خبرگزاری کار ایران

با رای موافق اعضای شورای شهر تهران؛

لایحه ارتقای ایمنی و گودبرداری تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۵۳۳

متاسفانه بسیاری از مهندسان ناظر به صورت فله‌ای ساختمان بر می‌دارند و به دلیل تعدد زیاد ساختمان‌ها نظارت کافی ندارد.

ایلنا: در جلسه علنی امروز لایحه ارتقای ایمنی تخریب و گودبرداری‌های ساختمانی در شهر تهران مجددا بررسی شد و در ‌‌نهایت به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران در این باره گفت: ‌گودبرداری امری بسیار پیچیده است و هنوز بسیاری از مهندسان ناظر و سازندگان به کارهای سخت خو نکرده‌اند و نمی‌دانند در زمان گودبرداری باید به چه مواردی توجه کنند.

مرتضی طلایی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با اشاره به اینکه مطرح شدن جان مردم به عنوان یک دغدغه در شهر تهران، ارزنده است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد بر حسب قوانین موجود بخش‌های مختلفی در این بخش سهیم هستند.

وی ادامه داد: نباید از این بابت که نگران سلامت شهروندان هستیم توپ را به زمین شهرداری بیاندازیم و شهرداری بخواهیم فقط پاسخگو باشد مالک، پیمانکار، سازمان نظام مهندسی در کنار شهرداری مسئولیت دارد به نظر می‌رسد باید در این لایحه لحاظ شود که شهرداری عنوان تنها متهم این قضیه قرار نگرفت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه شهرداری تهران می‌تواند با ورود به موقع از وقوع اتفاقات گودبرداری جلوگیری کنند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در پاسخ به طلایی گفت: در قانون وظایف تمامی دستگاه‌ها مشخص شده است و هیچ کس بدون دلیل فردی را متهم نمی‌کند تنها مساله مهم این است که سازه نگهبان به گونه‌ای طراحی شود که مشکلی پیش نیاید.

حسن بیادی نایب رییس شورای شهر نیز درباره این لایحه گفت: متاسفانه برخی از صاحبان کار در مورد ساخت و ساز یک کلاس هم سواد ندارند و نمی‌دانند چه باید بکنند اما با این شرایط طبق قانون علاوه بر کسب مجوز، مهندس ناظر نیز برای کار خود اختیار می‌کنند.

وی ادامه داد: در اینجا مهندس ناظر مسوولیت را برعهده می‌گیرد و باید تمام نکات ایمنی را رعایت کند.

حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران و توسعه نیز گفت: باید برای گودبرداری هر ساختمانی، اطلاعات جامع و کامل باشد و اگر مهندس ناظر اطلاعات کافی نداشت باید همانند یک پروژه بحرانی با آن برخورد کند و تمامی جوانب در آن رعایت شود.

رییس کمیسیون عمران و توسعه با تاکید بر اینکه گودبرداری با جاده سازی فرق دارد گفت: خطر در گودبرداری لحظه‌ای است و حضور مهندس ناظر بر سر پروژه الزامی است.

به گفته شکیب متاسفانه بیشتر گودبرداری‌ها به صورت شبانه انجام می‌شود و مهندس ناظر بر روی آن نظارت ندارد.

پروین احمدی‌نژاد دیگر عضو شورای شهر تهران همچنین خاطر نشان كرد: متاسفانه بسیاری از مهندسان ناظر به صورت فله‌ای ساختمان بر می‌دارند و به دلیل تعدد زیاد ساختمان‌ها نظارت کافی ندارد.

معصومه آباد رییس کمیته سلامت شورای شهر نیز در این لایحه به نبود زمان مشص برای گودبرداری اشاره کرد وگفت: در یک کوچه و یک گذر محدوده ۷ -۸ متری طولانی شدن این پروسه، ایمنی مردم راتحت تاثیر قرار می‌دهد حتی برای خانوادههایی که از این مسیر عبور می‌کند ایجاد ناامنی می‌کند بهتر است زمانبندی دقیقی علاوه بر نظارت برای گودبرداری تعیین شود. تا مشکل ایمنی و امنیتی کمتری داشته باشیم.

مهدی چمران در پاسخ به این اظهارنظر گفت: ما در لایحه مذکور برای آغاز و پایان گودبرداری زمانی را تعیین شده است اما اینکه پس از گودبرداری ساخت و ساز انجام می‌شود این موضوع از نظر فنی قابل بررسی نیست بلکه باید به صورت حقوقی به آن توجه کرد.

در ادامه این جلسه مساله چگونگی گودبرداری مطرح شد و رییس شورای شهر اشاره کرد که در برخی از گودبرداری‌ها به دلیل نبود فونداسیون کافی در خانه‌های مجاور امکان گودبرداری وجود ندارد و اگر مشکلی پیش آید مسوول کیست.

حمزه شکیب در پاسخ به چمران گفت: براساس ضوابط فنی باید به صورت گام به گام این کار انجام شود تا مشکلی نیاید.

معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورا نیز از ریاست شورا خواست تا حتما سقفی را برای گودبرداری و بعد از آن برای ساخت و ساز تعیین شود تا عابران پیاده مخاطرات نداشته باشند.

مرتضی طلایی نیز با بیان اینکه براساس قانون، نیروی انتظامی می‌تواند به شهرداری دستور دهد که گودبرداری‌‌ رها شده را پر کند گفت: ‌کافی است به مدت یک هفته اقدامات قضایی این موضوع پیگیری شود تا گودبرداری‌‌ رها شده در شهر توسط شهرداری پر شود و مالک نیز در زمانی که بار دیگر بخواهد گودبرداری کند هزینه پرکردن آن را پرداخت کند.

حمزه شکیب در پایان قرائت لایحه مذکور خواستار آن شد تا جلسه هماهنگی برای گودبرداری با شهردار ناحیه با مالک یا مهندس ناظر مهیا شود که این مساله مورد اعتراض اعضا واقع شد.

وی همچنین پیشنهاد داد تا به صورت تصادفی کنترل مضاعفی بر پروژه‌های گودبرداری در شهر تهران انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در ادامه جلسه برخی از اعضا با قرائت برخی قوانین سازمان نظام مهندسی و ساخت و ساز سعی می‌کردند موارد مطرح در لایحه را به گونه‌ای جلو دهند که تکراری است.

هدی چمران رییس شورای شهر به منظور پایان بخشیدن به این مباحث گفت آنچه در این لایحه تهیه شده است براساس قوانین موجود است و چیز اضافه ندارد و تنها توسعه و تاکید است که مهندسی ناظر آن را بهتر اجرا کند.

وی ادامه داد: این لایحه به عقیده من چیز خوبی است. کتابهایی که در آن قوانین ساخت وساز و فنی منتشر شده است در دست مردم نیست اما ما می‌توانیم این موارد را در دو بخش کپی کنیم و به مالک ارایه دهیم تا راحت از مسایل مطلع باشد.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه کنترل نظارت و سازمان نظام مهندسی است گفت: ‌شهرداری وظیفه دارد تا نقشه‌ها را با آنچه اجرایی می‌کند تطبیق دهد که آیا سازه نگهبان درست انجام شده است یا نه که درغیر این صورت مانع از اجرا کار شود.

در پایان این لایحه رای گیری شد و تصویب شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز