازم دست‌کم در زمینه‌ی صنعت چاپ آنهم به روشی که به کاهش قیمت تمام شده و افزایش توان رقابت با رقیبان خارجی منجر شود؛ را شاهد نیستیم.

وی افزود: اگر مسئولان می‌خواهند از صادرات غیرنفتی حمایت کنند باید سیاستی اتخاذ شود که ما به عنوان صادرکننده، برای حفظ توان رقابت با کشورهایی مثل ترکیه، عربستان و هند بتوانیم قیمت تمام شده‌ی اقلام سفارش‌دهنده را تا حد رقابت با سایر کشورها متعادل کنیم و کاهش دهیم. در غیر صورت هرقدر با نوسازی ناوگان چاپی و ماشین‌آلات کیفیت کار ارائه شده را بالا ببریم؛ توان به دست گرفتن بازار در مقابل ترکیه، عربستان هند را نداریم و همین بازار داخلی کشور خودمان را هم از دست می‌دهیم. در حال حاضر هم شاهد هستیم این کشورها در مناطق آزاد و فرودگاهی ما به عنوان فعالان صنعت چاپ مشغول هستند و بخشی از تولیداتشان به داخل کشور وارد می‌شود. آنها به دلیل نداشتن مشکل تعرفه؛ تولیدات خود را با قیمت کمتر از ما به بازار عرضه می‌کنند و بازار را در دست می‌گیرند.

عابدین یادآور شد:  البته در اینکه باید از تولیدکننده‌ی داخلی حمایت شود هیچ شکی نیست، ولی صرف حمایت از تولیدکننده‌ی کاغذ و مقوا نباید بدین گونه باشد که کل یک صنعت مادر و زیرساختی مثل چاپ را زمین‌گیر کند. اگر واردات آزاد باشد؛ هم قیمت و هم کیفیت مناسب را برای کالاها شاهد هستیم. تولیدکننده هم باید مورد حمایت قرار بگیرد تا هم کیفیت و هم قیمت تمام شده‌ی خود را به استانداردها نزدیک کند. عدم توجه به همین مسائل است که باعث می‌شود بگوییم سرنوشت صادرات چاپ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رئیس هیئت مدیره‌ی اتحادیه‌ی صادرکنندگان صنعت چاپ سپس به دیگر مشکلات مالی تحمیل شده به فعالیت چاپ اشاره کرد و گفت: علاوه بر بحث تعرفه صنعت چاپ؛ این صنعت به ویژه در بخش صادرات با انواع جریمه‌های مالیاتی و ارزش افزوده مواجه هست که توان کاهش قیمت تمام شده و در اصل رقابت را از صادرکننده‌ی چاپ گرفته است. به‌رغم هدفمندی یارانه‌ها اما هنوز مبلغ آن‌ها به چرخه‌ی تولید برنگشته است. کار چاپ هزینه‌ی مواد اولیه و ماشین‌آلات بالایی دارد و برای باقی ماندن در این عرصه حتما باید با ارائه‌ی تسهیلات کم‌بهره؛ قدرت خرید به فعال چاپ داد. اما هیچکدام از این شرایط در حال حاضر برای صنعت چاپ مهیا نیست پس ما هم انتظار اتفاق خاصی در این حوزه را نداریم تا بتوانیم مانند ترکیه و عربستان از بازارهای منطقه سهم قابل توجهی داشته باشیم.

او در پایان ضمن اشاره به برخی اقدامات صورت داده شده برای سامان‌دهی فعالیت در حوزه‌ی صادرات چاپ اظهار داشت: در همین ابتدای سال کارگروه‌های مختلفی برای توسعه و ترویج محصولات غیرنفتی راه‌اندازی شده که دو کارگروه تخصصی چاپی به صورت تخصصی‌تر اهداف صادرات چاپی را دنبال می‌کنند. همچنین کارگروه لیبیل و بسته‌بندی کوچک و بسته‌بندی‌های انعطلاف‌پذیر هم شروع به کار کرده‌اند. از سویی دیگر پیگیر راه‌اندازی کارگروه تولیدکنندگان ماشین‌آلات چاپی هستیم. تمام این کارها برای این است که افق راه چاپ و صادرات چاپی را برنامه‌ریزی کنیم اما با وجود این اقدامات؛ اگر سیاست‌های حمایتی و تسهیلاتی دولت نباشد چندان موفقیتی برای اقتصاد چاپ به دست نمی‌آید.

کد خبر : ۳۵۹۰۰۹