فرزاد موتمن:
سینمای جنگ در اوایل دهه ۷۰ دوران خوبی را سپری کرد
سینمای جنگ در اوایل دهه ۷۰ دوران خوبی را سپری کرد و فیلمهای خوب زیادی ساخته شد و ما را با نوعی سینمای واقعی و دور از حاشیه رو به رو کرد.
ایلنا:در حال حاضر تعدد جشنوارههای سینمایی در کشور باعث افت کیفی سینما میشود. اما این مطلب درباره جشنواره فیلم مقاومت صدق نمیکند.
به گزارش ایلنا،فرزاد موتمن کارگردان فیلمهای سینمایی «بیداری»، «شبهای روشن،» صداها «در گفتگویی با روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم مقاومت و دفاع مقدس با انتقاد از برگزاری جشنوارههای متعدد و گوناگون سینمایی تاکید کرد: با این حال وجود جشنواره سینمای دفاع مقدس بسیار ضروری و مطلوب است.
وی ادامه داد: ما باید از این همه جشنوارههای جانبی بپرهیزیم و تمرکزمان را در سال روی ۲ یا ۳ جشنواره قرار دهیم که جشنواره فیلم مقاومت قطعا میتواند یکی از آنها باشد.
به گفته وی، سینمای دفاع مقدس گونهای بسیار حساس است که باید با برنامه ریزی آگاهانه و تولید فیلم نامه قوی کار خود را شروع کند. ما قبل از هر چیز باید در این زمینه به دنبال فیلمنامه نویسانی برویم که حتی سابقه جنگی ندارند و فقط از قدرت ایدهپردازی بالایی برخوردارند.
موتمن گفت: باید از همه فیلمنامه نویسان اعم از جنگی و غیر جنگی کمک بگیریم و فرصتی تازه ایجاد کنیم که حال و هوای تازه ایجاد شود. ما باید مدام در سینمایی با حال و هوای جدید به مردم گوشزد کنیم که جنگ تمام نشده است و هرلحظه باید آماده بود و برای انتقال این مفهوم مهم چه ابزاری بهتر از هنر هفتم.
وی اضافه کرد: سینمای جنگ در اوایل دهه ۷۰ دوران خوبی را سپری کرد و فیلمهای خوب زیادی ساخته شد و ما را با نوعی سینمای واقعی و دور از حاشیه رو به رو کرد. اما بعد از مدتی این سینما رنگ باخت و حتی کسانی که به جنگ میپرداختند شروع به نمایش پس زمینه و حواشی جنگ کردند.
به گفته وی، از نیمه دوم دهه ۷۰ حتی مخاطب هم در مقابل فیلمهای خوب دفاعی جذب نشدند و مدیران هنری و فرهنگی باید پاسخگوی افول سینمای دفاع مقدس باشند و واکاوی کنند چرا مخاطب گرایش به این ژانر ندارند.
این کارگردان سینما و تلویزیون خاطرنشان ساخت: شاید بهتر است مسئولین دست هنرمندان را بازتر بگذارند زیرا در حال حاضر سینمای دفاع مقدس از منظر دولتی مهجور مانده است و بخش خصوصی هم حاضر نیست در این زمینه سرمایه گذاریهای لازم را انجام دهد. از سوی دیگر فیلمسازان دولتی هم با محدودیت خاصی به این ژانر میپردازند و باید به آنها اجازه دهیم که به بخشهای تیره جشنواره هم بپردازند. این نقاط تیره چیزی از ارزش رزمندگان ما کم نمیکند زیرا ما جنگ را شروع نکردیم و فقط دفاع ما بود که حماسه آفرید
وی معتقد است اگر تولیدات دفاع مقدس ما در مجامع جهانی حضور ندارد به این دلیل است که سیاستمداران غرب سعی دارند ما را مردمی تروریست نشان دهند و دفاع ما را امری کاملا خنثی و غیر انسانی تلقی کنند. جشنوارههای بین المللی به نوعی خاص از سینمای ما توجه نشان میدهند و هرگز سینمای دفاع را در مرکز توجه خود قرار ندادهاند. در صورتی که بسیاری از فیلمهای ما در این زمینه قابلیتهای جهانی بسیاری دارند. مثلا آثار مرحوم ملاقلیپور سرشار از المانهایی جهانی و جهان شمول بود که برای مخاطبان اقشار و حتی ملیتهای مختلف شیرین مینشست و حرفی برای زدن داشت.
شایان ذکر است دوازدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و با مشارکت و همیاری» سازمان سینمایی کشور و استانداری کرمان «با رویکرد» مقاومت، بصیرت و شکوفایی و به منظور «تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسههای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس» و «نگاه به حضور سازنده ایثارگران در مقابل دشمنان»، «تحریم اقتصادی»، «دستاوردهای علمی و افتخارات جهانی»، «مقاومت و بیداری اسلامی»، «مقابله با استکبار جهانی»، «تروریسم» و «صهیونیسم بین الملل» در قالب بخشهای مختلف سینمایی، کوتاه، مستند، ویدیویی، فیلمنامه نویسی و چشم انداز سینمای مقاومت ایران و نشستهای تخصصی و بزرگداشت سینماگران عرصه انقلاب و دفاع مقدس و برنامههای جانبی دیگر همزمان با هفته دفاع مقدس به مرکزیت استان کرمان در استانهای مختلف و هشت کشور جهان برگزار میشود.