خبرگزاری کار ایران

روحانی در کنفرانس خبری پس از لغو تحریم‌ها:

اخبار رد صلاحیت‌ها خوشحال‌کننده نبود/ از همه اختیاراتم برای احقاق حقوق داوطلبان استفاده می‌کنم

رییس جمهوری کشورمان گفت: برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی تهدیدی برای صلح جهان نیست بلکه از امروز وسیله‌ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری خود پس از اعلام اجرای برجام و لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، با بیان اینکه امروز روز تارخی برای ملت ایران است که بعد از ۱۲ سال مقاومت و صبر و فداکاری و دادن شهیدان بزرگ و شهدای سهته‌ای و تلاش بی‌وقفه دانشمندان هسته‌ای، دیپلمات‌ها، سیاستمداران، حقوقدانان و مسئولان اقتصادی، امروز به نقطه عطفی دست یافتیم، خاطرنشان کرد: از امروز  به جای اینکه برنامه هسته‌ای بهانه‌ای برای بدخواهان و برای تحریم و فشار و فاصله باشد، برنامه هسته‌ای به عنوان برنامه برای روابط علمی و فناری تجازی و اقتصادی خواهد بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: به جای آنکه تا امروز از لحاظ حقوقی جمهوری اسلامی ایران تحت فشار ۶ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس باشد، مردم ایران و ایران امروز در برابر قطعنامه‌ای است که این قطعنامه برجام را به عنوان مصوبه شورای امنیت در برابر جهان قرار داده است.

او با بیان اینکه از امروز دیگر برنامه هسته‌ای ایران با بهانه‌های واهی تهدیدی برای صلح جهان نیست بلکه وسیله‌ای برای فناوری نوین در مسیر توسعه کشور و ثبات و امنیت منطقه خواهد بود، گفت: از امروز تجار وکار آفرینان ما می‌توانند از مسیر قانونی و معمول، نقل و انتقالات بانکی و فعالیت‌های تجاری و صادرات خود را با تسهیلات بیشتر آغاز کنند و بانک‌های کشور با بانک‌های جهان برای مسائل مالی و پولی خدمات لازم را اخذ خواهد کرد و خدمات لازم را مردم کشور خواهند داد.

روحانی ادامه داد: از امروز محدودیت صادرات نفت برداشته می‌شود. همچنین میعانات، ‌سایر فراورده‌ها و پتروشیمی صادر خواهد شد. از امروز خرید هواپیماهای مدرن در دسترس شرکت‌هایی است که می‌خواهند خدمات لازم را به مردم ارائه کنند. یعنی از امروز ایمنی هوایی ما برای مسافران بیشتر خواهد شد از امروز پول‌هایی که از آن ملت ایران بود و در بانک‌های خارجی، قفل ظالمانه تحریم بر آن خورده بود، آماده برای استفاده برای فعالیت‌های اقتصادی خواهد بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز روز پیروزی ملت ایران در زمینه سیاسی است. ملت ایران ثابت کرد که تعامل سازنده درست است. ما می‌توانیم با دنیا به نفع ملتمان و نه به ضرر دیگران تعامل کنیم. از امروز روشن شد ملت ایران دارای یک قدرت بزرگ به نام قدرت دیپلماسی است که خیلی‌ها در داخل و جهان این قدرت را باور نمی‌کردند و قبول نمی‌کردند سیاست‌مداران ما قادرند با قوی‌ترین دیپلمات‌های جهان پای میز مذاکره بنشینند و از حقوق ملت خود دفاع کنند.

او ادامه داد: از امروز روشن شد، سیاست برد-برد درست و صحیح است و آن‌ها که فکر می‌کردند یا باید کلاه سر دیگران گذاشت یا کلاه بر سرمان می‌گذارند، اشتباه می‌کنند و این همه موفقیت برای ملت ما در سایه ایستادگی اتحاد وحدت و پیوند قوا و حمایت همه ارکان کشور حاصل شد.

روحانی یادآور شد: اگر وحدت ملی و انسجام ملی نبود و اگر مردم در برابر فشار ظالمانه دیگران عقب‌نشینی می‌کردند امروز شیرینی پیروزی بزرگ را در ذائقه خود احساس نمی‌کردند.

رئیس قوه مجریه اعلام کرد: اگر هدایت‌ها و حمایت‌های رهبر انقلاب نبود و اگر چتر ولایت فقیه بر سر ملت نبود و چارچوب‌ها و تذکرات به موقعی که ایشان تعیین کرده بودند و حمایت کامل ایشان از مذاکره و مذاکره‌کنندگان نبود، امروز در این نقطه موفقیت نبودیم.

او گفت: ما این موفقیت را در سایه افراد باتجربه و دیپلمات‌های قدرتمند به دست آوردیم و اگر علم و دیپلماسی نبود، امروز در این تقطعه نبودیم. ما بهترین دیپلمات‌های خود را به عرصه فرستادیم و دیدیم که چه موفقیت‌هایی برای ما به دست آوردند و در مقاطع مختلف آن‌گاه که توافق ژنو را به دست آوردند یا آنگاه که در لوزان برای تعیین چارچوب‌های توافق نهایی تلاش کردند و آن‌گاه که در ۲۳ تیرماه سال جاری موفق به انجام توافق نهایی شدند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: آن‌گاه که شورای امنیت سازمان ملل تمام قطعنامه‌های ۶گانه قبلی را لغو کرد و بلاخره روز ۲۶ دی‌ماه، یعنی‌‌ همان روزی که در سال ۵۷ تحمیل از سر مردم برداشته شد و حاکم تحمیلی از کشور خارج شد، امروز تحریم‌ها از سر مردم برداشته شدند.

روحانی اعلام کرد: در همین تجربه چندساعته امروز ۱۰۰۰ ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آن‌ها که می‌گفتند باور نکنید، اشتباه می‌کردند چرا که ما به قدرت ملی خود و به موفقیت ملت خود باور داریم.

رییس شورای عالی اقتصاد افزود: با اعلام برجام تحریم‌های بانکی، حتی تحریم بانک سپه نیز از امروز برداشته شد و امروز در سایه مجاهدت مردم، همه دستاوردهای این تلاش را می‌بیند و لمس می‌کنند. من امروز صبح در مجلس در جمع نمایندگان مجلس هم گفتم در شرایطی هستیم که با خاطر رکود اقتصادی نیازمند سرمایه‌ای هستیم که بتوانیم چرخ اقتصاد را در نقطه مطلوب ۸ درصد تعیین شده به حرکت درآوریم.

روحانی با بیان اینکه ما نیازمند فناوری‌های پیشرفته در جهانیم؛ خاطرنشان کرد: ما نیازمندیم فضاهای جدید را برای صادرات به دست آوریم و در این راه برجام مونع را از پیش ما برداشته است و آنچه ما را به هدف می‌رساند، تلاش و کوشش و فعالیت است و خوشحالم در این روز بودجه سال ۹۵ و برنامه ۵ساله دوم را تقدیم مجلس کردیم و ان‌شاءالله قدم به قدم حرکت خواهیم کرد و روز به روز آثار اجرای برجام و لغو تحریم‌ها را لمس خواهیم کرد.

پاسخ به سوال خبرنگاران

۱۵۰ شرکت از ۵۰ کشور برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند

در ادامه خبرنگار پرس‌تی‌وی پرسید که با توجه به اینکه ایران تا ۵۰ میلیارد نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، این سرمایه چگونه به دست‌ خواهد آمد و مسئله دیگر اینکه شما با مواضع تند برخی کشور‌ها چه می‌کنید؛ که روحانی پاسخ داد: ما نیازمند سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راه شرایط برای استقبال از کارآفرینان آماده است و ما برای رشد اقتصادی نیازمند فعالیت بخش خصوصی هستیم.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه تنها این دولت نیست که سرمایه را جذب می‌کند؛ بلکه بخش خصوصی هم می‌تواند این کار را بکند، لذا این دولت پیش پای بخش خصوصی رقابتی فرش قرمز پهن کرده است؛ اظهار داشت: همه در مدت گذشته ثبات را دیده‌اند. در این فضا قول کاهش تورم را داده‌ایم که حتی در سال‌های سخت اقتصادی، رشد اقتصادی را شاهد بودیم. پارسال ۳ درصد رشد مثبت داشتیم و سال آینده نیز حداقل ۵ درصد رشد خواهیم داشت. لذا باید بگویم مسیر اقتصاد ما، مسیر توام با حرکت منظم و حساب شده است.

