خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جشن سینمایی ققنوس برگزار شد

مراسم اختتامیه پنجمین جایزه سینمایی ققنوس عصر روز جمعه ۳۰ بهمن ماه در حوزه هنری برگزار شد.

 به گزارش ایلنا، روح‌الله رجبی (دبیر جایزه سینمایی ققنوس) در این مراسم با تاکید بر اینکه هدف جایزه سینمایی ققنوس در کنار هم قرار گرفتن اهالی اندیشه و هنر بوده است، اظهار کرد: ما معتقدیم این دو گروه در کنار هم و در فضایی شاد و گفت‌وگو محور می‌توانند باعث تولید آثار فاخر و مردمی شوند و با همین هدف هم این جایزه را پنج سال است برگزار می‌کنیم. جایزه‌ای که گاهی با حمایت و گاهی بدون حمایت برگزار شده است.

وی ادامه داد: سینمای انقلاب سینمای مردم است،‌‌ همان مردمی که انقلاب کردند و انقلابی هستند و سینما اشرافیت نمی‌خواهند. امیدواریم با سینمایی که سینماگران بزرگ ما در آن کار می‌کنند و با اینکه هجمه‌های زیادی به سمت ما می‌آید، ایستادگی کنیم و آثاری در خور توجه بسازیم.

دو لوح و تندیس بهترین فیلم در بخش‌های سینمایی ققنوس و آئینه به ابراهیم حاتمی‌کیا برای فیلم «بادیگارد» تعلق گرفت.

وی پس از دریافت این جایزه اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب بحثی بر سر ظرف و مظروف یا فرم و محتوا در سینما وجود داشت که کدام‌ یک مهم است، در‌‌ همان زمان حوزه هنری یکی از مکان‌هایی بود که می‌خواست این دو مقوله را به یکدیگر نزدیک کند و تلاش زیادی هم در این زمینه داشت.

وی افزود: اما به اعتقاد من در دهه اخیر دیدم که سینما برای برخی بدل به بت شده است و رسما‌‌ همان گوساله سامری تعریف می‌شود و به قدری اهمیت پیدا کرده است که یادمان می‌رود که چه چیزهایی را می‌خواهیم در آن بگوییم.

این کارگردان سینما ادامه داد: برایم مهم نیست که با عنوان بهترین کارگردان شناخته شوم، آنچه اهمیت دارد این است که به دنبال بیان چه حرف‌هایی هستم. این‌‌ همان بحثی است که قلم به دستان هم آن را نمی‌بینیم و در نقد‌ها گم شده است.

فیلم دوم جازه سینمایی ققنوس به فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به کارگردانی محمدحسین مهدویان تعلق گرفت.

 «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی هم در بخشی از این مراسم مورد تقدیر قرار گرفت و شعیبی پس از دریافت جایزه بیان کرد: ۱۸ سال قبل که ۱۸ ساله بودم، افتخار این را پیدا کردم که بعد از تست‌های مختلف در فیلم «آژانس شیشه‌ای» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا انتخاب شدم و همچنان خوشحالیم که شما هستید و فیلم می‌سازید و ما از روی دست شما فیلم‌سازی را یاد گرفتیم.

همچنین فیلم «جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی و سید جلال اشکذری برای فیلم «دلبری» شایسته تقدیر شناخته شدند. انیمیشن «فهرست مقدس» به کارگردانی محمد همدانی هم دیگر فیلمی بود که مورد تقدیر قرار گرفت.

در ادامه مراسم از علی نصیریان برای بازی در فیلم سینمایی «شکارچی شنبه» تجلیل شد و این هنرمند با اشاره به اینکه باید تقدیر‌ها و تجلیل‌ها از جوان‌ها باشد، بیان کرد: از من گذشته است که مورد تجلیل قرار بگیرم و وقتی در این مجالس حاضر می‌شود، کار‌ها و برنامه‌هایی که جوان‌ها پیگیرانه انجام می‌دهند، برایم بسیار لذت بخش است و هر زمانه‌ای استعدادهای خودش را دارد و آرزو می‌کنم کارهای درخشان از شما ببینیم.

در این مراسم خبرگزاری‌ مهر، تسنیم و روزنامه جوان به عنوان رسانه‌های بر‌تر معرفی شدند و رسولی به عنوان منتقد بر‌تر مورد تجلیل قرار گرفتند.

محمد کاسبی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون دیگر هنرمندی بود که با حضور ابراهیم حاتمی‌کیا از وی تقدیر شد. وی با بیان اینکه این نقدیر برایش ارزش بسیاری دارد، اظهار کرد: من حوزه هنری را همیشه خانه خودم می‌دانم و کسانی‌که در آن هستند را حافظ فرهنگ انقلاب اسلامی‌ می‌دانستم و می‌دانم.

محسن یزدی، دبیر مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امسال اولین جشن مجمع نویسندگان سینمای انقلاب همزمان با پنجمین جشن سینمایی ققنوس برگزار می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه نویسندگان حضور فعالی در فضای انقلاب دارند، مجمع می‌خواهد این افراد را دور یکدیگر جمع کند تا حاصل قلم آن‌ها را هم به شکل گستره‌تری ببینیم. همچنین جایزه سینمایی آئینه با داوری از ۵۰ سینمایی‌نویس متعهد جوایزی را به سینماگران اهدا می‌کند.

