خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر ترکیه در نشست خبری با جهانگیری:

دوستی‌مان را در شرایط سخت نشان داده‌ایم/ برای سربلندی ایران دعا می‌کنم

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه دوستان در شرایط سخت هستند که خود را نشان می‌دهند و ما آزمایش دوستی خود را در گذشته به برادران ایرانی‌مان نشان دادیم، تاکید کرد: من برای سربلندی ملت ایران دعا می‌کنم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمد داوداغلو در نشست خبری مشترک خود با اسحاق جهانگیری که ظهر امروز در کاخ سعدآباد برگزار شد، گفت: این نخستین سفر من به ایران پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری است. بعد از انتخابات نوامبر سال گذشته در ترکیه یک فضای امنیتی در کشورمان ایجاد شد اما ما امیدواریم همکاری‌هایمان با ایران بیشتر شود.

وی با اشاره به انتخابات هفته گذشته مجلس در ایران اظهار داشت: من نتیجه آن انتخابات را به ایران تبریک می‌گویم و امیدوارم نتیجه آن خیر باشد.

موفقیت هسته‌ای ایران را تبریک می‌گویم

نخست‌وزیر ترکیه ادامه داد: اکنون که هر دو کشور انتخابات‌هایشان را پشت سر گذاشته‌اند ما با یکدیگر گفت‌وگو کردیم. من از اینکه در کنار یکدیگر قرار بگیریم خوشحال هستم بخصوص آنکه توافق هسته‌ای بدست آمده و زمینه مساعدی برای همکاری میان دو کشور ایجاد شده است و من یکبار دیگر موفقیت هسته‌ای ایران را تبریک می‌گویم.

داوداغلو با اشاره به تلاش‌های خود در زمان مسئولیتش در وزارت امور خارجه برای دستیابی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: من از در زمانی که در سمت وزارت امور خارجه بودم تلاش‌های فراوانی در جهت حل مسئله هسته‌ای ایران به کار بردم و اکنون که شاهد حل و فصل این موضوع هستم، خرسندم.

دوستان خود را در شرایط سخت نشان می‌دهند

وی با تاکید بر اینکه در زمانی که ایران در شرایط سختی بود ترکیه در کنار ایران قرار گرفت و تلاش‌های بسیاری برای حل این مسئله انجام داد، خاطرنشان کرد: دوستان در شرایط سخت هستند که خود را نشان می‌دهند و ما آزمایش دوستی خود را در گذشته به برادران ایرانی‌مان نشان دادیم.

این مقام عالی‌رتبه ترک افزود: امروزه با برداشته شدن فشارهای بین‌المللی و حل تحریم‌ها دسترسی‌های دو کشور افزایش می‌یابد و ما بیش از هر کشور دیگری خرسند هستیم.

تاریخ و جغرافیا را نمی‌توان تغییر داد

داوداغلو با یادآوری تفاهم‌ ایران و ترکیه برای رسیدن به سقف تجاری 30 میلیارد دلاری ابراز داشت: رسیدن به هدف 30 میلیاردی مانع عمده‌ای داشت که تحریم‌ها بودند و اکنون که مسئله تحریم‌ها حل شده، راه دستیابی به این هدف نیز هموارتر شده است.

وی با اشاره به اختلافات تهران و آنکارا در خصوص مسئله منطقه‌ای یادآور شد: ممکن است در برخی از موارد با یکدیگر تفاوت دیدگاه داشته باشیم اما تاریخ و جغرافیا تغییر نمی‌کند. تاریخ ما مشترکی است و جغرافیای ما مکمل همدیگر است.

نخست‌وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه چه در ملاقات‌های خصوصی و چه در نشست‌های عمومی راه‌های توسعه روابط و موانع را با یکدیگر بررسی کرده‌ایم، بیان کرد: ما در حوزه‌های تجاری، حمل و نقل، توریسم و... فکر می‌کنیم که می‌توانیم اقتصاد دو کشور را به یکدیگر پیوند زده و از این طریق دو کشور منتفع و پیروز شوند.

ایران و ترکیه مانند قطعات پازل همدیگر را تکمیل می‌کنند

داوود اغلو با اشاره به جایگاه ژئوپلتیک ایران و ترکیه عنوان کرد: در بحث حمل و نقل ایران دروازه رسیدن به آسیا برای ترکیه و ترکیه دروازه‌ای برای ایران برای ورود به اروپاست و دو کشور مانند قطعات پازل همدیگر را تکمیل می‌کنند و بازار تجاری گسترده ای دارند.

وی درخصوص همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی‌ هم گفت: در خصوص انرژی ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز است و ترکیه هم یکی از بزرگترین مصرف‌کننده‌هاست و البته ما ترانزیت‌کننده انرژی هم هستیم.

این مقام عالی‌رتبه ترک با بیان اینکه ترکیه ششمین کشور بزرگ در صنعت توریسم است، اظهار داشت: ایران هم یک مخزن بزرگ کشف نشده برای دنیا در زمینه گردشگری ما تجربه بالایی درباره توریسم داریم و ایران به همان اندازه که مخزن نفت و گاز دارد از فرهنگ بسیار غنی هم برخوردار است و شیراز، اصفهان و یزد تاریخ بسیار غنی دارد.

صلح و ثبات پایدار در منطقه‌ تنها با همکاری ایران و ترکیه به دست می‌آید

داوداغلو با بیان اینکه یک بخش خصوصی بزرگ همراه او به تهران آمده است، تصریح کرد: این هیات تنها بحث همکاری‌های تجاری را دنبال نمی‌کند بلکه سرمایه‌گذاری‌های متقابل بحث این سفر است. وقتی روابط دو کشور به این  حد از بهره‌برداری‌های متقابل به یکدیگر برسد ما می‌توانیم موانع سیاسی منطقه‌ای را هم برداریم.

وی اضافه کرد: ایران و ترکیه برای حل درگیری‌های فرقه‌ای منطقه‌ای می‌توانند کمک‌های خوبی بکنند و هرچند که ممکن است با یکدیگر تفاوت دیدگاه داشته باشیم ولی باید با همکاری مانع از ورود بیگانگان به منطقه شویم. همگان واقف هستند که صلح و ثبات پایدار در منطقه تنها با همکاری ایران و ترکیه به دست خواهد آمد.

نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد: ما در شرایط سخت در کنار برادران ایرانی‌مان بودیم و در شرایط پیش‌رو هم دست در دست برادران ایرانی خواهیم گذاشت.

داوود اوغلو در پایان در گذشت آیت الله واعظ طبسی تسلیت گفت و ابراز داشت: من برای سربلندی ملت ایران دعا می‌کنم.

کد خبر : ۳۵۲۹۱۰