خبرگزاری کار ایران

باقرزاده به ایلنا خبر داد:

متوقف شدن سوادآموزی افراد بالای ۵۰ سال/امسال ۲۰ هزار نفر باسواد شدند

رییس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه اهمیت آموزش افراد زیر ۵۰ سال برای کشور بیشتر است، گفت: امسال ۲۰ هزار نفر ۱۰ تا ۱۹ سال را تحت پوشش بردیم.

علی باقرزاده (رییس سازمان نهضت سواد آموزی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه سازمان نهضت سواد آموزی فرصت دومی است؛ برای افرادی که به هر دلیلی به نظام اموزش رسمی دسترسی ندارند، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان در این راستا اقدامات خوبی را انجام داده و موفق شده نرخ و آمار افراد بیسوادی که تحت پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند را افزایش دهد.

وی افزود: به طوری که در رده سنی ۱۵ تا ۲۴ سال بیش از ۹۸ درصد افراد باسواد هستند و از سوی دیگر نیز در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال ۹۷ درصد و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۹۵ درصد باسواد هستند.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: در حال حاضر به نسبت سال‌های نه چندان دوری که بیسوادی در گروه‌های جوان بیشتر بود و خدمات را آنطور که باید و شاید نمی‌توانستیم ارایه کنیم، وضعیت خوبی داریم.

باقرزاده در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در سوادآموزی در بین کشورهای منطقه کجا قرار دارد، گفت: اخیرا گزارش از وضعیت سواد منطقه ارایه نشده است و گزارش را موسسات وابسته به یونسکو اعلام می‌کنند، البته مشروط به اینکه کشورهای منطقه گزارشهای خود را به موقع ارایه دهند.

وی ادامه داد: آخرین گزارش مربوط به سال ۲۰۱۲ است که با توجه به اینکه ایران در گروه‌های پایین‌تر یعنی در سوادآموزی رده‌های سنی ۱۵ تا ۲۴ و ۱۰ تا ۲۹ سال وضعیت خوبی دارد، جزو ۳ ۴ کشور اول منطقه است.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: اما گروه سنی بالای ۵۰ سال را اگر در نظر بگیریم، شرایطمان نگران کننده است؛ چرا که قریب به ۱۰ سال است که بالای ۵۰ سال فعالیت نمی‌کنیم، چرا که هم تقاضا پایین است، هم ارزش افزوده و به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست و از سوی دیگر با محدودیت منابع مواجه هستیم.

وی با بیان این مطلب که اهمیت آموزش افراد زیر ۵۰ سال برای کشور بیشتر است، افزود: امسال ۲۰ هزار نفر ۱۰ تا ۱۹ سال را تحت پوشش بردیم. اگر در زمینه آموزش بالای ۵۰ سال را فعالیت نمی‌کنیم، اما در مقابل تحت پوشش قرار دادن افراد زیر ۲۰ سال بسیار افزایش یافته است. هزینه آموزش افراد زیر ۲۰ سال بیشتر از سایر گروه هاست و چیزی نزدیک ۳۰ درصد بیشتر از سایر گروه‌ها، برای کودک کار و خیابانی و بچه‌های دارای معلولیت هزینه می‌کنیم.

کد خبر : ۳۳۸۱۴۸