این جایزه که توسط مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب اهدا می‌شود، بهروز افخمی، همسر شهید باغبان و وهب همدانی، فرزند سردار همدانی بر روی صحنه آمدند و تندیس آئینه به انیمیشن «فهرست مقدس» به کارگردانی محمد همدانی تعلق گرفت.

تندیس فیلم امید هم به فیلم «بادیگارد» و احسان محمد حسنی، تهیه کننده این فیلم رسید و محمدحسنی در این باره گفت: دریافت اینجایزه و در این محفل برای من از هزاران مرغ و سیمرغ دیگر ارزش بیشتری دارد.

وی ادامه داد: من تنها سخن کوتاهی با آقای رئیس جمهور و رئیس شورای انقلاب فرهنگی دارم، اینکه آقای رئیس جمهور بحث ما با شما دعوای کوچکی مانند دادن یا ندادن مرغ و سیمرغ جشنواره فجر نیست، آدرس غلط به مردم ندهید، بحث این است که شما می‌خواهید بگویید دوره انقلاب و تفکر انقلاب از بین رفته و مردم آثار انقلابی نمی‌خواهند. اما بادیگارد امروزه به خوبی دیده شده است و اصلا بگویید این مردمی که شما می‌گویید کدام مردم هستند؟ مردمی که ما دیدیم بادیگارد را در آغوش گرفتند.

حسنی همچنین اضافه کرد: دیپلمات‌ها و بادیگاردهای فرهنگی شما تا کی می‌خواهند دیوار ویران شده فرهنگ را با جشنواره‌های خارجی رنگ‌آمیزی کنند و تا کی می‌خواهند با آمپول مسکن این فضا را سر پا نگه دارند. بیایید با هم روراست باشیم، خانواده‌های شهدای حرم احتیاجی به سکه‌های شما در مراسم افتتاحیه و اختتامیه نداشتند، بگویید در میان ۷۰ فیلمی که تنها ۳۰ فیلم را در جشنواه فجر دیده‌ایم، سهم این افراد حتی یک فیلم هم نبود؟ حتما داعش باید برج آزادی را در تهران منفجر کن که شما به فکر بیفتید؟

وی درباره بهترین فیلم جشنواره نیز عنوان کرد: اگر به «ایستاده در غبار» جایزه دادید، برای این است که نتوانستید به تکنیک آن بی‌توجهی و از یک اثر پاک صحبت کردید. از طرفی می‌خواستید در ویترینی که دارید، از فیلم دفاع مقدسی هم تقدیر شده باشد. اما شما با آدم‌های با استعداد و آرمان‌های جبهه فرهنگی که پشت سر ابراهیم ایستاده چه می‌خواهید کنید؟ ضرر می‌کنید آقای رئیس جمهور.

در ادامه مراسم نیز جایزه ویژه برای بازیگر به بابک حمیدیان برای بازی در فیلم «بادیگارد» تعلق گرفت.

وی در این باره اظهار کرد: بخش اعظم از هویت خودم را به واسطه نقد در سینمای ایران می‌دانم و از منتقدین تشکر می‌کنم. تلاش می‌کنم خودم باشم و به بزرگان احترام بگذارم.

همچنین دو تندیس آئینه برای دو کارگردان درنظر گرفته شده بود که به فیلم «سیانور» به بهروز شعیبی و «ایستاده در غبار» ساخته محمد حسین مهدویان اهدا شد.

شعیبی از دریافت این جایزه ابراز رضایت زیادی کرد و گفت که خوشحال است در این جمع جایزه می‌گیرد.

مهدویان در مراسم حضور نداشت و هادی حجازی‌فر یادداشتی را که کارگردان نوشه بود خواند.: بسیار دوست داشتم در جمع شما باشم، اما به دلیل سفری که داشتم نتواستم باشم و حسرتم زمانی بیشتر شد که فهمیدم قرار است قدردان کسی باشیم که حمایت‌های زیادی از جوانان و سینمایی‌ها داشته و جایزه‌ام را به حاج حبیب (حبیب والی‌زاده) تقدیم می‌کنم.

در این مراسم همچنین تقدیر از یک عمر فعالیت فرهنگی از حبیب واالی‌نژاد به عمل آمد. وی در این باره اظهار کرد: نمی‌توان حرفی زد و شاید خیلی‌های دیگر حرف‌هایی که ما در دل داریم را گفته باشند. من بچه حوزه هستم و خوشحالم که امشب دوستان قدیمی را دیدم و این دور هم جمع شدن‌ها نشان از همدل و یکصدا شدن است که خط‌ها شکسته شود.

اعضای هیئت داوران اینجایزه که توسط مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب اهدا می‌شود، بر روی صحنه آمدند.

لوح تقدیر و جایزه بهترین نقد فیلم به محمدرضا باقری از خبرگزاری نسیم برای فیلم «بادیگارد» رسید.

لوح تقدیر و جازه بهترین معرفی فیلم به رضا محرمی از خبرگزاری تسنیم برای فیلم «ایستاده در غبار» تعلق گرفت.

لوح تقدیر و جایزه بهترین یادداشت سینمایی به سجاد مهرگان برای نقد پوس‌تر رسمی جشنواره فیلم فجر رسید.

لوح تقدیر و جایزه بهترین گزارش سینمایی محمد رضا شهبازی از سایت سوره سینما تعلق گرفت.

کد خبر : ۳۴۸۵۹۹