خبرگزاری کار ایران

وزیر خارجه یونان در نشست خبری با ظریف:

آتن خواهان حل بحران سوریه از طریق سیاسی است

وزیر خارجه یونان با یادآوری اشتراکات مختلف با سوریه گفت: آتن خواهان حل بحران سوریه است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا٬ نیکوس کودتزیاس وزیر خارجه یونان که در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف شرکت کرده بود٬ با تشکر از استقبال گرم مقام‌های ایران از هیات یونانی؛ اظهار داشت: ما علاقمند هستیم از توافق نامه وین استفاده کنیم٬ چراکه آن را توافقی با یک فرهیختگی خاص می‌دانیم که راه حل مشکلات را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه کسی که از فضای برجام استفاد نکند٬ مشکل اصلی را خواهد داشت٬ خاطرنشان کرد: نقش ایران در جریان مذاکرات بسیار تعیین کننده بود.

کودتزیاس در ادامه به بحران سوریه اشاره کرد و گفت: مسئله سوریه به چند لحاظ اهمیت دارد؛ یک اینکه همبستگی قدیمی با آنها داریم؛ دیگر آنکه کشوری کهن و با فرهنگ‌های مختلف است لذا ما خواهان حل بحران این کشور هستیم.

وزیر امور خارجه یونان از سفر نخست وزیر این کشور به ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۶ خبر داد و گفت: ‌ البته این مسئله را باید دفتر نخست وزیر اعلام کند و اعلام آن از طریق مجاری دیپلماتیک درست نیست.

کوتزیاس ابراز امیدواری کرد که تفاهم نامه‌های گردشگری و کشتیرانی در سفر نخست وزیر یونان به ایران منعقد شود و در بخش دیگری از سخنان خود، اقتصاد ایران و یونان را دو اقتصاد با ظرفیت بالا دانست که در زمینه‌های مختلف می‌توانند مکمل همدیگر باشند.

وزیر امور خارجه یونان اظهار داشت: موهبت نفت و گاز در اختیار ایران و موهبت کشتیرانی در اختیار یونان قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: به لطف فعالیت‌های وزارت امور خارجه ایران و سفیر یونان در ایران، خط هوایی بین دو کشور دایر شده که وسیله ارتباطی خوبی است.

وزیر امور خارجه یونان تاکید کرد: حل و فصل بحران سوریه و مهاجران این کشور فقط از طریق راهکارهای سیاسی امکان‌پذیر است. روابط ایران و یونان از قدیمی‌ترین روابط انسانی با قدمتی هزاران ساله است و کشورهایی که چنین تاریخی ندارند نمی‌توانند آن را درک کنند. روابط ما بیشتر از مشکلات امروزی است و دو کشور می‌توانند در رفع بسیاری از مشکلات موثر باشند.

گوتزیاس با استقبال از توافق‌نامه وین گفت: فرهیختگی خاصی در این توافقنامه وجود دارد که راه را برای رفع مشکلات نشان می‌دهد و هر یک از دو طرف آن را اجرا نکنند فرصت را از دست خواهند داد. ایران کشوری است که تعهداتش را انجام می‌دهد و طرف‌های مقابل نیز باید به تعهداتشان پایبند باشند.

وزیر خارجه یونان همچنین با اشاره به نقش موثر ایران در مذاکرات سوریه در وین گفت: مسئله سوریه به چند علت برای ما اهمیت دارد نخست آنکه ما با سوریه همبستگی‌های قدیمی داریم؛ سوریه کشوری با فرهنگی غنی و دارای مذاهب و فرهنگ‌های مختلف است.

گوتزیاس با ابراز تأسف از آوارگی مردم سوریه افزود: میلیون‌ها نفر از سوریه خارج می‌شوند که این مهاجرت‌ها سبب مشکلاتی برای کشور ما شده است و ما بهای آن را پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: به همه شرکای خودمان تاکید کرده‌ایم که حاضریم برای پیشبرد روند سیاسی در امور سوریه و برقراری صلح در این کشور همکاری داشته باشیم زیرا نقش یونان به عنوان پل میان اتحادیه اروپا و خاورمیانه بسیار مهم است.

گوتزیاس تصریح کرد: برخی شرکای ما نمی‌توانند درک کنند که کشورهای منطقه با چه مشکلاتی مواجهند اما ما به عنوان مرکز فرهنگی و عضو اتحادیه اروپا درک می‌کنیم و خود را بخشی از ملت‌های منطقه می‌دانیم. براین اساس می‌توانیم برای ادامه مذاکرات و صیانت از فرهنگ و تمدن همگانی میانجی‌گری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش روابط ایران و یونان را برای ایجاد ثبات در منطقه بسیار مهم دانست و گفت: این روابط در جوی خوبی قرار گرفته است که می‌خواهیم رودی بزرگ شود.

 گوتزیاس ابراز امیدواری کرد: که زمینه‌ها برای سفر نخست وزیر یونان به تهران در آینده نزدیک فراهم شود.

کد خبر : ۳۲۶۰۷۹