روحانی با اشاره به اینکه ما نیروی انسانی لازم داریم و با توجه به این همه نیرو و انرژی، و آماده بودن سرمایه‌گذاری کشور بوده که ۱۵۰ شرکت از ۵۰ کشور به ایران آمده‌اند تا سرمایه‌گذاری کنند، افزود: اینکه چه مقدار سرمایه جذب می‌کنیم وابسته به امور مختلف است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا رشد و توسعه بیشتر شود.

رییس جمهور در بخش دیگر پاسخ به این پرسش گفت: اینکه در اجرای برجام با مشکلاتی روبرو هستیم، مسئله‌ای هست که وجود دارد. در آمریکا تعهد دولت کنونی، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت، بلکه هر دولتی که بر سر کار بیاید متعهد است. از سوی دیگر تندروهای داخل آمریکا و صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند در اجرای برجام سنگ‌اندازی کنند اما دنیا فهمیده راه تحریم، راه باخت باخت است، چراکه ملت ایران قابل اعتماد است و در برنامه پ‌ی‌ام دی ثابت شد ایران از مسیر هسته‌ای منحرف نشده است و چهره واقعی ملت ما در این سال‌ها روز به روز روشن‌تر شد.

برجام مدلی برای حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای است

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون المیادین لبنان که درخصوص وضعیت سیاست و دیپلماسی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران در دوران پسابرجام با توجه به روابط دو کشور ایران و عربستان، ‌ سوال کرده‌بود، ‌ گفت: برجام می‌تواند به عنوان یک مدل برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

او گفت: برجام به این معناست که دو طرفی که با هم اختلاف دارند، می‌توانند از طریق مذاکراه اختلاف‌ها را حل و فصل کنند. منطقه ما با مشکلاتی روبروست و برخی کشورهای منطقه ما با معضل تروریسم مواجه است و از دیگرسو اختلاف‌ها میان کشور‌ها هم وجود دارد و باید به این اختلاف‌ها پایان دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: به اعتقاد ما از امروز روابط سیاسی و اقتصادی‌مان با کشورهای منطقه بهتر از گذشته خواهد بود و در سایه این روابط قادر به حل و فصل مسائل‌مان با کشورهای منطقه خواهیم بود.

البته ما می‌خواهیم با همه کشورهای منطقه روابط صمیمانه‌ای داشته‌ باشیم اما مشکل عربستان ناشی از عملکرد خود آنها است و رفتارشان در خصوص فاجعه منا نه با اصول انسانی و نه با عرف دیپلماتیک هم‌خوانی نداشت. عربستان از کمشورهای که شهروندانشان را در این حادثه از دست دادند، عذرخواهی نکرد.

روحانی با بیان این‌که اگر کسی در داخل عربستان بر مبنای افکار خود برای عدالت اجتماعی نقدی را مطرح کرده، نباید اعدام شود،‌ گفت: در برابر انتقادهای تند و حتی در برابر اتهام نباید کسی را اعدام کنیم و پاسخ انتقادهای تند هم اعدام نیست. کشتن یک عالم دینی غیرقابل قبول است. عربستان وارد مسیر اشتباهی شده که امیدواریم ادامه نیابد و به مسیری بازگردد که به نفع جامعه باشد.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: امروز که روز اجرای برجام بود، یکی از سران سعودی از حل شدن مشکلات اقتصادی ایران اظهار ناراحتی کرد. یک مسلمان هیچ‌گاه چنین کاری نمی‌کند و از راحتی برادران مسلمان خود ناراحت نمی‌شود. آن‌هم مسملمانی که خود را حرم‌دار می‌داند.

