خبرگزاری کار ایران

650 هزار تن علوفه خشک در آذربایجان غربی تولید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و عرصه های زیست محیطی و حراست همه جانبه از انفال الهی در جامعه نیازمند بهره برداری اصولی از این منابع و تلاش برای نگهداری آن برای نسلهای آینده است .

به گزارش ایلنا، اسمعیل کریم زاده در آیین گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری که با حضور سرپرست معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ،نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سالن آمفی تئاتر ساختمان شماره دو جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهارکرد : مهم ترین اصل در حفاظت از عرصه های طبیعی و زیست محیطی به عنوان میراث و سرمایه نسل های آینده فرهنگ سازی و توسعه متوازن و همه جانبه آن است و بدون مشارکت و همراهی مردم، این مهم نیز با چالش مواجه می شود.

کریم زاده با بیان اینکه حدود دو میلیون و 745 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی آذربایجان غربی است، ادامه داد: از این میزان حدود دو میلیون و 600 هزار هکتار عرصه مرتعی و 101 هزار هکتار عرصه‌های جنگلی در آذربایجان غربی وجود داردکه حدود 20 تا 25 درصد از این عرصه ها جزو مراتع درجه یک ، حدود 50 درصد جزو مراتع درجه 2 و مابقی جزو مراتع فقیر می باشند.

وی با بیان اینکه 50 درصد گوشت قرمز تولیدی از دامهای استان وابستگی کامل به عرصه ها ی طبیعی دارند ، یادآور شد: با توجه به ظرفیت مذکور حدود 650 هزار تن علوفه خشک از این عرصه ها برای مصارف دامداری‌های استان تولید می‌شود و با توجه به عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح در گذشته ، امروز با مشکل عدم تعادل بین تعداد دام و مرتع در استان مواجه هستیم .

رئیس ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: درختکاری و حفظ طبیعت از توصیه ها و سفارش های ائمه اطهار(ع) علی الخصوص رسول گرامی اسلام است و این فرهنگ و سنت حسنه ریشه در آموزه های دینی و اسلامی ما دارد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه ارومیه اظهارکرد: متاسفانه شاهد هستیم که عدم نگهداری صحیح از محیط زیست و منابع طبیعی و بهره برداری بی رویه از منابع آب و خاک، خساراتی را به دریاچه ارومیه و مناطق اطراف آن وارد نموده و زندگی مردم منطقه را با خطر و تهدید مواجه ساخته است که برای جلوگیری از بروز این مشکل جهادکشاورزی با جدیت وارد عمل شده و موظف است با اجرای طرحهای مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه ، 8 درصد از سهم سالانه از آب مصرفی در بخش کشاورزی را به سوی دریاچه آزاد سازی کند .

در ادامه این مراسم از تعدادی از فعالان عرصه های منابع طبیعی از جمله محیط بانان ، جنگلداران و مرتعداران نمونه تجلیل شد .

و در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی و سایر مسئولین حاضر در این مراسم به مناسبت گرامیداشت هفته منابع طبیعی هر نفر، یک اصله نهال در محوطه ساختمان شماره دو سازمان جهاد کشاورزی استان غرس کردند.

هفته منابع طبیعی از 15 اسفند ماه در آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور آغاز شده و تا بیست و یکم ماه جاری ادامه دارد.

کد خبر : ۳۵۳۰۴۲