خبرگزاری کار ایران

عدم اجرای مناسب طرح ساماندهی جنگل نشینان در گیلان

طرح ساماندهی جنگل‌نشینان از 24 سال گذشته آغاز و به دلیل کمبود اعتبار و زمین به خوبی اجرایی نشده است.

به گزارش ایلنا از رشت، معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان صبح امروز در جلسه هماهنگی آئین گرامی‌داشت روز درختکاری در این اداره کل گفت: 3 هزار و 700 خانوار جنگل‌نشین و یک‌میلیون و 650 هزار واحد دامی در گیلان وجود دارد که با اعتبارات ملی تاکنون 500 هزار واحد دامی ساماندهی شده‌اند.

مازیار رضوی افزود: طرح ساماندهی جنگل‌نشینان از 24 سال گذشته آغاز و به دلیل کمبود اعتبار و زمین به خوبی اجرایی نشده است.

رضوی با بیان اینکه طرح جامع و مقدماتی ساماندهی برای تمام خانوارهای جنگل‌نشین صورت گرفته است، افزود: در گیلان 7 هزار و 40 خانوار جنگل‌نشین واجد شرایط ساماندهی شناسایی شده است.

معاون فنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان استقرار دامداران در جنگل‌ها را به دلیل نداشتن مراتع قشلاقی در این استان عنوان کرد و بیان داشت: ساماندهی دامداران و خانوارهای جنگل‌نشین برای حفظ جنگل‌ها ضروری بوده و نیاز به حمایت بیشتر مسئولان و تأمین اعتبار کافی دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های جنگل‌داری بر اساس مدیریت جنگل و احیای اراضی است، تصریح کرد: از دهه 80 طرح صیانت ساماندهی متمرکز شد.

رضوی با تاکید بر اینکه هر واحد دامی به جنگل‌های استان صدمه می‌زند و کوبیدگی خاک را به دنبال دارد، افزود: حدود 250 تا 300 میلیارد تومان برای اجرای طرح ساماندهی خروج دام از جنگل مورد نیاز است.

وی یکی از دلایل مشکلات و کندی در اجرای طرح ساماندهی خانوارهای جنگل‌نشین را عدم رغبت و حمایت نمایندگان مجلس و مسئولان عنوان کرد و یادآور شد: نبود اعتبار مورد نیاز و زمین از مشکلات طرح مذکور بوده است.

کد خبر : ۳۵۲۸۱۸