خبرگزاری کار ایران

فریده فرهی در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان از بهبود موقعیت ایران بعد از اجرای برجام، نگران است

استاد ممتاز علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه هاوایی آمریکا تاکید کرد: عکس‌العمل بیش از حد عربستان به حمله به سفارتش که توسط دولت ایران علنا محکوم شده بود مسلما نشانه نگرانى این کشور از بهبود موقعیت ایران بعد از اجراى برجام است.

فریده فرهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به نزدیک‌شدن به روز اجرایی شدن برجام گفت: بعد از دو سال و اندى انتظار، در مرحله اول این واقعیت که نیروهاى تندرو در آمریکا، ایران و منطقه نتوانستند از اجرائی شدن این تفاهم مهم و پیچیده جلوگیرى کنند خود یک فرصت تاریخى در جهت استقرار امنیت فکرى و ذهنى شهروندان ایران است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، لغو تحریم‌هاى بانکى، ارتباط مجدد با شبکه سوئیفت و آزادسازى پول‌هاى بلوکه شده مسلما محرک تاثیرگذارى براى اقتصاد رکود زده ایران خواهد بود.

قطار برجام به سختی از ریل خارج خواهد شد

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه هاوایی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در این مقطع چه خطرهایی اجرای برجام را مورد تهدید قرار می‌دهند؟ اظهار داشت: واقعا تهدیدى در اجراى برجام در این مقطع نمى‌بینم. احتمالا بعدا مشکلاتى در ارتباط با اجراى جوانبى از برجام پیش خواهد آمد، چون تحریم‌هاى اعمال‌شده از طرف آمریکا واقعا پیچیده هستند ولى در در ارتباط با اصل تفاهم دیگر قطار به حرکت افتاده و مشکل است که بتوان آن را از ریل خارج کرد.

فرهی در پاسخ به این سوال که هم‌اینک صحبت‌هایی از اعمال تحریم‌های جدید در رابطه با مسائل موشکی ایران می‌شود، آیا اعمال این تحریم‌ها می‌تواند اجرای برجام را متوقف سازد؟ تصریح کرد: خیر؛ این تحریم‌ها به گونه‌ای اعمال خواهند شد که اصل برجام را زیر سوال نبرند.

فضا برای کنشگری بین‌المللی ایران، مساعد‌تر از گذشته شده است  

وی در پاسخ به چرایی طرح تحریم‌های جدید در زمان کنونی از سوی برخی نمایندگان کنگره نیز یادآور شد: به همان دلیلى که در گذشته همت به جلوگیرى از تفاهم کرده بودند، بحث تحریم‌های جدید مطرح شده است. مخالفان برجام در آمریکا هنوز امیدوارند که از طریق اعمال تحریم‌هاى جدید و حتى بازتفسیر تحریم‌هایى که برداشته نخواهند شد از اجراى موفقیت‌آمیز آن جلوگیرى کنند که البته آقاى اوباما هم دوباره تهدید به وتو کرده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که با اجرای برجام، فکر می‌کنید فضای بین‌المللی برای کنشگری ایران چه میزان مساعد خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: به نظر من فضا برای کنشگری منطقه‌ای و بین‌المللی ایران هم‌اکنون مساعد یا حداقل مساعد‌تر از گذشته شده است. دو سال پیش چه کسى فکر مى‌کرد که وزراى امور خارجه ایران و آمریکا از طریق ارتباط مستقیم و محترمانه بتوانند حادثه‌اى که مى‌توانست تبدیل به فاجعه شود را تبدیل به یک مسئله قابل حل کنند.

اجرای برجام می‌تواند افزایش تنش‌هاى منطقه‌اى را بى‌اثر کند

فرهی در خصوص تنش اخیر تهران و ریاض و تاثیر اقدام عربستان سعودی در قطع روابط با ایران و افزایش تنش‌های منطقه‌ای برای تحت تاثیر قرار دادن برجام ابراز داشت: اینکه آیا اعدام شیخ نمر مستقیما مرتبط به اجراى برجام بود مشخص نیست، اما عکس‌العمل بیش از حد عربستان به حمله به سفارتش که توسط دولت ایران علنا محکوم شده بود، مسلما نشانه نگرانى این کشور از بهبود موقعیت ایران بعد از اجراى برجام است. در عین حال، رفتار و عکس‌العمل ایران و کشورهاى ۱+۵ به حوادث اخیر نیز نشان داد که اجراى برجام مهمتر از نگرانی‌های عربستان است و حتى مى‌تواند افزایش تنش‌هاى منطقه‌اى را بى‌اثر کند.

کد خبر : ۳۳۸۱۸۳