روحانی یادآور شد: ما به دنبال حل و فصل مسائل منطقه‌ای هستیم اما در عین حال رفتار ناصحیح را نخواهیم پذیرفت و در صورتی که لازم باشد، جواب قاطعی به این برخورد‌ها خواهیم داد اما امیدواریم حکام عربستان درس لازم را گرفته باشند و در مسیری قرار بگیرند که به نفع مردم منطقه و مردم عربستان باشد.

گزارش‌دهی دولت به نفع مردم است

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جهان صنعت که پرسید با توجه به اقدام دولت برای ارائه گزارش صد روزه آیا در ادامه هم این مسئله را خواهید داشت، که روحانی پاسخ داد: گزارش صد روزه گزارش مربوط به کارهای آن دوره بود و آن موقع هم گفتم از کارهای سالانه گزارش خواهم داد.

او ادامه داد: گزارش‌دهی سریع‌تر کاملا درست است و هم به نفع مردم و دولت است، چرا که بایستی مشکلات با مردم در میان گذاشته می‌شود.

قطعنامه‌های قبلی زمینه ترک‌تازی غرب را ایجاد کرده بود

در ادامه خبرنگار روز نامه جوان پرسید دولت در قبال عهدشکنی آمریکا چه واکنشی نشان می‌دهد و اگر قرار است تحریم‌ها در مسئله تروریسم ادامه یابد، واکنش شما چیست؟ که روحانی گفت: مردم ظلم و بدعهدی‌های فراوانی از آمریکا دیده‌اند و بنا نیست تنها به خاطر برجام به آمریکا اعتماد کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر آنها در اجرای برجام نقضی داشته باشند، سازوکاری دیده شده است، اگر هم در زمینه‌های دیگر باشد، باز هم پاسخ خود را دریافت خوهند کرد. اما در کل شرایط بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

او افزود: با قطعنامه‌های قبلی زمینه ترک‌تازی وجود داشت، ولی الان این زمینه وجود ندارد. ما رابطه اقتصادی خاصی با آمریکا نداریم؛ گرچه در زمینه صادرات فرش و پسته شرایط جدیدی به وجود خواهد آمد. در کل ما هم برای ورود سرمایه و تکنولوژی از آمریکا آماده‌ایم.

روحانی گفت: ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم، اما یکی از مسئولیت‌های هیات نظارت بر برجام، رصد همین مسئله است.

بسیاری از وعده‌های دولت عملی شده است

روحانی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره عملی‌شدن وعده‌های انتخاباتی در زمان انتخابات به شوخی به خبرنگار گفت: شما بفرمایید!

او ادامه داد: به هر حال یکی از وعده‌های انتخاباتی ما چرخیدن سانترفیوژ‌ها در کنار چرخیدن چرخ زندگی مردم بود که امروز آقای صالحی قصد دارند اقدام‌های لازم را انجام دهند تا سانترفیوژهای مدرن‌تری بچرخند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که دستیابی به توافق کار بسیار سختی بود، گفت: تاخیر چندین ساعته در نشست روز گذشته ناهماهنگی‌ میان خود کشورهای ۱+۵ بود و یکی از مشکلات ما همواره ناهماهنگی میان کشورهای طرف مقابل بود و این کار بسیاری سختی بود.

رئیس قوه مجریه همچنین اضافه کرد: شما دیدید که ما در حین تحریم، دولت هم تورم را پایین آورد و هم رشد اقتصادی را در کمال آرامش ایجاد کرد.

روحانی در ادامه با اشاره به نقش تاثیرگذار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و نظامی تصریح کرد: اگر نیروهای امنیتی همچون ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی نبود و اگر حمایت مجلس و مراجع و بزرگان کشور و همچنین اگر حمایت دانشگاهیان و مردم نبود، ‌ این مهم محقق نمی‌شد.

او اعلام کرد:‌ خدا را شکر می‌کنم، قولی که به مردم دادم، تحقق یافت و باید بگویم برخی دیگر از وعده‌ها در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم محقق شده اما امیدوارم در فرصت پسابرجام بتوانیم به تحقق وعده‌ها سرعت ببخشیم که رسانه‌ها نقش مهمی دارند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش ویژه رسانه‌ها در پیگیری وعده‌های مسئولان یادآور شد: خبرنگاران باید با پیگیری این موضوع و دیگر وعده‌هایی که مطرح شده، مسیر را برای تحقق تمامی این وعده‌ها فراهم کنند.

بخش غیردولتی در فضای پسا‌برجام فعال‌تر خواهد شد

خبرنگاری از روحانی پرسید رفع تحریم‌ها موانع بزرگی را برخواهد داشت، اما این در حالی است که بخش خصوصی هنوز ضعیف است؛ با توجه به رفع تحریم‌ها چگونه نقش بخش خصوصی را بیشتر خواهید کرد و همچنین امکان رابطه مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد؛ که رییس جمهور گفت: نقش بخش خصوصی بیشتر خواهد شد و ما از بخش خصوصی حمایت بیشتری خواهیم کرد.

او گفت: در نطق بودجه امروز گفتم بسیاری از طرح‌ها باید به بخش خصوصی داده شود. ضمن اینکه به بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی گفته شده باید با بخش خصوصی همکاری کنند.

رییس دولت یازدهم افزود: ما راهی جز فعال‌تر کردن بخش غیردولتی نداریم و اینکه می‌بینیم محیط کسب و کار در این دو سال بهبود یافته، به خاطر امنیتی است که برای بخش خصوصی ایجاد شده است.

مانعی برای سرمایه‌گذاری آمریکا در ایران نیست، مگر اینکه خودشان مانع داشته باشند

روحانی در مورد روابط مستقیم تجاری ایران و آمریکا اظهار داشت: اگر آمریکا می‌خواهد در ایران سرمایه‌گذاری کند، مانعی نیست؛ مگر اینکه خودشان مانع داشته باشند. ما در بخش فروش هواپیما موانع از آمریکا برداشته شده است. برخی اقلام به آمریکا صادر خواهد شد و در کل این به نفع آمریکاست که موانع سرمایه‌گذاری را بردارند.

چین از دوستان دوران سختی ایران بوده است

خبرنگار سی‌سی‌تی‌وی چین با تبریک به مناسبت اجرای برجام، پرسید سفر رییس جمهور چین به ایران با چه هدفی انجام می‌شود و روابط ایران و چین چگونه خواهد بود؛ که روحانی گفت: دوست دارم جواب این پرسش را با این جمله آغاز کنم که ما دوستان دوران سختی و تحریم‌ را فراموش نمی‌کنیم. کشورهایی در سال‌های تحریم تلاش کردند روابط گسترده‌ای با ما داشته باشند و ما شرایط توسعه بیشتری برای آن‌ها فراهم می‌کنیم.

او یادآور شد:در طول دو سال گذشته دیدارهای زیادی بین من و رییس جمهور چین انجام شد که روز شنبه هم ایشان به ایران می‌آیند که در این سفر اسناد روابط دوجانبه امضا می‌شود و روابط دو کشور به سمت روابط استراتژیک خواهد رفت و چین به عنوان اولین شریک تجاری می‌تواند نقش بزرگتری داشته باشد که مقدمات این کار در این سفر انجام خواهد شد.

روحانی تصریح کرد: روابط ما با چین در شُرف گسترش است و چین به عنوان نخستین شریک تجاری ما می‌تواند در دوران پسابرجام در زمینه‌های مختلف ادامه یابد.

توسعه اقتصاد غیرنفتی یا گسترش  شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی است

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما درخصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجراست، اما برای آن‌که به میزانی که باید اجرا شود، ‌ نیاز به فراهم کردن مقدمات بیشتری است.

روحانی یادآور شد: به عنوان نمونه توسعه اقتصاد غیرنفتی یا گسترش و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی است. همین‌طور این‌که اتکای ما به نفت در بودجه سالانه از همیشه کمتر است نیز در راستای اقتصاد مقاومتی است.

رئیس جمهور اعلام کرد: با این وجود در پی برداشته شدن تحریم‌ها ما توانستیم غاصبی که باغ ما را تسخیر کرده بود، بیرون کنیم. حال باید مقدمات را برای دستیابی به محصول این باغ فراهم کنیم. به عنوان نمونه در زمینه فروش نفت ما از همین امروز در راستای افزایش فروش اقدام کردیم و همچنین در زمینه مسائل بانکی نیز از همین امروز ۱۰۰۰ ال‌سی باز شده و با این وجود باید تلاش‌های بیشتری انجام شود.

روحانی خاطرنشان کرد: برجام و برداشته‌شدن تحریم شرط لازم برای توسعه اقتصادی کشور است، اما شرط کافی نیست. در واقع امروز نوبت جوانان است تا از این فرصت استفاده کنیم و بتوانیم با افزایش صادرات غیرنفتی به عنوان یک رکن اصلی در پیشرفت اقتصادی بتوانیم تقاضا را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنانش در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در حاشیه تقدیم لوایح بودجه سال ۹۵ و برنامه ششم توسعه، گفت: به هرحال ما تنها با فروش داخلی نمی‌توانیم تقاضا را تحریک کنیم، بلکه باید با استفاده از صادرات این مهم را به انجام برسانیم. بنابراین در دوران پساتحریم فضا برای ما فراهم است و باید بتوانیم از فرصت استفاده کنیم.

ناراحتی دشمنان خارجی ایران از توافق هسته‌ای، موضوع عجیبی نیست

خبرنگار یکی از رسانه‌های عربی پرسید رژیم صهیونیستی از جمله طرف‌های ناخشنود نسبت به توافق هسته‌ای است، با توجه به این موضوع چگونه در قبال این کشور‌ها موضعی می‌گیرید، گفت: اگر می‌گفت از توافق خوشحال اشت که بسیار برای ما ناراحت‌کننده بود. امروز روز خوشحالی دوستان ایران است؛ لذا اینکه برخی کشور‌ها ناراحت شده‌اند؛ عجیب نیست.

مشکلات منطقه، مشکلات زیادی است؛ ایران به دنبال این بوده که این مشکلات را حل کند و بار‌ها اعلام کردیم هر ملتی که با تروریسم مبارزه کند، کمک ما را خواهد داشت. در کل ملت عراق پیروز است، ضمن اینکه وضع سوریه در ماه‌های آینده بهتر خواهد شد؛ همچنین امیدواریم مشکلات کشور یمن نیز رفع شود.

رابطه ایران و ایتالیا در کنار رابطه با اروپا در زمینه زیرساخت و انرژی گسترش خواهد یافت

خبرنگار رسانه ایتالیایی آنسا سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه با فضای جدید ایجاد شده و رفع تحریم‌ها، در سفر خودتان به ایتالیا چه خواهید کرد و ایتالیا چه جایگاهی در روابط با ایران دارد، که روحانی گفتک روابط ما با اروپا گسترش خواهد یافت. سابقه روابط اقتصادی اسیران و ایتالیا سابقه قدیمی است و رابط سنتی وجود داشته و هیچ مانعی هم وجود نداشته است. ضمن اینکه این رابطه گسترش می‌یابد. در سفر دو روز من به ایتالیا در زمینه زیرساخت و انرژی مذاکره می‌کنیم. همچنین سفر من به واتیکان هم انجام خواهد شد.

برجام در بازار بورس تاثیر مثبت خواهد داشت

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر که از تاثیر برجام در بازارهای مالی و بورس و دلیل حضور یوکیو آمانو در کشورمان سوال کرده‌ بود، گفت: قطعاً در بازارهای مالی و سرمایه‌ای تاثیر بورس را خواهیم دید البته ما نقش چندانی در بورس نداریم و بورس بر اساس وضعیت اقتصادی و مالی منطقه و کشور تغییر خواهد کرد و به قول معروف خود بورس یک گوش شنوا دارد.

او یادآور شد: قطعاً شرایط سرمایه‌گذاری در ایران به دلیل حل و فصل مسائل بانکی و اعتباری، بهتر خواهد شد و البته آن‌چنان که شما اشاره کردید، ‌این مسائل به حل و فصل همه مسائل اقتصادی منجر می‌شود.

از این بعد هم با آژانس کار داریم

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به حضور رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشورمان، خاطرنشان کرد: از این به بعد بیش از این با آقای آمانو کار داریم، همان‌طور که پیش از این نیز با ایشان کار داشتیم. ما مدتی پروتکل الحاقی را اجرا کرده‌ بودیم و از امروز بار دیگر به صورت خودخواسته نسبت به اجرای آن اقدام خواهیم کرد و ما عضو پادمان هستیم.

امروز وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ما کاملاٌ با گذشته متفاوت است و در حالی که در گذشته کاملاً در زمینه فناوری‌های هسته‌ای خودکفا بودیم، از این پس وارد یک بحث تجاری شدیم و برای نخستین بار پس از انقلاب مواد هسته‌ای را صادر و وارد کردیم.

او با یادی از شهدای هسته‌ای گفت: در این روزهایی که شرایط ما برای فعالیت هسته‌ای بهتر شده‌، جای شهدا را خالی می‌کنیم و امید ما این است که بسیاری زود‌تر از هشت‌سالی که در برجام تعیین شده‌، بتوانیم با آژانس به توافق برسیم که تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز است.

روحانی در ادامه یادآور شد: به‌عنوان نمونه قرار است رآکتور اراک مدرن‌سازی شود و در بخش‌های مختلف استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در فعالیت‌های ما پیشرفت‌هایی روی خواهد داد و بر این اساس، از این پس روابط ما با آژانس بهتر خواهد شد.

اخبار اولیه رد صلاحیت‌ها خوشحال‌کننده نبود

خبرنگار روزنامه اعتماد به آخرین سوال‌کننده گفت: با توجه به لغو تحریم‌ها و اجرای برجام یکی از اصلی‌ترین وعده‌ها محقق شد، اما از این خبرهای خوبی در حوزه داخلی و بررسی صلاحیت‌ها به گوش نرسید، با توجه به وعده شما برای احقاق حقوق داوطلبان و همچنین احقاق حق‌الناس آیا تلاشی برای احقاق ردصلاحیت‌شدگان خواهید داشت، که رییس جمهور گفت: اطلاعات اولیه خیلی خوشحال کننده نبود. در مرحله ثبت نام استقبال خیلی خوب بود. همچنین در مرحله دوم و در مرحله هیات‌های اجرایی هم خیلی خوب و امیدوار کننده بود اما در مرحله نظارت به تعبیر خودشان افراد زیادی احراز صلاحیت نشدند، لذا بسیار امیدواریم شورای نگهبان دخالت کند و موارد مشکل را حل کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه به عنوان رییس جمهور از همه احتیاراتم استفاده می‌کنم، افزود: شورای نگهبان نهاد بسیار مهمی است و پاسدار قانون اساسی است.

روحانی با اشاره به این نکته که ما و شورای نگهبان وظایف مشترکی داریم و هر دو پاسدار و نگهبان قانون اساسی هستیم تا قانون اساسی در قوانین موضوعه نقض نشود، اظهار داشت: امیدوارم شورای نگهبان به گونه‌ای موضوع را حل کند تا انتخابات پرشوری داشته باشیم و حتی کسانی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب با نظام هم مشکل دارند، حضور یابند.

روحانی در پایان و با اتمام پرسش‌های خبرنگاران، با تجلیل و تقدیر ویژه از شهدای هسته‌ای گفت: درود و سلامم را تقدیم همه شهیدان می‌کنم و مجدداً به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم و معتقدم این روزها، روزهای پیروزی تدبیر بود، چراکه این پیروزی  می‌تواند فضا را به گونه‌ای رقم بزند که شاهد پیروزی در همه زمینه‌های مختلف برای ملت بزرگ ایران باشیم.

کد خبر : ۳۳۸۹۶۶